Съревнование между три модела, всеки от които претендира за короната в луксозния клас
На самия връх може да стои само един – шефът. Тази претенция за водачество е формулирана от новата Серия 7 на BMW с присъствието на всички постижения на техниката. Но дали този модел е наистина шедьовърът на германското автомобилно изкуство? Ще му се наложи да го докаже в състезание срещу Audi A8 и Mercedes S-класа.
Висшият автомобилен клас изживява повратен момент. Досега тук важеше правилото „Всичко за комфорта”. От сега нататък мотото вероятно ще бъде „Да включим всички възможни технически хитрини”. Нали трябва да се противопоставим на зараждащите се в САЩ автомобилни производители от новата вълна. Пионер на тази тенденция в Европа е новата Серия 7 н BMW. Управление с жестове. Ключ с дисплей. Компютърен таблет. Тъчпад. Никой друг не предлага повече. А при комфорта? Тук Audi A8 и Mercedes S-класа все пак имат какво да кажат.
Ранните потребители (early adopters, онези, които искат да имат първи всичко най-ново), ще приемат новата „седмица” с въодушевление. Тя вече дава отговори на въпроси, които мнозина все още не са могли да формулират. Тя задоволява потребности, които тепърва трябва да бъдат създавани. Тя може... всъщност какво ли не може? От 2016 г. нататък тя дори би трябвало да може да паркира самостоятелно, докато водачът (в случая това е заблуждаващо понятие) стои до луксозното BMW и го наблюдава.
По отношение на впечатленията от интериора BMW е наравно с Audi и Mercedes. Оформителите добросъвестно са се постарали да смекчат дигиталната хайтек аура с напълно аналогова дървесина, метал и кожа, за да задоволят предпочитанията на традиционната клиентела. Все пак не всеки купувач би искал да се озове в някакъв подвижен смартфон. Затова стандартни действия, като регулирането на седалките, стартирането на двигателя, включването на предавка и изборът на температура в кабината, а и самото шофиране, са също така интуитивни, както при предишните модели.
Но най-късно при силно рекламираното още преди премиерата управление с жестове цялата интуиция на средния потребител достига своите граници – без упътването не може да се направи нищо. С указанията нещата често се получават (трябва само да знаете коя зона обхваща сензорът). Но не и дотам, че да се убедите в предимствата му спрямо управлението с гласови команди или с бутони на волана.
След първоначалното учудване се налага изводът, че най-важен от всичко е фактът, че „седмицата” работи чудесно и без всички тези дигитални нововъведения. Естествено, за много от тях трябва да се доплаща – но не и за ключа с дисплей. Той има размерите на малък мобилен телефон отпреди ерата на смартфоните и е също толкова тежък и енергоемък. Да, налага се да бъде зареждан редовно – или като телефон от контакта, или с индукция в кутията на централната конзола. Там има нещо като ниша, в която трябва да бъде пъхнат ключът. Цялата работа изглежда доста сложна.
И трите модела са с двойно предаване
За малко да забравим, че все пак радостта от шофирането би трябвало да отличава едно истинско BMW. В сравнение със своя предшественик луксозният лайнер, според твърдения на производителя, е отслабнал със значимите в динамично отношение 130 килограма – благодарение на карбоновите елементи в каросерията. Нека проверим това обещание на везните – с пълен резервоар моделът на BMW с двойно предаване излиза 2039 килограма; неговият 4x4 предшественик тежеше 2130, тоест с 91 кг повече.
Двойно предаване? Да, за да изравни шансовете, auto motor und sport поръча BMW 750i и Mercedes S 500 в този предлаган по желание вариант, тъй като quattro задвижването е серийно при Audi A8 4.0 TFSI. Поради това в сравнение с A8 масата на „седмицата” с xDrive е с 27 кг по-голяма, а в сравнение с S-класата 4Matic – с 46 кг по-малка.
Камера управлява амортисьорите
Второ важно нововъведение на BMW е предлаганата по желание функция, при която една камера наблюдава пътя и преди препятствията своевременно подава команди към амортисьорите. (Executive Drive Pro за 5876 лв.). Нима ходовата част с камера не беше сензацията, с която S-класата предизвика всеобщо удивление още през 2013 г.? Не съвсем – системата на Mercedes дори може повече. С Magic Body Control при добра видимост амортисьорите могат един вид да противодействат на вълните по настилката и да поддържат каросерията хоризонтална. Но тази техника, базирана върху системата Active Body Control, е на разположение само за S-класи с чисто задно предаване и V8 или V12 мотори; изпитваният тук модел с двойно предаване се задоволява със „скромното” въздушно окачване.
По темата „управляемост” BMW не оставя почти нищо на случайността и изпраща „седмицата” в състезанието с интегрално активна кормилна уредба (2888 лв.). Задният мост завива на няколко градуса заедно с предния – понякога в същата, понякога в противоположна посока. Предните колела се насочват посредством кормилен механизъм със зъбна рейка и променящо се според скоростта предавателно отношение. С тях тази тежка гемия завива по криволичещите шосета практически с ентусиазма на BMW „тройка” – и удивлява с тази нетипична за класа си спонтанност. Недостатъкът й е, че дори малки движения с волана могат да нарушат движението в права посока; липсва невъзмутимото спокойствие, което сме свикнали да очакваме при тази категория автомобили. Преодоляването на завои с равномерно завъртане на волана изисква упражнения. Тези чевръсти маниери се усещат като донякъде изкуствени, защото, както и преди, „седмицата” е голям, масивен автомобил.
Теглото и солидното поведение на пътя се съчетават по-добре при S-класата. Моделът на Mercedes не ви подканва към бързи гонки, спазва посоката в спокойно-улегнал стил и може да бъде пилотиран сякаш мимоходом. Когато обаче бъде пришпорен и принуден да прояви спортни качества, той не изостава от енергично напредващото BMW.
Това обаче не отговаря напълно на предназначението на S-класата. В днешно време няма друг автомобил, който да изминава дълги разстояния по всякакви пътища с толкова малко напрежение и същевременно толкова бързо. Автомобилът е изолиран в ненадмината степен както от шумовете, така и от неравностите по трасето, въпреки че тъкмо по отношение на комфорта на окачването Серия 7 вече се доближава плътно до него – поне ако е поръчана системата Executive Drive Pro със стабилизация срещу клатене и предвиждащо адаптиране на амортисьорите. Това, че BMW успява да грабне победата в раздела за комфорт, се дължи обаче на широкия избор от предложения в областта на мултимедията.
Ами Audi? В раздела за комфорт A8 изостава и не успява да настигне съперниците си в цялостната оценка на качествата. Неговите седалки не са толкова приятно меки, окачването му омекотява по-трудно късите вълни и неравности по настилката и съобщава повече акустични подробности за състоянието на пътя. Голямото Audi не предлага на своите пасажери усещането, че са изолирани от превратностите на реалността. В сравнение със „седмицата” и S-класата А8 създава по-малко уют и изглежда с един клас по-малък – но и по-обозрим.
Девета предавка в ролята на overdrive
На това съответства и мощната тяга на V8 битурбо мотора. От място той тласка флагмана на Audi за 4,3 секунди до 100 км/ч, което на практика е също толкова драматично, колкото и на хартия. BMW също изпълнява сякаш между другото и съвсем лесно всички желания за ускоряване (0–100 км/ч за 4,6 сек); и двата автомобила сменят предавките меко, при плъзгане над пътя с малка скорост дори неусетно – и въпреки това автоматикът с хидравличен преобразувател на Mercedes успява да се открои със своята девета предавка. Неговата трансмисия е степенувана толкова нагъсто, че при пълна газ S-класата се втурва напред със същата неудържимост като конкурентите (0–100 км/ч за 4,8 сек). Когато желаното темпо бъде достигнато, се включва нещо като повишаваща предавка (overdrive). При 200 км/ч осемцилиндровият агрегат се върти с около 2200 об./мин. Това намалява нивото на шумовете, както и моментния разход.
Нискооборотното мърморене на мотора, сякаш произнася мантри, въздейства също така успокояващо, както и съзнанието за присъствие на армада от системи за безопасност: дори в серийното изпълнение S-класата с двойно предаване ви пази с асистенти за напречния трафик на кръстовища, за спазване, (с намеси в управлението) и за смяна на лентата за движение, предупреждава за сблъсък с предния автомобил и в такива случаи спира самостоятелно при скорост над 50 км/ч – както и ако засече пешеходец. В раздела за безопасност тези неща осигуряват предимство от десет точки, а с това и победа в оценката на качествата.
С изключение на асистента за кръстовища Серия 7 е до голяма степен равностойна, но купувачът е принуден да плаща допълнително за повечето помощници. Ами A8? При системите за сигурност той също е все още на съвременно ниво. Колко бързо лети времето, доказва по-скоро неговата електроника – въпреки тъчпада изпълнената с бутони система за управление MMI вече изглежда поостаряла. Все пак любителите на скъпи часовници продължават да се радват на неговите истински контролни уреди със стрелки. Тук както Mercedes, така и BMW само имитират скоростомер и оборотомер. „Седмицата” дори сменя уредите според избрания режим на шофиране.
При оценките за ергономия BMW отново успява да излезе напред. Бързо и интуитивно, с въртене и натискане, структурираният по нов начин iDrive преминава през менютата, а кристално контрастният дисплей реагира подобно на смартфон на плъзгащи, увеличаващи и въртеливи движения. Като недостатък може да бъде посочена лентата за управление на климатика с тъчскрийн функция за отоплението на седалките. Един бутон с обратна връзка би вършил тази работа по-добре.
При смяната на модела през 2013 г. инженерите са модернизирали силно големия Mercedes. Все още обаче се налага да си проправяте път през сложни менюта. Извор на вечни ядове си оставя списъкът с радиопредаватели като в стар лампов радиоапарат. Но всичко това не може да застраши победата на Mercedes при оценките за качества. BMW го следва на малка дистанция, Audi е доста по-назад.
Без разходи за сервизни проверки
Дали това решава всичко предварително? Отначало в раздела за разходи A8 тържествува, печелейки най-много точки като най-евтин от тримата съперници. Но понеже е единственият в теста, който трябва да бъде зареждан с 98-октанов бензин и като най-стар модел има най-лоши шансове при продажба на старо на германския пазар, представителят на Audi е принуден да се задоволи с третото място до края на състезанието.
В тази част от теста „седмицата” изненадва с неочакван бонус и печели две допълнителни точки – в продължение на пет години BMW поема разходите за сервизно обслужване; клиентът трябва да плаща само разноските за консумативи. Но още при ценовата политика „седмицата” отново отстъпва. 750i xDrive е снабден с някои участващи в оценката екстри, като например спортна трансмисия, базирана на камера адаптивна ходова част, управляем заден мост и комфортни седалки. Те повишават значително базовата цена, която надвишава цената на S-класата.
При моделите с двойно предаване, като изпитвания от нас S 500 4Matic, от Mercedes следват по-интелигентна стратегия – много от често поръчваните екстри при тях са серийни, като това важи не само за асистентите за сигурно шофиране. Например в оценката наред с 19-цоловите джанти влиза и пакетът за комфортни седалки в рамките на базовата цена. С това S-класата побеждава не само в раздела за разходи, но и в сравнителния тест като цяло. Или, казано по друг начин: комфортът побеждава техниката.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Мнение на редактора Мирослав Николов
Aвангардизмът си има цена
Флагманите на BMW не рушат конвенциите от вчера. Спомнете си само смелия дизайн на Бенгъл или още по-добре – представянето на iDrive по времената, когато навсякъде другаде екраните бяха малко и малки, а бутоните в изнервящо изобилие. Тогава по медиите се изписаха томове с критики. Не липсваха добронамерени закачки и жлъчни подмятания и от страна на конкурентите. А после всички вкупом забравиха емоциите и постепенно възприеха идеята на iDrive, разработвайки и ползвайки масово подобни по схема и принцип на действие системи. Сега историята се повтаря и отново седмата серия на BMW привлича вниманието с цената на авангардните си решения. Цената безспорно е нож с две остриета, но водещият винаги ще си има работа с по-силен напор на насрещния вятър от тези, които го следват.
Оценка
1. Mercedes S 500 4Matic - 464 точки
S-класата въплъщава почти идеално мисълта за максимален лукс, предлага съвършен комфорт и във версията с двойно предаване е най-добре оборудвана – не само с асистенти за безопасност.
2. BMW 750i xDrive - 455 точки
При комфорта като цяло Серия 7 изпреварва с малко S-класата, освен това е хиперчевръста. Защо BMW не побеждава? Понеже за много свързани със сигурността функции трябва да се плаща допълнително.
3. Audi A8 4.0 TFSI quattro - 440 точки
Станалият вече на години А8 се бори храбро, но изостава значително при комфорта. Тук луксът не се изживява толкова непосредствено, както при конкурентите.
Технически данни
1. Mercedes S 500 4Matic | 2. BMW 750i xDrive | 3. Audi A8 4.0 TFSI quattro | |
---|---|---|---|
Работен обем | 4663 куб. см | 4395 куб. см | 3993 куб. см |
Мощност | 335 кВт (455 к.с.) при 5250 об./мин | 330 кВт (450 к.с.) при 5500 об./мин | 320 кВт (435 к.с.) при 5100 об./мин |
Максимален въртящ момент |
700 Нм при 1800 об./мин | 650 Нм при 1800 об./мин | 600 Нм при 1500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,8 сек | 4,6 сек | 4,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,9 м | 37,1 м | 36,6 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 250 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
12,1 л/100 км | 12,0 л/100 км | 12,3 л/100 км |
Базова цена | 219 444 лева | 218 500 лева | 196 059 лева |
Иван Кузманов
Защо няма данни за шума в купето при 50 и 100 км/ч.? За мен това са много важни показатели в раздел "комфорт".