На 4 март посетителите на женевския автомобилен салон ще имат възможност да видят не само новия Audi A1, а и хибридната му версия.
Четириместният A1 e-tron, който е подготвен специално за пренаселените мегаполиси в Европа и Северна Америка, се задвижва от напречно разположен електромотор, който стандартно генерира 45 кВт (61 к.с.), но при нужда може да достигне за кратък период от време пикова мощност от 75 кВт (102 к.с.). В нормален режим на работа въртящият момент е 150 Нм, налични още при потегляне, но максималната стойност е 240 Нм.
За захранването на електродвигателя отговаря Т-образна литиево-йонна батерия (12 кВтч), разположена в централния тунел и пред задната ос. Благодарение на нея A1 e-tron може да измине изцяло на електричество 50 километра. При положение, че зарядът й достигне границата на критичния минимум, се задейства ванкеловият ДВГ, който изпълнява единствено функциите на екстендър. Той е с работен обем от 254 куб. см, разположен е под багажното отделение и заедно с генератора, системата за охлаждане, изпускателната и смукателната системи, изолацията и подрамата тежи само 70 килограма. В това число обаче не влиза 12-литровият резервоар.
Последователната хибридна система работи в синхрон с навигацията. Когато водачът зададе крайната дестинация, автомобилът сам изчислява какъв е най-ефективният начин за придвижване – дали изцяло на електричество, кога и къде да се включи екстендърът и т.н. Същевременно ванкеловият двигател, който генерира 15 кВт, може да бъде изключен директно от таблото посредством натискането на бутон, монтиран до превключвателя на едностепенната трансмисия.
Хибридът на A1 тежи 1190 кг, което е отлично постижение с оглед на това, че стандартната версия е 1045. Естествено, динамиката е значително по-скромна – ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,2 секунди и максимална скорост от 130 км/ч. За градски автомобил обаче това е повече от достатъчно, особено като се има предвид, че автономният пробег на A1 e-tron е 200 км.
Ако се съди по официалния пресрилийз, хибридната система на Audi при включен ДВГ се нуждае само от 1,9 литра гориво за 100 км пробег и отделя 45 грама CO2.
От Инголщат обявиха още, че Q5 и A8 също ще имат хибридни версии, които ще се появят на пазара в края на 2011 г.
+++!
Браво! Малко бижу!