Хронология на основополащия принцип за баварската компания BMW EfficientDynamics.
Производството на автомобили с марка BMW започва преди 80 години, когато за първи път е представен моделът 3/15 PS DA 2 останал в историята, като Dixi. Още тогава основен принцип в BMW при развитието и производството на автомобили е висока ефективност, съчетана с превъзходна динамика. Принцип, доказан като изключително успешен в историята на компанията и залегнал в основата на идентичността на марката. Така още преди 80 години са поставени основите на BMW EfficienDynamics. Цялостната стратегия, включва многобройни иновации, насочени към понижаване на разхода на гориво и вредни емисии запазване или повишаване на мощността и динамиката, благодарение на която BMW създава и въвежда редица технологии, наложили нови стандарти в автомобилното производство.
Началото
Рекламни публикации в пресата на 9 юли 1929 г. информират публиката, че BMW е вече производител на автомобили. Предишната вечер избрани щастливци, поканени в новия салон на BMW в центъра на Берлин, имат възможност първи да се възхитят на малък автомобил, носещ обозначението 3/15 PS DA 2, двете последни букви - съкращение на Deutsche Ausführung или „Немска модификация”. Съвсем скоро, първият произведен автомобил с марка BMW става популярен и остава легендарен и до наши дни като Dixi.
Първият автомобил слиза от производствената линия на 22 март 1929 г. в завода на BMW близо до бившата аерогара Берлин-Йоханистхол. Той поставя началото на нещо повече от производство на BMW автомобили. Въпреки че Dixi е създадена до голяма степен на база на съществуващ модел, с части и компоненти вече въведени в производство, този автомобил несъмнено носи типичният почерк на BMW: още от началото ефективността и динамиката са от първостепенно значение за компанията и в основата на идентичността на марката. До този момент BMW е известна като производител на много икономични висококачествени продукти, като авиационни двигатели и мотоциклети.
Преди BMW да постави бяло-синьото лого на марката върху радиаторната решетка на Dixi, автомобилът е обновен в техническо отношение – основна отличителна черта е купето, изцяло изработено от стомана. В резултат BMW 3/15, печели Международното алпийско рали още по време на своето първо участие през 1929 г., завършвайки успешно всички дълги преходи в Алпите по време на обиколката, продължила пет пълни дни.
Освен със своята надеждност Dixi привлича потребители със своята универсална икономичност и относително ниска цена: изразходвайки само шест литра гориво, Dixi е по-икономичен от железопътния транспорт, а клиентите имат възможност да заплатят цената от 2 200 райхсмарки за базовия модел на вноски. Така BMW става много по-евтин от подобния Hanomag и конкурентен на най-продавания по това време - Opel Laubfrosch.
VANOS технология през 1938 г.
Стъпка по стъпка инженерите на BMW усъвършенстват технологиите през годините, за да достигнат до подобряване и на ефективността, и на функционалността, осигурявайки достатъчно преднина пред своите конкуренти. Още през 1930 г., например, BMW изследва управлението на променлив разпределителен вал и получава своя първи патент за тази технология през 1938/39.
Прототипи на авиационния двигател BMW 802 са оборудвани с технология, която и днес, естествено развита до по-високо ниво, подпомага по-високата ефективност във всички бензинови двигатели на BMW – двоен VANOS. В авиационния двигател на BMW с мощност 2 500 конски сили входният отвор и изпускателният вентил са направлявани от зъбчати дискове с регулируеми настройки по време на работа.
През 1940 BMW въвежда за първи път друг основен елемент и ключова област на Efficient Dynamics – използването на олекотени материали. BMW 328 Kamm Racing Coupé е особено забележителен пример за върхово представяне на BMW 328 в моторспорта. Тръбната рама на автомобила е направена от свръх лека сплав и е с тегло само 32 кг. Заедно с външната обвивка, направена от алуминий и шестцилиндровия двигател, теглото без товар на автомобила е само 760 кг. Превъзходната аеродинамика, дело Wunibald Kamm, един от пионерите в тази област, осигурява на автомобила коефициент на съпротивление почти 0.27. Това, заедно с мощността от 136 к. с. на двулитровия двигател, осигурява максимална скорост от 230 км/ч.
BMW се връща към тази концепция отново след войната, следвайки същата философия през 1971 г. в BMW 700 RS. Този нов състезателен автомобил се отличава с изключително лека конструкция, усъвършенствана тръбна рама и лека алуминиева обшивка.
Състезателният автомобил е с тегло 630 кг заедно с вътрешното оборудване, което не представлява никакъв проблем за двигателя, специално създаден за модела: двуцилиндров с мощност 70 к. с. и работен обем от 0.7 литра. Литровата мощност е 100 к. с./л, забележително постижение и днес, благодарение на което максималната скорост достига 160 км/ч. С големия немски състезател Ханс Щук зад волана BMW 700 RS отбелязва многобройни победи в различни планински състезания.
1968 г.: шестцилиндров BMW двигател
През 1968 г., след забележителния успех на Новата гама автомобили и 02-моделите, BMW подновява традицията от 1930-а с разработването на по-мощните шестцилиндрови двигатели. Това е и дебютът на BMW 2500 и 2800, с които компанията се връща на пазара на големите автомобили във версия седан и купе.
Двигателите, идентични и в двата модела са поставени под ъгъл от 30°, захранващите устройства достигат с колянов вал, движейки се в не по-малко от седем лагера и включвайки дванадесет противотежести за безвибрационна плавност, по-нататък усъвършенствани чрез горен разпределителен вал.
Една от техническите иновации при двата модела, идентични в своите структурни качества, е тройната полусферична въртеливо-движеща се горивна камера, взаимодействаща с подходящо проектирани бутала. Точната конфигурация гарантира оптимизиран процес на горене, служейки в този случай за осигуряване на по-голяма мощност при икономия на гориво: 2.5 литровият двигател осигурява максимална мощност от 150 к. с., 2.8 литровият - още по-впечатляващите 170 к. С, които са напълно достатъчни да гарантират на BMW 2800 място в ексклузивната група на автомобилите с максимална скорост 200 км/ч. Двата модела остават почти без конкуренция, а шестцилиндровите двигатели на BMW налагат стандарт в развитието на агрегатите редица години напред.
Значителен принос за това превъзходство има състезателният автомобил, който ползва изключителните предимства на EfficientDynamics за този период – конструираният през 1971 г. BMW 3.0 CSL. За пореден път интелигентната олекотена конструкция прави този забележителен модел още по-динамичен, а отлична аеродинамика също помага за оптимизиране на двигателните характеристики. Качествата на този вид леки, мощни и бързи купета ги прави непобедими години наред, а BMW печели победи на всички Европейски шампионати за туристически автомобили между 1973 и 1979 с изключение на един.
Олимпийските игри през 1972 г.: електрическият автомобил на BMW
През ранните 70-години конструкторите на BMW се фокусират не само върху значимите подобрения в моторспорта. Олимпийските игри през 1972 г. дават началото на интензивни проучвания в областта на технологиите за електрическо задвижване. Малка флотилия от оцветени в оранжево BMW 1602 седан, задвижвани с електрически мотори с акумулаторни батерии, става символ на игрите в Мюнхен. И през следващите три десетилетия BMW е един от световните лидери в областта на електрическите автомобили.
Само година по-късно BMW въвежда друг новаторски модел, оборудван с най-иновативна технология за времето си: BMW 2002 Turbo е първият европейски автомобил серийно производство, оборудван с двигател с турбокомпресор. Това дава на BMW водеща роля в турботехнологията както в серийното производство, така и в моторните спортове.
Следващата стъпка на BMW в развитие на ефективността е през 1978 г. с BMW М1 . Този отличен спортен автомобил със своята четири-клапанна технология води до нов етап в оптимизирането на процеса на натоварване на цилиндъра. BMW започва да използва тази технология успешно в моторспорта през късните 60-години, развивайки я до стандартно производство десет години по-късно. Оптимизираната технология за натоварване на цилиндъра се пренася впоследствие върху други модели на BMW като M635CSi, М5 и М3.
През 1979 г. за първи път дигиталните технологии помагат за постигане на по-висока ефективност благодарение на Digital Motor Electronics в BMW 732i. Това подобрение е усъвършенствано по-нататък чрез автоматично намаляване на преразхода, редуцирайки употребата на гориво до нула в режим на преразход. Така автомобилната индустрия навлиза в нов етап на развитие на технологиите, а BMW става пионер в автомобилната електроника.
Важната роля на водача в процеса на усъвършенстване на автомобилната ефективност е винаги във фокуса на BMW. Именно това е причината през 1981 г. да бъде въведено друго постижение в електрониката - първият в света уред за измерване на консумацията на гориво, с което петата серия на BMW е оборудвана. Този нов дисплей привлича вниманието на шофьора към разхода на гориво, демонстрирайки му ясно как самият той би могъл да управлява по-икономично. Понастоящем индикаторът за консумация на гориво играе важна роля в контекста на EfficientDynamics стратегията на BMW.
BMW 524td: крайъгълен камък в дизеловата технология
Решението на BMW да навлезе на силно оспорвания пазар на дизелови автомобили е едно от най-революционните в историята на компанията. Изцяло ново поколение двигатели, бележи този забележителен пробив.
BMW 524td, представен през юни 1983 г., е оборудван с дизелов двигател, комбиниращ преимуществата на дизеловата технология с качествата, характерни за BMW - забележителна динамика и усъвършенствано изпълнение. Това води до създаването на турбозизелов двигател BMW, разработен на основата на съществуващите шестцилиндрови редови агрегати с обем от 2.0 до 2.7 литра.
Използвайки турбокомпресорна технология и дълги напречни сечения на потока във входния и изходния клапан на 2.4-литровия двигател, инженерите на BMW повишават мощността му до забележителните 115 к. с. По същото време процесът на изгаряне във вихровата горивна камера се засилва до още по-висок стандарт, осигуряващ идеална основа за намаляване на консумацията на гориво и шума при горене. В рамките на DIN стандарта съвременният за това време BMW турбодизел се справя със 7.1 л/100 км, въпреки че максималната скорост на автомобила е 180 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч се реализира за 12.9 сек..
Наистина уникална концепция: двигател eta
Поредната нова концепция, представена от BMW, този път в областта на двигателите, задвижвани с бензин, е eta. Технологията се използва от BMW от есента на 1981 г. в BMW 528е, което се продава на американския пазар. През пролетта на 1983 г. този модел е последван от BMW 525е, предназначен за Германия, а през 1985 г. BMW 325е е въведен на европейския пазар
Буквата „е” обозначава eta, символът на ефективност. И наистина, 2.7-литровият шестцилиндров двигател е оптимизиран без компромиси с цел подобрена работа и икономичност. Той консумира само 8.4 л/100 км., въпреки че мощността на двигателя е 122 к. с. По това време толкова нисък разход на гориво с мощен шестцилиндров двигател се приема като истинска сензация. Концепцията за мощен мотор със сравнително ниска консумация е напълно необичайна по това време в Европа и остава изключителна и в наши дни.
През ранните 80-години BMW започва разработването и на водороден автомобил, поемайки водеща роля в тази сфера. Съвместно с Германския институт за изследвания и тестове за космически технологии конструира няколко тестови модела до 1984 г. Един от тези автомобили е BMW 745i Hydrogen.
BMW последователно поддържа и развива процеса на разработка, създавайки водородозадвижвани експериментални версии на BMW 7 във всички генерации на автомобила.
Намаляването на аеродинамичното съпротивление по време на движение е една от върховите точки в развитието на два спортни автомобила BMW през късните 80-години. Първият от тези модели е BMW Z1, истински пример за иновация и високи технологии, представен през 1988 г. и прославил се не само с много ниското си тегло, благодарение на своята каросерия, направена от специални синтетични материали, но и с коефициент на съпротивление - 0.36.
Друг пример за нови стандарти в аеродинамиката е BMW 850i Coupé, представен година по-късно. Въпреки своите мощни охлаждащи въздушни отвори за дванадесетцилиндровия двигател, това елегантно купе има коефициент на съпротивление точно 0.29. Това е възможно благодарение на многото аеродинамичните компоненти в конструкцията на автомобила, като например външните огледала, разработени много внимателно, с почти никакъв ефект върху въздушното съпротивление.
През 1991 г. BMW отново се връща към концепцията за електрически задвижван автомобил, демонстрирайки постигнатото в тази област с BMW Е1. Този първи напълно електрически автомобил, неразделна част от съвременния свят, предлага достатъчно пространство за четирима пътници и техния багаж.
В съответствие с концепцията за използване на олекотени материали, каросерията е изработена от комбинация от пресовани алуминиеви профили с обшивка от пластмаса и алуминий. Целта на този много специален автомобил е да постигне характерното за BMW удоволствие от шофирането, използвайки авангардни технологии. Постигната е по впечатляващ начин, тъй като доказва че възможностите на BMW при развитието на алтернативни системи за задвижване са също толкова новаторски и динамични, колкото и развитието на конвенционалните двигатели.
През 1992 г. BMW представя напълно различно управление на клапите - BMW VANOS при М3. Подобрени са мощността и въртящия момент, както и икономията на гориво и управлението на емисиите. Към 1992 г. VANOS е включен като допълнително подобрение на шестцилиндровите двигатели на BMW, заменен през 1995 г. от двойния VANOS, който от 1998 г. е въведен и в V8 двигателите на BMW.
1995: Петата серия на BMW и интелигентните олекотени конструкции
През 1995 г. следващото поколение BMW 5 излиза на пазара като първи изразител на концепцията за интелигентна олекотена конструкция. Това е първото в света широкомащабно производство на автомобил, оборудван с шаси и окачване, изработени изцяло леки сплави, които водят до намаляване на теглото на целия автомобил с приблизително 30%.
Изцяло алуминиевите двигатели са също с 30 кг. по-леки отпреди, спомагайки за намаляване на собственото тегло на BMW 523i от 1 525 кг. на 1 495кг.
През същата година BMW представя и 316g и 518g , първите в Европа автомобили с природен газ, въведени в серийно производство. Алтернативната движеща технология е спомогнала за намаляване на емисиите на СО2 приблизително с 20% и образуването на озона-разрушаващи въглеводороди (HC) със забележителните 80%. В същото време тези нови двигатели допринасят за постигането на напредък в областта на водородното задвижване поради сходни характеристики и качества на двата вида гориво. Общият брой на BMW автомобили, задвижвани с природен газ към 2000 г., достига 842.
През 2001 г. BMW усъвършенства VANOS технологията в променливото управление на клапите – идва ерата на VALVETRONIC. При тази технология, останала уникална до момента, липсват карбураторни тела. При четирицилиндровия двигател на BMW 316ti това означава повече работа с по-малко гориво, особено при непълно зареждане, намалявайки консумацията на гориво спрямо предишния модел със значителните 12%. Едно от големите предимства на тази технология е това, че тя може да бъде използвана в световен мащаб без особено големи изисквания от гледна точка на качеството на горивото. В последствие BMW въвежда VALVETRONIC и при другите бензинови двигатели, включително при четирицилиндровия двигател на MINI представен през 2006 г.
BMW EfficientDynamics ценно предимство
BMW Group успешно разширява и задълбочава разработките си в постигането на по-висока ефективност, съчетана със запазване и увеличаване на динамиката при шофиране, посредством цялостната концепция BMW EfficientDynamics. Технологии и функции като Регенериране на спирачната енергия (Brake Energy Regeneration), Auto Start/Stoр, Индикатор за смяна на предавките (Gearshift Point Indicator), системи за подпомагане на водача, работещи само при нужда, интелигентната концепция за използване на олекотени материали и превъзходна аеродинамика са стандартно включени в оборудването на всички нови модели в подходяща комбинация. Следвайки принципа на BMW EfficientDynamics, всеки нов модел превъзхожда своя съответен предшественик с понижен разход на гориво и подобрена динамика.
Статистиката, събрана от немския орган за моторни превозни средства, показва не само забележителното превъзходство на BMW EfficientDynamics над съпоставимите технологии, въведени от други първокласни производители, но също така демонстрира изявената позиция на BMW Group в световен мащаб. Новите модели BMW и MINI, регистрирани в Германия, дават разход на гориво средно 5.9 л/100 км и емисии СО2 от 158 грама на километър. И двете цифри са значително под средното ниво на всички нови транспортни средства, регистрирани в Германия през 2008 г., което е 165 грама на километър. На ниво ЕС марките BMW и MINI достигат нива на икономия на гориво и СО2 под общото средно ниво на европейските автомобилни производители. За периода 1995 г. до края на 2008 г. BMW Group е намалила разхода на гориво на своите автомобили, продавани в Европа, с повече от 25 %, с което BMW Group вече е преизпълнила своя ангажимент към Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА).
В статистическите граници BMW или MINI изразходва значително по-малко гориво от средното ниво на всички нови регистрирани автомобили в Германия. В консумацията на неговия автопарк, ограничена от немския орган за моторни превозни средства, BMW Group също превъзхожда дори най-големите Европейски производители и следователно е напълно равностоен на големия брой производители, фокусирани предимно върху малките автомобили в тяхната сфера.
Текст: Владимир Колев
Косьо
Слави, технологията common rail не е заслуга на BMW - създадена е от един швейцарски институт, първото й практическо приложение е в Япония (Denso), а Fiat и Magnetti Marelli я въведоха в съвременния й вид, с електронно управление на впръскването
slavi
trjabvashe da napishete neshto i za kommon-rail dvigatelite s uvajenie \'slavi stavrov /slavistia/