Излизащият всяка година анализ на повредите на германската служба за технически надзор DEKRA за пореден път отразява безпристрастно всички проблеми и неизправности на движещите се по пътищата на Федералната република автомобили и е една от най-меродавните в световен мащаб статистики от подобен род, която auto motor und sport публикува ексклузивно.
Германците карат автомобилите си все по-дълго, а средната възраст на автомобилния парк във Федералната република междувременно достигна почти девет години. Разбира се, за това време някои модели изминават огромен пробег като служебни автомобили, докато други – собственост предимно на частни лица – се карат много по-малко. Поради този факт именно пробегът е основата за изводите в анализа на повредите на DEKRA, която годишно проверява за неизправности 7,5 милиона автомобила в Германия. Според Клеменс Клинке, председател на управителния съвет на DEKRA, за оценката на трайните качества е важна не възрастта на превозното средство, а изминатият от него пробег.
Освен това при изготвяне на оценката се вземат под внимание единствено повреди, които наистина дават информация за техническата надеждност на автомобилите и не могат да се дължат на недостатъчно добра поддръжка или обслужване. Така например отбелязани от експертите на DEKRA недостатъци, като аптечки с изтекъл срок на годност или износени гуми, не са включени в оценката.
Deutschland über alles
Оценките са разделени в три групи в зависимост от пробега, а резултатите са представени в седем автомобилни сегмента, като DEKRA излъчва най-добре представилите се както по класове, така и по продължителност на пробега. Резултатите показват, че от десетте модела с най-малко на брой забележки осем са представители на германски марки (виж галерията), а Audi буквално триумфират. Общ победител е Audi A8, при който средно 87,5% от всички проверени от DEKRA превозни средства са без открити неизправности. Моделът А6 на свой ред заема първо място в класовете с пробег до 50 000 км и от 100 000 до 150 000 км, а от 50 000 до 100 000 км го изпреварва само А8. Audi имат и най-много представители в „голямата десятка” на всички категории с цели три модела.
Другите германски производители също не могат да се оплачат. Както споменахме, осем от десетте най-добри модели от всички категории са от германски марки, а единият е на Skoda. Честта на вносителите е спасена единствено от Toyota Avensis, заемащ осмо място в Топ 10. Високото ниво на качеството на германската продукция води до отлични крайни резултати и при оценката по сегменти, като с 13 от общо 21 първи места в класовете по изминат пробег представителите на германската автоиндустрия определено могат да се считат за краен победител.
Изключението потвърждава правилото
Прегледът на класиралите се на челните места обаче показва, че през последните години качеството се е подобрило чувствително и при повечето от останалите марки. Ярък пример в тази насока е актуалното поколение на Clio, което успява да постави на място традиционно добре представящите се японски продукти в класа до 50 000 км.
И това определено не е случайно, защото Renault Clio се представи много добре и в маратонския тест на 100 000 км на auto motor und sport, с който ще ви запознаем в следващия брой. Renault обаче има върху какво още да работят – доказателство за това е представянето в класа на вановете, където Kangoo показва най-много неизправности и в трите категории пробег.
Успехът на Clio е по-скоро изключение от правилото. Класирането в отделните сегменти следва тенденциите, наблюдавани при малките автомобили с по-голям пробег – най-надеждните екземпляри са дело на японски или германски компании.
Хляб и зрелища
В долния сегмент на средния клас сред петте най-добри във всички класове на пробега се класира VW Golf, а Skoda демонстрират забележително високо качествено ниво. Това определено се оценява от клиентите - през 2008 година чехите вероятно ще успеят да продадат повече автомобили във Федералната република, отколкото Toyota. Нищо чудно, защото марката предлага добро качество и прилично оборудване на сравнително ниски цени, а и употребяваните модели на Skoda рядко се задържат дълго при търговците на автомобили втора ръка.
Точно обратна е ситуацията при Chrysler. Слабият успех на германския пазар върви ръка за ръка с големия дял показани неизправности. PT Cruiser заема последното място във всички категории на пробега в долния сегмент на средния клас, като петте най-добри автомобила в категорията от 100 000 до 150 000 км имат по-нисък дял на повредите от PT Cruiser с пробег до 50 000 км. В момента Chrysler се опитва да спаси имиджа си, предлагайки удължени гаранционни срокове, но загубената веднъж лоялност на клиента трудно се възвръща.
В средния клас картината е доста пъстра. Наред с много добре класиралия се Saab 9-3 в челната петица попадат модели на Audi, Opel, Honda, Mazda, Toyota и Mercedes. За Alfa Romeo 159 още няма достатъчно данни, но остава надеждата, че в бъдеще последното поколение ще се представи по-добре от предшественика си, който е на опашката в средния клас над границата от 50 000 км. Трябва да изчака и оценката на новото поколение Laguna, което шефът на Renault Карлос Гон прокламира като един от трите най-качествени продукта в този клас. Представянето на предходния модел във всеки случай е незавидно – делът на неизправностите при старата Laguna е най-висок от всички проверени модели в категорията до 50 000 км.
На високо ниво
Макар висшият клас е да здраво в ръцете на Audi, „седмицата” и „петицата” на BMW в повечето случаи се представят на сравнимо ниво. Класирането на продуктите на Mercedes е най-скромно сред трите германски престижни марки, като инженерите на DEKRA посочват наличието на неизправности над средното ниво по спирачната уредба и каросерията на S-класата. За сметка на това електрооборудването на Mercedes е в по-добро състояние, отколкото при конкуренцията, а проблемите с електрониката при Е-класата междувременно са намалели значително. Тревожно звучат установените при техническите прегледи зачестили случаи на разбити шарнирни съединения и увеличени хлабини по ходовата част, но като цяло двата модела на Mercedes постигат безспорно добри резултати в сравнение с автомобили от други сегменти.
Бляскавият напредък на Audi обаче е нагледен пример, че дори при нисък дял на установените неизправности, никой производител не може да почива на лаврите си. Един лошо конструиран детайл или икономия на неподходящо място могат да изиграят неприятна шега, ако се наложат скъпоструващи и увреждащи имиджа сервизни кампании за ремонт или корекции.
Текст: Йенс Катеман
dо az
DEKRA е различно нещо от AMS другарю. Провери за форд там сигурно повечето части са еднакви с волвото, освен ако не е от преди форд да ги вземе, което значи от на баба ми младините.
Az bg
И пак за AMS немското е на първо място - кажете нещо по-различно де! Никаде не се споменава и думичка за Волва при класации/каквито и да са те/.
валио
Къде го прочете тази глупост, че ауди е на последно място? Дай линк!
consumer reports . org
v amerika audi e na posledno mqsto po nadejnost. spored consumer reports . org, oba4e tam audi e praveno v mexico de