Alfa Romeo 159 Sportwagon и Audi A4 Avant са насочени към специфичната прослойка на тези, които държат на стила и дизайна, но освен това имат нужда и от повече пространство. Сравнение на мощните дизелови модификации на двете елегантни комбита.
По правило покупката на автомобил е решение, което рядко се диктува единствено от рационални съображения. Разбира се, разумът най-често пледира за функционалност, комфорт и нисък разход на гориво, но сърцето трудно се задоволява само с това - изисканият стил, динамичното поведение на пътя и изобилието от мощност са все изкушения, на които е трудно да се устои. Възможно ли е обаче всички тези фактори да се съчетаят в едно? Пред нас стоят два автомобилни производителя, при които шансовете за успех в това начинание изглеждат особено големи: Alfa Romeo и Audi.
Конкуренти или съмишленици?
159 Sportwagon беше модифицирана през пролетта на тази година, получи подобрения в редица детайли, по-добро оборудване и най-важното – олекна с 44 килограма. В този сравнителен тест тя се представя във вариант Elegante и се задвижва от 2,4-литров петцилиндров турбодизел с 200 конски сили. Заедно с автоматична трансмисия, цената на такъв екземпляр възлиза на около 75 000 лева. При Audi съвсем наскоро пък имаше смяна на поколенията - A4 Avant 2.7 TDI (в нашия случай в изпълнение Ambition и с автоматична предавателна кутия) е на пазара от едва три месеца. Под предния му капак работи надлъжно разположен V6-TDI, чийто работен обем е с 0,3 литра по-голям в сравнение със 159, но въпреки това разполага с десет коня по-малко. За познавачите на природата на турбодизеловите двигатели обаче е добре известно, че при тях мощността е по-малко значима, отколкото въртящия момент, а при нашите двама опоненти той е идентичен и достига максимална стойност от 400 нютонметра – изгледите за интересно съревнование стават все по-сериозни.
Най-напред е добре да разучим подробно двете комбита отвън. Веднага се набива на очи обстоятелството, че долният ръб на багажника при Alfa е висок почти 80 сантиметра и товаренето на тежки предмети тук очевидно ще бъде предизвикателство. Минималната широчина на багажното пространство от 60 сантиметра също не е върхово постижение - очевидно Sportwagon не е най-смисленото решение, ако сте решили да пазарувате строителни материали...
Същото се отнася и за Audi, макар че при него ръбът на багажника е висок 60 см, а минималната широчина на багажника е 84 см – по-добри постижения от тези на италианката, но за нечувана практичност отново не може да се издума и дума. Няма защо да се учудваме – и двата автомобила нямат идеята да служат като товарни мулета, а са с характер на спортни седани с леко подобрена функционалност. А за такава цел е задължително кокпитът да пасва като точно премерен тренировъчен екип.
В A4 водачът и спътникът му седят на превъзходни спортни седалки, които не оставят неудовлетворени желания нито по отношение на комфорта, нито що се отнася до страничната опора и възможностите за регулиране. Изобщо ергономията при този модел на Audi е почти съвършена, а мястото в интериора не е неограничено, но все пак е достатъчно – на задните седалки двама души пътуват напълно удобно, но ако са трима положението става не особено приятно.
Независимо дали ни е приятно да го признаем или не, редица модели от компактния клас предлагат не по-различен простор в пътническите си салони. С една идея по-тясната задна част на интериора на Alfa пък добавя към тези неудобства ограничено място над главите и необходимост от доста силно сгъване на колената. Отпред 159 също е малко по-тясна в сравнение с противника си от Audi, позицията на седене е излишно висока. За сметка на това италианците са се представили изненадващо добре в подбора на материалите и общото впечатление за изработката. Освен това версията Elegante на 159 радва с богато оборудване, включващо серийно детайли като аудиосистема с извод за външна памет и MP3-плейъри, както и навигационна система, въпреки че специално управлението на последната би могло да бъде и по-опростено.
Всичко има цена
При Audi в листата с допълнителна екипировка се откроява внушителна армада от електронни помощници, но и инвестицията при модела от Инголщат изглежда подобаващо солена – за навигационна система с DVD и цветен екран ще се наложи да доплатите над 5000 лева, темпоматът с възможност за контролиране на дистанцията ACC струва около 2800 лева, а активната ходова част с адаптивни амортисьори и различни настройки на кормилната уредба струва малко над 1600 лева.
Какво печели на практика водача от всички тези високотехнологични „екстри”? Отлично функциониращата система ACC прави дългите преходи по-малко изморителни, а в режим Comfort активното окачване осигурява плавно преодоляване на неравности без да допуска каквито и да е пропуски в перфектното пътно поведение. Модусът Dynamic превръща Audi в още по-добре трениран атлет, но препятствия като напречни фуги например започват да водят до силни и неприятни сътресения.
Купувачите на Alfa нямат възможността да поръчат подобни иновации за своя автомобил. Дали обаче имат нужда от тях? Отчасти вероятно да, най-вече защото 159 Sportwagon вози доста твърдо и мнозина биха си пожелали по-фин комфорт. За сметка на това фантастичната прецизност, с която се управлява италианското комби, продължава да бъде забележителна за сегмента. 159 за пореден път очарова при всички изпитания за поведение на пътя, но спирачната му система не е на висотата на Audi – спирачният път от над 150 метра при μ-split категорично не изглежда добре за съвременен автомобил от среден клас.
Средният разход на Alfa в теста отчете 10,8 л/100 км – доста висока стойност на фона на минималната консумация от едва 6,1 литра при икономичен режим на шофиране. A4 2.7 TDI отчита близък минимум от 5,9 л/100 км, но средният разход е 9,2 л/100 км и съответно осезаемо по-нисък от този на противника му.
Заслугата в определена степен вероятно се пада на трансмисията Multitronic с осем фиксирани предавки, чиято прецизна настройка много рядко налага прибягването до планките на волана за ръчно превключване. При Alfa ръчният режим е за предпочитане ако искате да карате с по-спортен маниер, тъй като шестстепенният автоматик превключва доста лениво и понякога нарушава акустичния комфорт.
При крайната равносметка става ясно, че може би най-ценното качество на Alfa си остава великолепният й дизайн. Независимо от това и останалите си ценни качества обаче, италианското комби не успява да победи срещу майсторски балансирания характер на Audi. Пък и с ръка на сърцето трябва да признаем, моделът от Инголщат също има крайно привлекателна външност...
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Audi A4 Avant - 511 точки
А4 печели този тест безапелационно – при него спортните заложби са талантливо съчетани с приятен комфорт, като всичко това в немалка степен се дължи на скъпите, но ефективни опционални електронни системи. По-високата в сравнение със 159 продажна цена се компенсира с по-нисък разход на гориво и по-ниските разходи за поддръжка.
2. Alfa Romeo 159 Sportwagon - 434 точки
Комбитата на Alfa винаги са били повече красиви, отколкото практични и при Sportwagon нещата не изглеждат много по-различно. Управляемостта и динамичното поведение са достойни за пример, но недостатъчният комфорт е минус, който не остава скрит. Несполучливата автоматична трансмисия в голяма степен разваля впечатлението от иначе чудесния двигател.
Технически данни
1. Audi A4 Avant - 511 точки | 2. Alfa Romeo 159 Sportwagon - 434 точки | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 190 к. с. при 3500 об./мин | 200 к. с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,2 сек | 9,1 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м | 40 м |
Максимална скорост | 220 км/ч | 225 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,2 л | 10,8 л |
Базова цена | 76 982 лева | 77 887 лева |
Анонимен
poglednete cenite novi ina staro togava ste vi stane jasno ne koe e po dobro a izobsto ima li baza za sravnenie
cokivsi4
vsi4ko e spored zavisi !!!
ivan
alfata e klasika pred audito.audito ujasno mnogo defekyira.estestveni 4e kolata da varvi trqbva da gori a alfata mnogo varvi,ama naistina mnogo
SpeedyMan
Хахаа аудито имало кашкавалена предница :D То на пасата е същата, ама пасата бил по-здрав.. според БГ разбирачите. И как става това? Колкото до Алфата, наистина великолепна, но е далеч от Ауди.
киро
Прочетете 1-во, какви са резултатите от 100 000 километра тест. Запознайте се с организацията наречена Декра. Може тогава да ви просветне. Българите вярват, че разбират много от 4 неща, футбол, политика, журналистика и автомобили. Напрактика е точно обратното. Европейците не ни дават еврофондовете, те са виновни. Германците манипулират резултатите... Колкото до факти, изопщо не ви касаят.
lubo
все пак всеки тест тук се пи6е от германци и никога каквото и да стане няма да признаят 4е алфа е по добра в каквото и да било.. ако списанието и саита са италиански друга песен ще се пее.. секи гледа да си продаде боклуците :)
ЖИК ТАК
абе Бацета .. това ауди ако мине през 1 дупка ще му остане кашкавалената предница вътре ... май в теста са забравили за алуминиевите носачи а ?
deso
алфата е много яка !!!
Вини
Дизелово комби с 200 коня и ускорение от място до 100 км/ч за 6.3 секунди?!?! Да няма някаква грешка? Това и хечбек с 240 коня го прави по-бавно (6.5 секунди при Opel Astra OPC)