Ню Йорк, Мериленд и Масачузетс също подадоха искове срещу немския концерн
Главният прокурор на Ню Йорк Ерик Шнайдерман заяви, че програмата за заобикаляне на правилата за емисиите на азотни оксиди в дизеловите двигатели, използвани в Volkswagen Group, е била известна много отдавна, отколкото се опитват да я представят. Нещо повече, този трик е бил известен не само на подалия оставка Винтеркорн, а и на неговия наследник Мюлер, който сега е начело на концерна (бивш шеф на Porsche, а по време на събитията - един от топ мениджърите на Audi).
Ню Йорк, Мериленд и Масачузетс също подадоха искове срещу Volkswagen, като по този начин се присъединиха към други 44 щата.
Мениджърите и инженерите на VW са криели всичко до последния момент, дори когато американските регулатори разследват скандалната програма след редица оплаквания за несъответствие на отработените газове, съобщава Bloomberg.
"Измамната" програма (имала е няколко версии) е разработена първоначално от специалисти на Audi през 1999 г., тя стартира на дизеловите двигатели в Европа от 2004 г. насам, а в САЩ от 2008. Те я предават на колегите си от VW и Porsche. Първоначалната задача е била борба с неприятните шумове. По-късно решават да коригират системата за впръсване. Но се оказва, че това води до увеличаване на емисиите на NOx. След това добавят контролна система – хитра „антизвукова” програма влиза в действие, ако воланът е в покой. А това са условията на тестовете на двигателите с вътрешно горене на стенда..
Шнайдерман нарича ситуацията съзнателно дълбоко прикритие. Германците отричат обаче вината на първите лица в концерна, те говорят за неправилно тълкуване на проблема и уверяват, че сътрудничат най-активно с американските власти, за да се изяснят всички аспекти на скандала. Твърди се, че е по-добре да се изчакат резултатите от разследването на федерално ниво, а не на щатско.
Концернът сега се занимава с корекции в двигателите в САЩ и ЕС. Междувременно отстраняването на проблема при четирицилндровите двигатели може да бъде извършено веднага, то бъдещето на V6 все още остава неясно. Американските регулатори не са доволни от някои аспекти на плана за действие, предложен от VW.
В САЩ концернът ще трябва да плати за последиците от „дизелгейт” повече от 15 милиарда долара, но не еднократно, разбира се, а в Европа - е под въпрос. Ако бъдат потвърдени новите разкрития, може да последват действия, които да доведат да увеличаване на сумата. Общо разходите на автомобилния гигант, включително сервизните кампании, според последните оценки възлизат на 18 милиарда евро. Няма де е лесно концернът да се справи с цялата тази история. Независимо от това, вече има обнадеждаващи моменти. Така например, според предварителни данни през първата половина на 2016 печалбата на концерна възлиза на 7,5 милиарда евро срещу 6,99 милиарда евро година по-рано (това означава ръст на продажбите).
Играчите на фондовия пазар са оптимистични. От началото на годината до март цената на акциите на концерна поскъпнаха с 8%, но в периода от април и до днес паднаха до + 6,8%.
Изпълнителният директор на Volkswagen Group Америка Хинрих Вебкин изясни съдбата на дизеловите двигатели в Съединените щати. Ако всички корекции бъдат одобрени от властите и осъществени от концерна, това предполага, че дизеловите модели ще се върнат на пазара в програмата за 2017-2019 година. Независимо от това техният приличен пазарен дял до скандала (повече от 20% от продажбите) повече никога няма да бъде постигнат. В същото време концернът залага на хибридите и електрическите автомобили. Последните, построени върху платформата MEB, ще се появят при дилърите в САЩ през 2020. Въпросът е в това, че от 2019 г. ще бъдат значително затегнати (включително азотни оксиди) стандартите за емисиите на отработените газове в Съединените щати. "За да отговорим на тези стандарти, необходима ни е алтернатива на дизела. Просто започнахме да работим по нея преди скандала", подчерта Хинрих пред изданието Automotive News.