Пазарът не позволява разширяване на мрежажа, без това да повлияе негативно
Трите премиум бранда - Audi, Mercedes и BMW, преустановяват регистрацията на нови автомобилни салони в Москва, казаха дилъри на съответните марки. Пазарът не позволява разширяване на мрежажа, без това да повлияе негативно на настоящите търговци на нови автомобили.
Компанията Audi е наложила мораториум върху подписването на нови дилърски договори в Москва, са споделили двама дилъри на марката и собственик на голяма дилърска група. Според тях ограничението ще бъде в сила до края на следващата година. По този начин немският автомобилен производител се опитва да запази съществуващите дилъри на изпадналия в тежка криза пазар, смятат експертите.
В Москва Audi има 13 представителни салона на марката. Според Австостат в периода януари-октомври в столицата и Московска област са регистрирани 8,7 хил. нови автомобила на марката – или с 28,7% по-малко, отколкото за същия период на 2014 година. В Русия като цяло, динамиката на продажбите на Audi са малко по-добри - минус 25% ( 21,1 хил. автомобила), посочват данните на Асоциацията на европейските предприятия (AEB). Появата на нови търговски обекти в Москва ще доведе до засилване на конкуренцията и размиване на продажбите, постигнати от дилъри, чиито нови регистрация и без това не са високи, твърдят анализатоли.
В руското представителство на Volkswagen (който притежава и Audi) заявявят, че информацията относно мораториума не отговаря на действителността. "В тази икономическа ситуация приоритетът на марката Audi е да укрепи съществуващата дилърска мрежа и да подкрепи настоящите партньори", казва представител на концерна. Според него в бъдеще компанията възнамерява да подпише редица дилърски споразумения с тези партньори, които вече са подписани писма за намерение, но той не посочва точни дати.
Основните конкуренти на Audi - Mercedes и BMW, също са спрели подписването на нови споразумения за откриване на автокъщи в Москва, споделят партньори на двете марки. "В момента не търсим нови дилъри в Москва, положението на пазара не позволява разширяване на мрежата без да бъдат накърнени интересите на сега съществуващите дилъри", потвърждава представител на BMW, без да споменава конкретни скрокове. От Mercedes пък споделят, че продължават да търсят дилъри в някои райони, но не уточняват дали става дума за нови дилърски центрове в Москва.
Дилърските мрежи на Mercedes и BMW в столицата се състоят от 10 и 14 автокъщи съответно. През първите десет месеца на 2015 г. регистрацията на нови автомобили на Mercedesв Москва и Московска област са намалели с 22,9%, до 14 700 автомобила в сравнение с 13% за цяла Русия, а BMW – с 29,6%, до 10 000 автомобила при спад от 20% за същия период на миналата година (по данни на Автостат).
През миналата година дилърите алармираха проблема с необоснованото разширяване увеличаване на мрежата на търговци на дребно. През декември 2014 г. Руската асоциация на търговците на автомобили изпрати писмо до всички автомобилни производители с искане да бъде ограничено сключването на нови споразумения за дилърски представителства. Подобно писмо през лятото бе изпратено и до шефа на алианса Renault-Nissan - Карлос Гон, подписано от дилъри на Renault в района на Москва.
В настоящата икономическа среда, разширяването на дилърската мрежа печеливши са само производителите на автомобили. Това е най-лесният начин да изпълнят плана си за доставки на автомобили до дилърската мрежа, казва изпълнителният директор на RTDService (дилър Renault) Андрей Петренко. Действащите дилъри понасят сериозни загуби поради слабото търсене на пазара и дъмпинга на цените от новите партньори на марката. "В писмото до Карлос Гон поискахме подписването на нови дилърски договори да бъдат обвързани с настоящата икономическа ситуация и да бъдат съгласувани с дилърската асоциацията на дилър, но отговор на това предложение не получихме ", казва Петренко.