Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Audi A6 2.0 TDI Ultra срещу Mercedes E 220 Bluetec: Разход? Разкошно нисък!

06.11.2014 16:48
Туит

Допреди десетина години, когато станеше дума за петлитрови седани на Audi и Mercedes от висшия клас, имахме предвид свръхмощните версии S6 и E 500. Днес така наричаме изразходващите по 5 л на 100 км A6 2.0 TDI Ultra и E 220 Bluetec, които успяват да са ефективни, без да ни лишават от нищо.

Според дълбокото убеждение на всички теоретици, които вярват в световната конспирация, в едновременната поява на два икономични модела няма нищо случайно. Просто развойните специалисти от Audi и Mercedes са бръкнали по-надълбоко в чекмеджетата на бюрата си. Точно под рецептата за пица с нула калории, указанията за конструиране на електромобил с автономен пробег 700 км и цена 15 000 евро и плана за избягване на глобалните промени в климата те са открили и извадили на бял свят пожълтялата от времето техническа документация за луксозни лимузини с петлитров разход. Тя си е била там още от средата на 90-те години, но тайните споразумения с петролната индустрия пречели на нейното прилагане в продължение на десетилетия.

Всички други, които не вярват в подобни заговори, могат спокойно да се удивляват заедно с нас. Тъкмо сега Audi A6 Ultra и Mercedes E 220 Bluetec се връщат от маршрута на auto motor und sport за определяне на минималния реално постижим разход. Два големи седана с разкошно обзавеждане, 190 и 170 к.с., както и собствено тегло над 1,7 тона. И двата са навъртели по 412 километра с внимателно и икономично шофиране. При Audi пистолетът на бензиновата помпа щраква след малко повече от половин минута. След това са необходими известно търпение и сръчност, за да напълним резервоара точно до ръба, като при старта. Дори тогава обаче в него не влизат повече от 20,19 литра, което прави разход от 4,9 л/100 км. При Mercedes успяваме да налеем 23,01 литра и изчислението показва разход от 5,6 л/100 км. Наистина така и двата модела надвишават обявения стандартен разход от 4,4 л/100 км, но скъпи приятели и теоретици на конспирацията – това е отлично постижение за два автомобила от висшия клас!

Дори средният разход в целия тест, който при A6 е 6,8, а при E 220 Bluetec – 7,5 л/100 км, е на равнището на малки автомобили като Ford Ecosport 1.5 TDCi (6,8 л/100 км) или Peugeot Partner Tepee HDi 115 (7,5 л/100 км). Дори в сравнение с досегашните версии A6 2.0 TDI и E 220 Diesel е налице прогрес, макар и по-малък. Така пакетът Ultra на Audi носи предимство от 0,5 л/100 км в сравнение с досегашния 2.0 TDI с механична трансмисия, докато E 220 Bluetec е с 0,3 л/100 км по-икономичен от нормалния 220 CDI със седемстепенен автоматик. И това – без клиентът да се лишава от абсолютно нищо.

На фона на тези постижения мерките за икономии изглаждат почти незначителни. При Audi най-съществената се състои в обстоятелството, че моделът е получил новоразработената седемстепенна трансмисия с два съединителя. Тя повишава ефективността на задвижването благодарение на по-малкото триене и два отделни кръга за циркулация на масло – един за двата съединителя, мехатронния модул и маслената помпа и друг за комплектите от зъбни колела и диференциала. В режима за ефективна работа трансмисията S-tronic превключва на празен ход при отпускане на газта (така автомобилът сякаш плува, използвайки максимално инерцията). Освен това има и центробежно махало, познато от вариантите Efficient Dynamics Edition на BMW. И в S-tronic на А6 то се противопоставя на появяващите се при ниски обороти колебания и така позволява движение в особено нискооборотни режими. А6 го владее много добре – още малко над оборотите за празен ход автомобилът започва да тегли равномерно. Но не твърде бурно, защото го възпират „дългото” предавателно отношение на трансмисията и характеристиките на мотора. Едва при 1750 об./мин плавно работещият двулитров агрегат достига максималния си въртящ момент от 400 Нм.

Mercedes и силата на спокойствието

При малко по-шумния E 220 Bluetec платото от 400 Нм е изкачено още при 1400 и продължава до 2800 об./мин. Дори преди това да има турботупка, тя е заличена напълно от седемстепенния автоматик с хидравличен преобразувател. С него моделът на Mercedes ускорява по-настойчиво. И тук са налице детайли, осигуряващи икономия на гориво: например автоматичната трансмисия сменя предавките според една особено ефективна стратегия за превключване, която е насочена главно към това, да не изисква от двигателя високи обороти. При намеса чрез планките за превключване автоматикът реагира със – нека се изразим така – сподавена еуфория. И без това няма смисъл от високи обороти, защото 170-те конски сили са налице още при 3000 об./мин. Също както при Audi A6 Ultra, предавателните числа при E 220 Bluetec са толкова „дълги”, че при скорост от 200 км/ч на аутобана моторът се върти с едва 2500 об./мин.
Другите трикове за икономии при Е-класата се ограничават скромно до гуми с ниско съпротивление и жалузи пред радиатора, които се затварят, когато не е необходим приток на въздух за охлаждането, и така намаляват въздушното съпротивление. Такава е целта и на серийната спортна ходова част, с която Bluetec се врязва снишен с 15 мм в насрещния въздушен поток. Тестовият автомобил обаче е оборудван с въздушно окачване – срещу доплащане (4084 лева), но с отлично действие. Само при напречни фуги то реагира малко грубо, но това е особеност на системата. За разлика от като цяло доста по-стегнато настроеното Audi моделът на Mercedes неутрализира както късите, така и дългите вълни по настилката с кадифена мекота и без поклащания – независимо дали е празен, или с пълен товар.
Въпросният товар при тестовия автомобил е ограничен до мизерните 396 килограма. Освен това и обемът на багажника тук е по-малък и възлиза на 490 литра. Така е, защото при отговарящите на Euro 6 версии Bluetec под пода на багажното отделение се намира резервоарът за добавката Adblue, затова липсват 50-те литра на „сутерена”, които иначе Mercedes причислява към багажния обем.

Ultra е новото име на нормалността

A6 изпълнява изискванията на Euro 6, без това в никаква степен да влияе на предлагания простор. Изобщо единственото предизвикателство при общуването с тестовия автомобил е по-скоро естетическо – това са грамадните надписи „Ultra” от двете страни на каросерията. С тях Audi обявява публично важната и самостоятелна роля на модела – докато Mercedes предлага успоредно E 220 CDI и E 220 Bluetec, A6 2.0 TDI ще се произвежда само в икономична версия.

В нея моделът струва с около 2000 лева повече, по-мощен е с 13 к.с. и запазва познатите си силни страни. Двайсетте конски сили предимство в мощността и 131 килограма по-малко в сравнение с E-класата намират израз в по-бързо ускоряване. За разлика от агрегата OM 651 в модела на Mercedes, двулитровата машина на Audi набира обороти по-леко, а трансмисията S-tronic реагира спонтанно на командите от планките за превключване. На тази динамична природа отговаря и по-чевръстата водимост, с която А6 се носи по пътищата ненатрапчиво бързо и изключително сигурно. Продължава да липсва единствено обратната информация от волана.

E-класата влиза в завоите по-спокойно, но с по-автентично усещане. С бързите завои автомобилът се справя по-скоро професионално, отколкото ентусиазирано – с леко недозавиване, безкомпромисно сигурно и под компетентния надзор на системата ESP. И двата модела предлагат по желание богат арсенал от системи за подпомагане, който почти не оставя на водача възможността да участва в катастрофа. Толкова по-странно е, че в теста за спиране със 100 км/ч и горещи спирачки E-класата допусна малката слабост от по-дълъг с 1,9 метра спирачен път.
Нека добавим, че и двата автомобила предлагат в равна степен изобилие от място в интериора, отлична изработка, добра ергономия (с изключение на подробности като MMI менютата в А6 и бордкомпютъра в Е-класата) и са приблизително еднакво скъпи.

Накрая печели Ultra, който показва колко икономичен може да бъде висшият клас, без клиентът да се отказва от нищо съществено. Ако не вярвате, убедете се сами с едно пробно кръгче зад волана. Няма как да не го почувствате – дори ако смятате, че всичко е част от някаква конспирация.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

1 Audi
530 точки
Големите средства и усилия, които Audi влага в разработването на двигатели, се отплащат богато. Извънредно икономичен и при това темпераментен и с плавен ход, A6 Ultra се увенчава с победата. Малките недостатъци при комфорта на окачването се компенсират с излишък от значително по-ниските разходи.

2 Mercedes
516 точки
Когато противникът ти е А6, нямаш право да показваш слабости. 220 Bluetec обаче си ги позволява – по-малък полезен товар, по-голям разход и по-висока цена (в Германия). По отношение на комфорта моделът си остава еталон, убедително се представя и мощно-спокойният задвижващ агрегат.

Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт

Коментари
comments powered by Disqus