Кой от моделите е най-подходящ за елитна служба? Първи тест с участието на освеженото Audi A6
Добре дошли в света на автомобилите за над 100 000 лева. Три вместо два литра работен обем и привилегията на шестте цилиндъра характеризират трите седана, които без надписите отзад биха могли да бъдат сметнати и за Audi A6 2.0, 520d или Mercedes E 220 Bluetec. Моделите са представителни примери за конкуренцията между германските производители във все по-равностойния горен сегмент на средния клас. Защото, нека си кажем с ръка на сърцето, нима тук е възможно някакво голямо подобряване? Прогресът напредва по-скоро с миши стъпки.
Най-новият в групата е Audi A6 с осъвременена предна и задна част, като на движещите се след него правят впечатление най-вече леко превзетите на пръв поглед мигачи в стил на бягаща рекламна лента. А въпросните изоставащи по замисъл би трябвало да са конкурентите от Мюнхен и Щутгарт. Дали обаче моделът от Инголщат ще успее да го постигне?
Audi A6 – мощност с добри маниери
Някои се отнасят с усмивка към материализираната в тесните равни фуги мания за високо качество на хората от Audi и VW. Но начинът, по който се затварят вратите на Audi A6 или по който блестящите рамчици, фината дървесина и алуминият заедно с безкрайно далечните от намек за нещо евтино пластмаси се сливат в едно голямо и внушително цяло, заслужава да му се отделят няколко реда. В тази луксозна атмосфера новият скоростен лост изглежда почти простоват. Под предния капак също личи, че при този автомобил никой не пести на дребно. Оттам съвсем слабо се чува V-образният мотор с повишена от доскорошните 245 на 272 к.с. мощност, който съвсем спокойно и безгрижно избягва да съобщава за своите подвизи с по-силен от нужния глас. При това агрегатът има доста за разказване: без превъртане на колелата благодарение на системата Quattro той катапултира Audi A6 до 100 км/ч само за 5,6 секунди и продължава настойчиво по-нататък, докато подобно на конкурентите достигне ограничението от 250 км/ч.
Всичко между споменатите две скорости моторът изпълнява без възражения дори и на седмата предавка от своята трансмисия с два съединителя. По такъв начин благотворно се избягва онази рязкост, която понякога бива нарочно програмирана в подобни предавателни кутии, за да се имитира спортен характер. Комфортът на задвижването на Audi A6 е съпроводен от много удобни седалки – също и отзад, от предостатъчно място и от действително ефикасна шумоизолация благодарение на акустичните стъкла за 2157 лева.
На борда на тестовия автомобил присъства и адаптивното пневматично окачване (4426 лева). Хубаво е, ако имате възможност, да си направите този подарък. Защото е наистина впечатляващо колко спокойно Audi A6 неутрализира сътресенията от грубите вълни по настилката и колко уверено филтрира и малките препъващи ръбове. Представлението си заслужава дори и когато става дума за динамика на пътя. Без никакви коварни номера Quattro моделът преодолява изпитанията с избягване на препятствие и последователни завои, като показва не само сигурност, но и бързина. В крайна сметка А6, осезаемо осъвременен и по отношение на мултимедията и свързаността, изнася едно грандиозно представление – включително и с особено късите спирачни пътища.
BMW Серия 5 – копнеж за повече завои
„Петицата” не спира толкова категорично като Audi – два метра делят двата автомобила при спиране от 100 км/ч, а от 190 км/ч разликата е цели шест метра. А тези 190 км/ч се достигат бързо с BMW 530d, въпреки че неговият звучащ малко сърдито редови шестак е с въртящ момент от 560 нютонметра, който е най-нисък в тази елитна група. Приказно работещият осемстепенен автоматик обаче компенсира това много добре.
Оптимизиран с добавки като адаптивни амортисьори (7291 лева) и активната интегрална кормилна уредба за 3486 лева, BMW 530d за пореден път потвърждава своята репутация на автомобил за активно шофиране. Наистина той лежи тежко и стабилно в ръцете ви както на времето моделите на Mercedes, и владее танца по завоите с най-голям прилив на радост – като една от причините е кормилната уредба с тежък ход, но с автентично усещане за пътя. На по-активно шофиращите вероятно ще допадне тенденцията за плъзгане на задницата към външната страна на завоя при достигане на границата на сцепление – но това е по-скоро BMW фолклор, отколкото средство за постигане на по-голяма скорост, както впрочем показват и измерените времена за слалома и избягването на препятствия.
Въпреки адаптивните си амортисьори BMW 530d, който може да служи като пример за ергономичност и печели точки за най-четливи контролни уреди, не е на равнището на Audi, що се отнася до комфорта. Скъпите му комфортни седалки (4502 лева) са наистина превъзходни, но дори и в режим Comfort моделът на BMW лежи твърде неспокойно върху второстепенните пътища с вълни по настилката, а задницата му продължава да се поклаща и след преминаване през неравност. А когато с пълен товар се движи по занемарени изровени пътища или през капаци на шахти, образцово икономичният 530d дори си позволява твърдо возене и от облицовките на вратите се чува скърцане.
Mercedes E-класа – сигурен в себе си
Подобни пропуски са чужди на Mercedes E 350 Bluetec, въпреки че впечатлението за качество при него страда от няколко твърди пластмасови повърхности, от монтирания неособено красиво в багажника блок за WLAN връзка и от цялостната атмосфера в кабината, която се усеща като малко старомодна. Към това се добавят липсата на бутони за бърз достъп до системите за подпомагане на водача, разположените близо едно до друго лостчета на волана и сложното управление на системата Comand.
Когато шофирате обаче, забравяте за всичко това. Защото тихият V6 мотор на Mercedes E 350 си подава идеални двойни пасове с деветстепенния автоматик, чийто диапазон от предавателни числа е толкова широк, че осмата и деветата предавка всъщност влизат в действие единствено на магистрала. В този автомобил бързо добивате вкус към безметежно плъзгане по пътя и това се дължи на индиректната кормилна уредба с лек ход, фокусирана върху плавен маниер на шофиране без близко запознаване с граничните зони на сцепление. Изживяването за благополучие, дължащо се на усещането за вътрешен простор, грижливо балансираното пневматично окачване (Airmatic, 4084 лева) и на добрия, въпреки повишените измерени стойности, акустичен комфорт, би могло да бъде и още по-силно. Защото спрямо високото равнище на тримата съперници в теста комфортът на седене не е напълно оптимален: отзад облегалките са малко по-полегати, отколкото би трябвало, за да са съвсем удобни, а активните седалки за 3074 лева, които предлагат опора в завоите с надуващи се „бузи”, също не достигат нивото на конкуренцията – ниски облегалки, малко твърдо тапицирани седалищни части, недостатъчна използваема дълбочина на седене.
Ускоряването при Mercedes E 350 Bluetec, който, подобно на модела на Audi, изразходва с една глътка дизел повече от „петицата”, протича малко по-сдържано. Подобни разлики обаче играят роля само при разговори на маса, понеже в истинския живот големият въртящ момент носи усещането, че винаги разполагате с огромен запас от мощ.
Ако с този разказ сме създали впечатлението, че всички си имат всичко, то няма да е много далеч от реалния резултат. Защото Mercedes E 350, който спира на нивото на BMW 530d, е с най-висока базова цена и поради това при голямата равносметка успява да заеме едва трето място. Което въобще не означава, че не е абсолютно годен за елитна служба.
ТЕСТЪТ ЗА СВЪРЗАНОСТ НА ДИРК ГУЛДЕ
Audi A6: по-висока скорост и повече функции. В съзвучие с дискретното осъвременяване на модела инфо-развлекателните новости при Audi A6 също не бият веднага на очи. Но всъщност са направени доста неща: ако решите да поръчате MMI Navigation Plus (5672 лева) и Audi Connect (1135 лева), ще можете да слушате от бордовите високоговорители музиката на уебрадио разпространителя Aupeo и на стрийминг провайдъра Napster, предлагащ над 20 милиона заглавия. И двете функции се изпълняват от приложението Audi Connect, използващо WLAN връзка. В сравнение с Bluetooth свързваното чрез WLAN предлага по-широк диапазон и поддържа повече функции за управление, от което печели дори и нормалният пренос на MP3 файлове. Сега за трансфера на данни Audi разчита на стандарта LTE, което при теста намери отражение в по-кратки времена за зареждане на онлайн функциите. Независимо дали става дума за изображения от Google Street View, за цени на горивото или за новини – веднага щом кликнете върху точката от менюто, съответната страница се зарежда незабавно.
Въпреки че при онлайн услугите Audi не успява да се доближи плътно до многообразието в BMW, системата предлага всички важни функции (данни за задръствания в реално време, търсене на специални цели и т.н.) Бързият обмен на данни с LTE в бъдеще ще позволи дори картите за навигация да бъдат актуализирани по време на пътуване. На всеки шест месеца се предлага осъвременяване, като първите пет са включени в цената. В хармония с турбовръзката за теглене на данни по-бързи графични чипове на Nvidia се грижат за възпроизвеждането на изображенията върху подвижния осеминчов главен монитор и почти също толкова големия седеминчов дисплей на бордовия компютър
Бързо и добре
Вярно е, че цените са солени, но срещу тях освежената инфо-развлекателна система в A6 ще ощастливи в еднаква степен онези, които прекарват дълги часове в пътуване, и любителите на модерната техника.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Audi A6 3.0 TDI Quattro
520 точки
Защо присъждаме първото място на Audi? Защото А6 е извънредно комфортен и динамичен, сигурен и с върхова изработка – при това със серийно двойно предаване.
2. BMW 530d
505 точки
Защо моделът на BMW се класира втори? В негова полза говори допълнителната доза радост от шофирането. Икономичният 530d обаче проявява слабости при комфорта на окачването.
3. Mercedes E 350 Bluetec
497 точки
Защо Mercedes заема едва трето място? Моделът е най-добър единствено по отношение на оборудването за активна и пасивна безопасност. Слабости при управлението на функциите.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Ахим Хартман