Stora Enso и Northvolt разработват по-устойчива батерия, която използва твърд въглерод на основата на лигнин от скандинавска дървесина. От началото на годината Polestar също се включи в проекта.
Шведският производител на акумулаторни клетки Northvolt работи с финландската група Stora Enso върху нов вид аноден материал за литиево-йонни батерии, произведен от горска дървесина. Твърдият дървесен въглерод трябва да замени графита, който досега се използва основно като аноден материал. Проектът се развива обещаващо; напоследък автомобилният производител Polestar също работи с финландците.
Stora Enso е един от най-големите притежатели на гори в света и преработва собствената си дървесина в множество крайни продукти, като хартия, опаковки и дървен материал. Друг продукт на Stora Enso е твърд въглерод с продуктово име "Lignode", който се получава от лигнина на преработените дървета. Дърветата се състоят от 20 до 30% лигнин, който действа като свързващо вещество в тях и придава на дървесината твърдост и устойчивост на гниене. Понастоящем лигнинът, който е страничен продукт от производството на целулоза, се изгаря предимно за производство на енергия.
Лигнинът е отпадъчен продукт от производството на целулоза и може да се използва като заместител на въглеродните продукти от изкопаеми суровини.
Аноден материал от дървета
Този лигнин може да се използва като основа за много продукти, които иначе се произвеждат от изкопаеми горива. Сега Northvolt и Stora Denso възнамеряват да разработят батерия, в която анодният материал е направен от лигнин. Досега в литиево-йонните батерии се използваха предимно графитни аноди. Графитът или се добива от природни източници, главно в Китай, или се произвежда синтетично от въглища и суров петрол.
Заместването на този аноден материал с аноди на основата на лигнин, произведени от възобновяеми суровини, би имало съответно положително въздействие върху отпечатъка от CO₂ при производството на акумулаторни клетки и би прехвърлило в Европа още една част от създаването на стойност. Stora Enso ще предостави своя аноден материал на лигнинова основа Lignode, който произхожда от устойчиво управлявани гори, а Northvolt ще ръководи проектирането на клетките, разработването на производствения процес и мащабирането на технологията. Stora Enso заявява, че производственият ѝ капацитет за въглеродния материал на биологична основа е 50 000 тона годишно.
Новата фабрика за акумулатори на Mercedes-Benz в окръг Биб, Алабама. Намира се на около седем километра от завода на Mercedes в Тъскалуса.
Northvolt, основана едва през 2016 г., твърди, че понастоящем има договори с множество клиенти от автомобилната индустрия за доставки на стойност над 55 млрд. долара. Сред клиентите са BMW, Volvo и VW; Volkswagen Group притежава 20% от акциите на Northvolt. В галерията показваме и снимки от завода за акумулатори на Mercedes в Алабама.
Снимки: Northvolt, Mercedes