Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

25 години от първите катализатори в Opel

08.05.2014 10:45
Туит
25 години от първите катализатори в Opel

Компанията е пионер в областта на опазването на околната среда

Когато преди 25 години през април 1989 г. Луис Р. Хюджис поема управлението на марката Opel той бива посрещнат от безброй задачи за изпълнение, но вниманието му веднага се насочва към каталитичните конвертори (популярни като катализатори). Неговото първо решение на ръководния пост е и първото по рода си сред масовите автомобилни производители в Европа - серийно оборудване на всички бензинови двигатели в гамата на компанията Opel с катализатори.

Към средата на 1989 г. 19 oт всеки 20 продадени автомобила на Opel с бензинови двигатели имат серийно вградени каталитични устройства, което доказва правилността и навременността на взетото от Хюджис решение, подкрепено от нарастващата загриженост на обществото за околната среда, държавните данъчни облекчения, както и от немалката предприемаческа прозорливост на висшия мениджър.

Към днешна дата нивото на емисиите показва драстично намаление – количествата съставляват по-малко от 10% oт тези в периода преди въвеждането на катализаторите, а марката Opel е решена да ги намали още повече. “Ние сме сред водещите компании в разработката на технологии, намаляващи вредното въздействие върху околната среда и за намаляване на т.нар. "въглероден отпечатък" на нашите автомобили. Tези цели се изпълняват не само чрез непрекъснато усъвършенстване на технологията на каталитична обработка на газовете, но и посредством проектирането на екологично чисти и енергоефективни двигатели,” отбелязва по този повод Майкъл Ф. Ейбълсън, вицепрезидент инженеринг на GME. “В периода между 2013 г. и края на 2016 г., марката Opel ще представи на пазара три изцяло нови фамилии от двигатели и 13 нови варианта, сред които много икономични версии с още по-ниски равнища на емисиите. В допълнение към това, компанията действа проактивно и представя на пазара модели, които демонстрират много по-ниски от тези на официално изискваните от нормативните ограничения нива.”

Рационалният мотив зад това решение

Груповият мениджър на отдела за инженерни разработки, свързани с нормативните продуктови регулации, Андреас Диндорф хвърля светлина върху мотивите, довели до серийното внедряване на каталитичните конвертори през 1989 година -  “Автомобилите, оборудвани с катализатори бяха по-екологични и носеха на собствениците си данъчни облекчения. Освен това като част от General Motors ние се възползвахме от опита и технологиите разработени и използвани на пазара в САЩ, където катализаторите вече бяха включени в нормативните предписания и поради тази причина бяхме по-добре подготвени да извършим този скок.”

Работата по проекта в Opel започва още през 1984 година и марката е единствената европейска автомобилна компания, която представя катализатор европейско производство в модела Opel Ascona с 1,8-литров бензинов двигател, създаден за германската полиция и предаден официално на 7-ми декември същата година.

В случая става дума за нещо много повече от PR акция. Към края на 1984 година, марката Opel е насочила работата на над 1000 свои служители върху каталитичните конвертори и е инвестирала огромна сума в размер на 1 милиард германски марки - над 500 милиона евро. Преди това в Европа се внасят модернизирани катализатори от САЩ. По това време компанията-майка GM е най-големият в света производител на каталитични конвертори.

С една стъпка преднина – от Euro 0 до Euro 6

“Направихме големи стъпки в конструктивното развитие на конверторите с цел да осигурим максимална степен на защита на околната среда,” споделя Роланд Маухер, водещ инженер в екипа на отдела за компоненти за системи за управление на двигателите (EMS). “Диагностиката също се развива и при съвременните катализатори  разположени на входа и изхода сензори се грижат за осигуряване на правилната работа на системата. Сред другите съществени промени е включването на каталитичните конвертори в състава на изпускателния колектор, с което ефективността им се увеличава чувствително. Opel провежда последователна политика за постигане на водеща позиция по отношение на защитата на околната среда.”

Опазването на околната среда започва да привлича вниманието на обществото през 80-те години на миналия век, насочвайки водещите автомобилни производители като Opel към взимането на решения, спомогнали за намаляване с милиарди тонове на количествата замърсяващи атмосферата газове оттогава досега. Употребата на автомобилни катализатори в Европейския съюз става задължителна през 1992 година. Намалението на емисиите между първоначалната норма Euro 0 до Euro 6 може да се окачестви като грандиозно.

“Нормите за ограничаване на автомобилните емисии започват да се използват още през 70-те години на миналия век, но най-голямото им въздействие бе усетено през 1992 година, когато в действие ефективно влезе нормата Euro 1. По това време наличието на катализатор в автомобила не беше задължително и зависеше от различни фактори,” отбелязва той.

Атаката на дизеловите двигатели: Конверторите на твърдите частици идват

Нормата Euro 4 добива задължителен характер през 2005 година - същата, в която марката Opel представя филтрите за твърди частици при моделите с дизелови двигатели в своята гама, с което емисиите на твърди частици са сведени почти до нула. Tази стъпка е реализирана цели четири години преди през 2009 година да влязат в сила изискванията на нормата Euro 5. Opel започва производството на две нови системи – Lean Nox Trap (LNT) и система за селективна каталитична редукция (SCR) с добавка AdBlue, идвете от които съкращават отделяните в атмосферата азотни окиси (NOx) в отработилите газове. Резултатите са повече от впечатляващи - на практика количеството на отделените емисии от един автомобил с дизелов двигател през 1992 година се равняват на тези на 140 дизелови автомобила през 2014 година.

"През тази година, изискванията на нормата Euro 6 стават задължителни за всички нови автомобили и ще доведат до ново съществено намаляване на емисиите. При Euro 6 ограниченията на емисиите при бензиновите и при дизеловите двигатели ще бъдат много близки и строги. Основната насока на новата регулаторна норма определено цели по-строга изпитателна процедура и затягане на изискванията при диагностика. Навлизаме в нова фаза в развитието,” отбелязва Диндорф. “Вече не става дума за това дали автомобилите са екологично чисти или замърсяват околната среда – днес всички са относително чисти и стават все по-чисти.”

В бъдеще можем да очакваме дори още по-сериозно затягане на мерките за понижаване на емисиите с въвеждането на нова изпитателна процедура. “Вече очакваме представянето на новия тестови цикъл - т.нар. "World Light-duty Test Procedure". Освен това, вероятно ще станем свидетели и на стартирането на новата изпитателна процедура "Real Driving Emissions" (RDE), при която за оценката на емисионните показатели на автомобила на пътя ще се използва мобилно оборудване”, пояснява Диндорф.

По-ефективни задвижващи агрегати

“Не става въпрос само за третирането на отработилите газове след като те напуснат двигателя,“ споделя д-р Маухер, “но също и преди всичко за намаляване на количествата отработили газове, отделяни при работата на двигателя. Повишаването на ефективността на работата намалява т. нар. "същински емисии" на двигателя, поради което нашите инженери полагат големи усилия за повишаване на ефективността и подобряване на горивния процес като цяло.”

Между 2013 и 2016 година марката Opel обновяваа 80% от съдържанието на своята гама от двигатели с три нови фамилии от задвижващи агрегати и 13 техни варианта. Сред тях са новите версии на мощните и икономични 1,6-литрови бензинови мотори с по-ниски равнища на  емисиите на CO2. Освен тях, през това лято ще бъде представен и нов, уникален по своите показатели 1,0-литров трицилиндров бензинов двигател.

Новото поколение четирицилиндров бензинов двигател 1.6 ECOTEC Turbо с директно впръскване на горивото е съсредоточено  върху оптимизирането на разхода на гориво, постигането на по-високи стойности на въртящия момент в ниските оборотни режими и на отлични показатели по отношение на еластичността. В сравнение с предишния 1,6-литров турбодвигател на марката Opel, емисиите на CO2 и разходът на гориво са намалени с 13%, докато максималната мощност и максималният въртящ момент са с до 30% по-високи. Новият кабриолет от среден клас Cascada бе първият модел на марката Opel, предлаган с този нов двигател, който сега се използва и при моделите Astra, Astra GTC и Zafira Tourer.

Изцяло новият турбодизелов агрегат 1.6 CDTI Turbo на Opel предлага водещи в класа динамични показатели във всички основни параметри на двигателя. Двигателят отбеляза своята премиера в модела Zafira Tourer и към момента вече се предлага в гамата на моделите Meriva и Astra. Както системата на Opel за селективна каталитична редукция (Selective Catalytic Reduction - SCR) BlueInjection в модела Zafira Tourer, така и технологията Lean Nox Trap (LNT), използвана при моделите Meriva и Astra отговарят на изискванията на екологичната норма Euro 6, с което правят двигателя 1.6 СDTI сравним с екологичните показатели на съвременните бензинови агрегати.

Коментари
comments powered by Disqus