Състезание между три купета с четири врати от висшия автомобилен клас
С полегатите си покриви, наподобяващи купе, Audi A7, Jaguar XF и Mercedes CLS предлагат алтернативи на обичайните седани от висшия клас. В този тест те участват с шестцилиндрови мотори и принудително пълнене.
Автомобил мечта? Да, разбира се, Lamborghini, Ferrari, Maserati ... Но какъв щеше да е изборът, ако трябва да бъде използван не само като любимо, но и като единствено превозно средство? Дали пък близката до всекидневието мечта няма да е някой от луксозните модели с четири врати и покрив на купе, като Audi A7 Sportback, Jaguar XF или Mercedes CLS? С шестцилиндрови мотори с принудително пълнене под предния капак трите модела са като подвижни средноаритметични от скорост, място, комфортно пътуване – и много, много лукс. Щом отворите вратите, ви лъхва миризма на благоденствие. Особено при Mercedes и Audi учуденият поглед спира върху разточителни арматурни табла – празник на автомобилния разкош. От Jaguar обаче очаквахме нещо повече – нали все пак марката е символ на британското благородство...
Изборът на материали в Jaguar се оказва леко семпъл, същото важи и за дизайна на контролните уреди. Отделните части също не са сглобени съвършено, тук-там се виждат неравни фуги. Каросерията обаче изглежда яка, сякаш издялана от един къс. В ергономично отношение XF прилича на спортен автомобил и така да се каже, отразява добрите стари времена, когато един Jaguar интегрираше компактно водача в своята кабина. В този дух интериорът би трябвало да е удобен и уютен, дори интимен. За това впечатление допринасят сравнително малките по площ прозорци и високият заден рафт. Той обаче е причина за лош обзор назад и отнемане на точки в раздела за каросерия.
Audi A7 и Mercedes с инфо-развлекателни системи на високо ниво
Смяна на декора. Ако искате да се качите на задните седалки в Mercedes CLS, отначало трябва да наведете силно главата си, за да не я ударите. С оглед на ниския покрив от Mercedes наричат модела купе-седан; на преден план излизат не полезните качества, а елегантността. Известна практичност предлагат само от Audi – единствен техният модел с полегата задна част е снабден с голям капак. Това увеличава багажния обем и подобрява гъвкавостта на подредбата. На високо равнище се представя и инфо-развлекателната система на Sportback. Както Audi, така и Mercedes са извънредно щедри по отношение на мултимедийната мрежова свързаност и позволяват на потребителите да присъединяват устройства, да стриймват данни и да установяват точки за връзка. Добре, че арматурните табла не дават израз на тоталната дигитализация – тук това би нарушило добрия тон.
Бездруго имотните клиенти имат възможността да отдават нарежданията си по-скоро на глас, обръщайки се към системите за управление MMI и Comand. XF не изпълнява всякакви заповеди, например воденето по маршрут може да бъде прекъснато единствено чрез менюто. Както тук, така и по отношение на управлението на инфо-развлекателната система, от Jaguar са наясно, че са необходими действия за промяна. Ако поръчате автомобила си сега, ще получите вече новата система, наречена InControl Touch Pro. Иначе що се отнася до системите за подпомагане, марката вече е на нивото на Audi. Едва Mercedes обаче показва какво се случва в момента във висшия автомобилен клас. При асистентите и предотвратяването на катастрофи Mercedes CLS предлага на практика целия асортимент на S-класата, с което си осигурява солиден точков аванс.
Mercedes CLS 400 импонира с лишена от напрежение динамика
В допълнение автомобилът от Щутгарт инкасира бонус за най-добре действащи спирачки, с което компенсира с излишък изоставането от Audi в раздела за каросерия. В динамичните тестове CLS 400 проявява онова донякъде високомерно спокойствие, което често бива приписвано на аристократите. Автомобилът обикаля равнодушно около пилоните и по завоите, дори рязкото подаване или отнемане на газ не нарушава неговия ритъм. Един поглед към измерените стойности показва, че силата действително се крие в спокойствието: представителят на Mercedes е точно толкова бърз, колкото моделите на Audi и Jaguar – но изисква най-малко напрежение от своя водач. Допълнителното название 4Matic означава, че версията е с двойно предаване, също като A7 3.0 TFSI Quattro.
За съжаление, към датата на теста в представителството на Jaguar не разполагаха с 4x4 вариант на XF 35t. Този принципно обусловен недостатък по отношение на сцеплението се проявява още с факта, че при бързото заобикаляне на препятствие XF осезаемо поднася със задния мост – но от друга страна, на път с много завои това го прави по-чевръст. Тук той оползотворява и значителното си преимущество по отношение на теглото; сложно конструираният му преден мост захапва идеалната линия на завоя и бива дирижиран прецизно от фино реагиращата кормилна уредба. Тази директност обаче има недостатъка да внася неспокойствие в праволинейното движение на магистрала. Независимо от това Jaguar доказва, че спортното усещане при шофиране може да бъда сполучливо комбинирано с добър комфорт на окачването – още по-убедително, отколкото при Sportback на Audi.
Audi A7 Sportback с леки слабости при комфорта
Това се дължи не толкова на стремежа към високи скорости в завой, колкото на липсата на добро усещане във волана. Независимо кой режим изпробвате в А7, серводействието и изправянето на волана се усещат като неестествени и пречат на водача да се срасне с автомобила. Липсва директната връзка с предния мост. Преди всичко обаче липсва подобаващо за висшия клас поведение на окачването. Дори в комфортния режим прекалено много неравности проникват до седящите в купето. Пасажерите не се чувстват така грижливо пазени като в модела на Mercedes – който обаче по никакъв начин не изостава от Audi на второстепенните пътища и без усилия поддържа високо темпо и при необходимост, подобно на фокусник, вади от ръкава си мощни междинни ускорения с 480 Нм още при 1200 об./мин. По всичко изглежда, че задвижващият агрегат на Mercedes постига това без особени усилия, още повече че плавно превключващият седемстепенен автоматик предпочита да не изстисква високи обороти от V6 битурбо мотора. Най-често 3,5-литровият двигател само бръмчи с басови интонации и тегли CLS 400 4Matic неудържимо напред. Нито в Audi, нито в Jaguar можете да почувствате подобна увереност при бързо шофиране.
Компресорният V6 мотор на XF се нуждае от високи обороти, за да не изостане от другите, и натоварва коляновия вал с максималния си въртящ момент чак при 4500 об./мин. Напълно в духа на спортните мотори Jaguar отдава своите 340 к.с. при 6500 об./мин, като тези високи стойности не остават без последствия при разхода на гориво. Средно в теста моделът на Jaguar се нуждаеше от около един литър на сто километра повече в сравнение с представителя на Mercedes и половин литър повече от Audi. Това помрачава представянето на британеца и в раздела за екологичност, поради което в оценката за качества той остава на трето място. На доста точки пред него е купето с четири врати на Audi, което благодарение на големия си багажник, интериорната гъвкавост и добрия обзор излиза напред главно в раздела за каросерия. Още при комфорта обаче Audi не се представя на високото ниво на Mercedes. Той повежда класирането с изобилното си оборудване за сигурност и стига до оценките за разходи със солидна преднина.
Jaguar XF 35t Prestige с добри оценки за разходите
Тук много точки получава Jaguar XF, и то по няколко показателя: с най-ниска (с оглед на оборудването) цена, с най-добри обещания в гаранцията и с най-малки разходи за поддръжка – в продължение на три години Jaguar поема всички разноски на клиента. Това носи на XF преднина в тази част от теста, но не подобрява общото му класиране. За победата остават да се борят Audi A7 и Mercedes CLS.
Както винаги, в изчисляването на базовата цена влизат всички предложения, които играят роля при оценяването. При Audi и Mercedes това са най-вече предлаганите по желание седалки, пневматичното окачване и 19-цоловите колела; при A7 към тях се добавят изолационното остъкляване и триместната задна седалка при CLS – по-големият 80-литров резервоар. Наистина, разликата в цените говори в полза на Audi A7, при това той е по-добре оборудван от модела на Mercedes. Но допълнителните точки в раздела за разходи не могат да компенсират изоставането при оценките за качества. CLS остава начело – с най-добра комбинация от изискан комфорт, икономично задвижване и превъзходно оборудване за безопасност.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Mercedes CLS 400 4Matic - 448 точки
CLS създава най-убедително усещане за лукс, каквото се очаква от автомобилите в този клас – с приятен комфорт, уверено задвижване и богато оборудване за сигурност.
2. Audi A7 Sportback 3.0 TFSI Quattro - 435 точки
A7 се класира по-добре от CLS само в разделите за каросерия и за разходи. Затова пък изпреварва отчетливо XF, особено при мрежовата свързаност.
3. Jaguar XF 35t Prestige - 417 точки
XF комбинира чевръсто поведение с добър комфорт на окачването, но допуска слабости при мултимедийното оборудване и излиза начело единствено в раздела за разходи.
Технически данни
1. Mercedes CLS 400 4Matic | 2. Audi A7 Sportback 3.0 TFSI Quattro | 3. Jaguar XF 35t Prestige | |
---|---|---|---|
Работен обем | 3498 куб. см | 2995 куб. см | 2995 куб. см |
Мощност | 333 к.с.(245 кВт) при 5250 об./мин | 333 к.с.(245 кВт) при 5300 об./мин | 340 к.с. (250 кВт) при 6500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
480 Нм при 1200 об./мин | 440 Нм при 2900 об./мин | 450 Нм при 4500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
5,3 сек | 5,3 сек | 5,4 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,1 м | 36,0 м | 35,3 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 250 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,7 л/100 км | 11,1 л/100 км | 11,6 л/100 км |
Базова цена | 124 860 лв. | 131 133 лв. | 123 380 лв. |