При пълна газ върху задните колела на BMW Alpina Bi-Turbo се стоварва гигантска мощ, която сама по себе си е достатъчна за лудешки дрифт. В своята същност обаче този автомобил съчетава чудовищната си сила с изискания нрав на истински благородник.
507 конски сили – точно толкова, колкото при последното BMW M5. Само че Alpina не залага на неговия бързооборотен десетцилиндров мотор с атмосферно пълнене, нито пък на компресорния V8 от своя собствен предшественик. Още самото наименование на автомобила - B5 Bi-Turbo, подсказва достатъчно красноречиво от какъв тип е задвижването на машината. Новата спортна лимузина от Бухлое е създадена на базата на BMW 550i – най-мощната към момента версия на Серия 5.
Традиция
Bi-Turbo е наследник на дългогодишната традиция на Alpina в създаването на редки и ценни автомобили, които съвсем логично винаги са имали своята никак немалка цена. В случая на В5 тя започва от 95 400 евро за германския пазар. Срещу 2995 евро се предлага блокируем заден диференциал - твърде препоръчителна инвестиция за всички, които биха желали стихията 700 нютонметра максимален въртящ момент действително да стига до пътя, а не да остава „по трасето”, създавайки големи грижи на системата за контрол на сцеплението.
Изискан, дискретен и балансиран – такъв трябва да бъде всеки от автомобилите на Alpina, за да удържа на мощната конкуренция на М-моделите на BMW. Продуктите на елитния дребносериен производител никога не изглеждат твърде натрапчиво и B5 не прави изключение от това златно правило – като проява на известна доза показност могат да се приемат единствено четирите овални накрайника на изпускателната система, но и те са много умело вписани в общия дизайн на спортната задна броня.
Своя отпечатък
За една истинска Alpina е много важно тестостеронът да бъде в изобилие, но не и да дразни с излишно перчене. Огромният потенциал на един такъв автомобил трябва да се изявява само тогава, когато е необходим. За истинските познавачи обаче със сигурност ще бъде достатъчно да видят предната престилка на В5, за да стигнат до извода, че това не е просто BMW, а Alpina. Тънките златисти линии по продължение на цялата каросерия традиционно подчертават екзотичния статус на машината, а предните светлини за мъгла са отпаднали от екириповката поради нуждата от по-големи вентилационни отвори. Сред останалите външни отличителни белези на В5 заслужава да се отбележат алуминиевите колела с тънки спици, сниженото с десет милиметра окачване и специалния цвят „Alpina синьо”, който се доплаща с 2870 евро.
Още щом отворите вратата на В5, погледът ви няма как да не попадне върху проблясващите червеникави повърхности от полирана дървесина, добита от корен на мирта. Синьо-зелените шевове на волана и дискретните емблеми на Alpina в облегалките на седалките също са сред традиционните за компанията стилистични детайли. Възможностите за индивидиуализиране на интериора според вкуса на клиента са огромни.
Директна врзъка
Най-после заемам пилотското място в автомобила. Воланът застава в ръцете ми сякаш от само себе си – нито твърде тънък, нито прекалено масивен, с идеален захват. Пръстите ми опипват бутоните на системата Switchtronic, ръчният режим на автоматичната трансмисия; отдясно на волана е бутона за превключване на по-висока предавка, отляво – този за преминаване на по-ниска степен. Стартирам битурбомотора - басовият му тембър веднага засвидетелства за внушителен запас от сила.
Още с потеглянето проличава, че настройката на задвижващия тракт е забележително сполучлива. Газта позволява да бъде дозирана с хирургическа точност. В сравнение със своя предшественик с механичен компресор, 4,4-литровият V8 може би реагира с една идея по-бавно при промяна на положението на десния педал, но затова пък демонстрира значително повече увереност в ниските работни режими.
Ако боравите леко с газта, трансмисията плавно и незабележимо превключва от предавка след предавка, а стрелката на оборотомера рядко преминава над делението 2000 върху тъмносиния циферблат. Така при спокойно каране B5 винаги е в най-ниските си работни режими при минимално натоварване и почти пълно отсъствие на шумове. Особено приятно е да се движите на постоянно включена осма предавка и да се наслаждавате на могъществото на 700-е нютонметра. Благодарение на ходовата част с адаптивни амортисьори пътниците се наслаждават и на великолепен комфорт на возене, с който в Alpina имат основание да бъдат особено горди.
От другата страна
B5 обаче има и своята дива страна. В спортен режим осемте предавки се сменят за невероятните 150 милисекунди под съпровода на кратко „закашляне”, предизвикано от изключването на част от цилиндрите по време на самото превключване. Тази технология идва от моторните спортове и цели постигането на възможно най-бърза смяна на предавките при запазване на оптимална ефективност.
Ходовата част е в режим Sport, а скоростният лост – в позиция S. При тази конфигурация трансмисията при нужда задържа оборотите дори при достигане на максималната им стойност –така при екстремно каране двигателят редовно поддържа стойности около 7000 об./мин. Двутонният автомобил се ускорява с чудовищен подем, който при подходяща възможност и желание от страна на водача не отслабва чак до скорости над 300 километра в час. При проведен наскоро от auto motor und sport високоскоростен тест В5 постигна на пистата "Нардо" темпо от 312 км/ч, като демонстрира на известното трасе впечатляващо уверена управляемост.
Заслуга за това без съмнение имат и 20-цоловите колела, които, за жалост, имат и своите недотам положителни страни върху нормален път. При преминаване през неравности с висока скорост те правят предницата малко по-чувствителна от необходимото, макар че новата конструкция на предното окачване донякъде подобрява контакта с пътя. Леките „заигравания” на задницата биват своевременно усмерени от системата ESP. Между другото, спортният режим на въпросната система (която при BMW носи означението DTC) работи превъзходно и позволява на B5 да занася контролирано без опасност от неприятни изненади.
За сравнение
Alpina преминава изпитанията за поведения на пътя с една идея по-бързо от актуалната генерация на „петицата”, но остава малко под стойностите, постигнати от предното поколение на M5. Редно е да се отбележи обаче, че Alpina B5 вози несравнимо по-плавно от М5 и върши чудесна работа като всекидневен автомобил – още повече, че средният разход от 14,5 литра на 100 километра изглежда почти разумен за машина, способна да развива над 300 км/ч. Спирачките на В5 се представят на нивото на суперспортен автомобил.
В момента този автомобил е най-скъпото, но и най-доброто, което може да бъде купено на базата на BMW Серия 5. B5 е превъзходна демонстрация на всички качества, които правят автомобилите на Alpina толкова ценни.
Крайният резултат изглежда като интересна съвкупност от петици: B5 на базата на петата серия получава максималната възможна оценка от пет звезди.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Alpina B5 Bi-Turbo
Забележителен пример за това как един прекрасен автомобил може да стане още по-добър: благодарение на свръхмонщия двигател, отличния комфорт и невероятно прецизната водимост, В5 е най-майсторски балансираният продукт на Alpina от много време насам. Спортна лимузина, направена като по учебник.
Технически данни
Alpina B5 Bi-Turbo | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 507 к.с. при 5500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,8 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
34 м |
Максимална скорост | 307 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
14,5 л |
Базова цена | 95 400 евро |