За един и същ автомобил предлагат гуми от 17, 18 и дори 19 цола – какъв е обаче полезният ефект от увеличаването на размера? Или всичко е само прах в очите на зяпачите?
Първата крачка към тунинга най-често поставя автомобила „на широка нога”. По данни на германския Съюз на фирмите за автомобилен тунинг (VDAT) комбинацията от гуми и джанти с по-внушителен размер е едно от първите желания на кандидатите за тунинг.
Независимо дали по-нататък ще се подобрява аеродинамиката, ще се повишава мощността, ще се модифицира ходовата част или ще се сменя обзавеждането на интериора – всичко започва с по-големите колела. Широките гуми представляват най-голямото парче от тортата на допълнителните принадлежности, като делът им в общата стойност на подобренията достига почти една трета.
С оглед на това примамливо поле за бизнес автомобилните производители също искат да си кажат думата. Така фабрично предлаганите алтернативни комплекти гуми вече са се превърнали в част от основния репертоар на фирмите. А офертите за джанти стават все по-разнообразни.
Три чифта обувки
И естествено – все по-големи, що се отнася до размерите на гумите, предлагани за една и съща моделна серия. Например при Audi TT диапазонът се простира от 17 през 18 до 19 цола. А в максималния случай, т.е. във версията TT RS с 340 к.с., спортното купе може да бъде качено и върху 20-цолови обувки.
Дали великолепните на вид колела от лека сплав са единствено визуално средство за генериране на положителни емоции, или преоборудването на автомобила действително подобрява динамиката, респективно сигурността на пътя?
За събиране на доказателства ни послужиха следните елементи: един брой Audi TT 2.0 TDI, 2,2 километра изпитателно трасе за управляемост на LUK Driving Center и три комплекта различни, предлагани в търговската мрежа, гуми на Michelin върху съответните алуминиеви джанти от асортимента на Audi.
Осемнайсет- и деветнайсетцоловите варианти на гумите Michelin се наричат Pilot Sport 2, докато 17-цоловият размер се предлага като Primacy HP. Това не е някакво изключение – и при други производители названията се променят с увеличаване на размера. Причината е в различния профил на изискванията към продукта и съобразената с него конструкция на съответните гуми.
Кой е по-по-най
На практика това намира израз в обстоятелството, че 17-цоловият вариант е длъжен да задоволява изисквания за повече комфорт. Дори само по-голямото напречно сечение на гумата е достатъчна гаранция, че най-малкият играч от отбора се търкаля най-приятно за пътниците. Освен това той е най-евтината и най-леката алтернатива. Екипирано с 225/50 R17, Audi TT преминава теста за управляемост без капризи, реагира на действията с волана подобаващо директно, а в граничен режим показва лесно контролирано недозавиване.
С 18-цоловата версия обаче се обръща нова страница – с осезаемо приближаване до спортния стил и леко отдалечаване от комфорта. Реакцията при завиване се променя почти драматично – в положителен смисъл, разбира се. От средно положение на волана автомобилът с двойно предаване сега възприема всяка команда значително по-точно и я изпълнява по-директно. Не само по-широките, но и с по-твърда конструкция гуми са в състояние да предложат чувствително по-добро странично сцепление, което в крайна сметка осигурява и по-добро време за обиколка.
А дали 19-цоловите гуми, които номинално са с още един сантиметър по-широки, ще подобрят още малко този резултат? Трудно е да си го представим, още повече, че този вариант е и най-тежкият (виж таблицата с данните). Действително обаче алтернативата с размери 255/35 R19 показва с една идея повече директност и стабилност в завоите. И макар това да не е изненада за никого – комфортът се влошава още повече.
Податливостта на TT към дестабилизиране при отнемане на газ в завой нараства с преминаването към все по-спортни гуми. Същото важи и за поведението при аквапланинг. Това в никакъв случай не означава, че спортното купе на Audi става по-малко безопасно, напротив, на сух асфалт сигурността се повишава. Защото с всяко увеличаване на размера на гумите спирачният път намалява с по един метър.
Текст: Йохен Юблер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Aнонимен
Ибизата я карам с 155/80R13 през зимата. Добре се държи на сняг с този размер!
Aнонимен
a ti kakvo kara6 be moi 4ovek, za6to se izhvurlia6 taka. 70 procenta ot kolite po BG puti6tata izpolzvat to4no tozi razmer gumi 175-185/70 R14. Misli6 li 4e horata mogat da si pozvolait po 200 leva na guma?
Aнонимен
абе хора вие какжи коли карате да не би ,audi 80 ,или peugeot 406, в страната в момента наи-масовата гума при автомобилите ,а не при бараките на по 30-на години е 205/55/r16 това е стандарната гума за всички нормални коли
elitavto
най масовите гуми в БГ са 14 цола 175 или 185/70 или 65 R14
az
то при тия дупки и 12/100 да сложиш пак ще гръмнат че и джантата и прага ще изкривиш :)
Колега, Во...
кои коли в България още са с 13 цолови гуми, че ми се губи нещо. Ти да не говориш зо ВАЗ или Москвич с тези 175/80Р13?
Bo
Под 13ки имах предвид като цяло масовите кошници в БГ. А Аудито си го представям повече с едни адекватни 16ки, ако не желая да си спукам бъбреците.
Краси Димитров
:) най-вероятно спирачните му дискове са с големината на 13 цолова джанта :)
Brother Lewis
Представям си как ще изглежда едно ново Ауди А8 с гуми 175/80-Р13. Убийствена работа.....
Bo
За България най-добрата гума е 175/80-Р13. С тия дупки не си заслужава да насиняваш гума за +500 лв. цена.