Три лайфстайл модела, които трудно са поддават на класифициране
При Audi Q2 е налице съзнателен отказ от солидните размери. Малкият, градски, качествено изработен SUV модел се състезава с по-големи конкуренти – Mini Clubman Cooper 4 и Seat Ateca. Но дали ще може да победи олицетворението на понятието лайфстайл автомобил и значително по-голямата Ateca?
И на нас, автомобилните изпитатели, не ни се случва всеки ден пред вратата ни да спре модел, който не попада напълно в никой от обичайните класове. Такъв е Audi Q2, който балансира на ръба между малък автомобил, компактен SUV и семеен лайфстайл модел и така се изплъзва от лесното класифициране.
Затова го поканихме за първи сравнителен тест със също доста новия компактен SUV модел Seat Ateca и лайфстайл комбито Mini Clubman. Това би трябвало да е подходящ начин да поставим модела на Audi в правилната категория. Все пак и купувачите на автомобили често мислят по-скоро за класове според цената, а не според размерите. При което в конкретния случай заинтересуваните би трябвало да са доста добре обезпечени финансово. Тестовите екземпляри, всеки от които е с мощен дизелов мотор, автоматично превключваща предавателна кутия и двойно предаване, струват в Германия по около 35 000 евро. Което не е малко за автомобили, чийто вътрешен простор ги нарежда някъде между VW Polo и Kia Soul. Тук изключение прави Seat Ateca, но за това ще говорим по-късно.
Така стигаме до Mini Clubman, купуван не толкова заради превъзходното то си вътрешно пространство, колкото най-вече благодарение на дизайна и сполучливия трансфер на имидж от старото Mini. Синият тестов автомобил е Cooper SD All4 и като такъв е екипиран серийно с осемстепенен автоматик, а мощността му е 190 к.с. Това прави цената му не по-ниска от 33 500 евро.
Чевръст и обичащ завоите
На пръв поглед това са много пари за едно Mini, но в този случай срещу тях се предлага един доста голям автомобил. Mini вече не е най-малкият в това сравнение, защото е с около шест сантиметра по-дълъг от Q2, а максималният му товарен обем е с 200 литра по-голям. Във всички случаи Mini е по-подготвено от по-малкото Audi да изпълнява всекидневни транспортни задачи – ако се абстрахираме от стилово автентичната за Clubman, но непрактична двойна врата отзад. Що се отнася до мястото за пътниците, тук също всичко си е много добре.
Отзад разполагате с прилично пространство пред краката и над главата, а и отпред мястото е повече, отколкото в Q2. В задната част смущава единствено твърде стегнато тапицираната седалка, докато достъпът през двете задни врати се оказва достатъчно удобен дори за пълнолетни пътници. Поне ако са достатъчно подвижни – защото височината на седене над пътя в Mini е с десет сантиметра по-малка, отколкото в Audi, а разликата с модела на Seat дори надхвърля дванайсет сантиметра.
Това може и да не звучи добре за хората от маркетинга на големите производители, но за мнозина, главно по-възрастни, клиенти височината на седене е важен критерий при покупката. Но пък колкото и прекрасна да е високата позиция, тя не спомага за добра динамика на пътя, поради което Clubman се носи по завоите значително по-чевръсто от Q2 и Ateca. В това можете да се убедите не само от показанията на измервателните уреди при стандартния слалом и двете смени на лентата, където Mini значително изпреварва двамата си конкуренти, но и когато лично седнете зад волана.
Спонтанно влизане в завой, слаби движения на каросерията около надлъжната ос и рязка смяна на посоката характеризират поведението на Mini. В този раздел моделът щеше да получи още повече точки, ако кормилната му уредба не реагираше с тенденция към нервност и припряност. При Audi и Seat това става по-хармонично, макар те да се движат значително по-бавно.
Това по-специално важи за модела на Seat, който с голямата си каросерия и изобилното предлагано място си е съвсем пълноценен SUV.
Голям и удобен
В теста Seat Ateca участва във вариант 2.0 TDI със 190 к.с., предлаган серийно с двойно предаване и трансмисия с два съединителя, както и с върховото оборудване Xcellence. В този случай цената е почти 36 000 евро, което е доста стряскащо за дългогодишните клиенти на Seat. Все пак един VW Tiguan със същия двигател струва с 4000 евро повече, ако това би могло да бъде някакво утешение за кандидат- купувачите.
Ateca също предлага много за цената си – защото към изобилието от простор и мощния дизелов агрегат с равномерен и тих ход се прибавя ходова част с акцент върху комфорта, която отлично смекчава най-вече всекидневните малки, но неприятни неравности по настилката, при това дори и без адаптивни амортисьори. Това вече не става толкова добре, когато товарът или амплитудите на неравностите станат по-големи – тогава Ateca се клатушка подобно на кораб в бурно море и предава доста по-осезателно някои удари от пътя към седящите в купето.
И понеже вече говорим за слабостите на Seat – той не може да спира така добре както Audi и Mini. Например при 100 км/ч испанецът се нуждае от 3,7 м повече спирачен път в сравнение с модела на Audi; при спирането от 160 км/ч разликата възлиза на цели седем метра, а както нашите читатели вече знаят, това отговаря на остатъчна скорост от почти 43 км/ч.
Размерите и теглото на Seat Ateca проличават и при консумацията на гориво. Той се нуждае от малко повече дизел от представителите на Mini и Audi, средно в теста разликата е около 0,2 литра. При днешното ниво на цените това прави около 60 лв. за годишен пробег от 15 000 км и вероятно не е решаващ критерий за покупка.
Комфорт и високо качество
Купувачите на Audi Q2 не би трябвало да са кой знае колко чувствителни към цените; малкият кросоувър/SUV във вариант 2.0 TDI със 150 к.с., S tronic и двойно предаване Quattro със своите 34 000 евро е практически наравно с Clubman и Ateca, които обаче са с по 40 к.с. по-мощни. Това, че моделът на Audi е по-леко моторизиран, се забелязва при всяко подаване на газ. Автомобилът полага повече усилия, превключва по-нервно предавките, докато Mini и Seat теглят без видими затруднения.
По въпроса за трансмисията – при кутията с два съединителя на двулитровия дизелов Q2 става дума за най-актуалната версия с два въртящи се в маслена баня ламелни съединителя и две помпи за маслото. В нормален режим на движение това не се забелязва, но би трябвало да се изплаща с по-висока ефективност и трайност. В теста трансмисията работеше бързо, без сътресения и грешки. Това се отнася и за двойното предаване Quattro, което, подобно на S tronic, струва 2000 евро допълнително, но покрай по-доброто сцепление осигурява и по-добър комфорт на возене, тъй като версиите с двойно предаване на Q2 вместо торсионна греда притежават многораменно окачване на задния мост.
Наистина при първо запознанство моделът на Audi се усеща като доста стегнат, но изживяването за комфорта се подобрява с всеки изминат километър, понеже ходовата част (тук с адаптивни амортисьори срещу доплащане от 580 евро), особено при по-груби неравности, реагира значително по-плавно от окачването на Seat и Mini. Това важи дори и тогава, когато автомобилът вози максималния си полезен товар (465 кг).
Да, да, теглото. И трите автомобила тежат около 1600 килограма. Q2 и Clubman малко повече, Ateca малко по-малко. Така че 190-те конски сили на двата по-мощни модела в теста вече не изглеждат прекалено много, а мощността от 150 к.с. на представителя на Audi не е нещо повече от задоволителна. При това той ускорява до 100 км/ч за по-малко от девет секунди и достига над 200 км/ч.
А какво друго може да предложи? Чиста, изпипана изработка, инфо-развлекателна система на съвременна висота и приятно сдържана външност, в която дори сребристата облицовка на задните колонки не изглежда неприемливо. А с бензиновия мотор със 150 к.с. цените за модела започват под 25 000 евро.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Audi Q2 2.0 TDI Quattro - 431 точки
Audi Q2 печели този сравнителен тест, защото почти няма слабости, но затова пък притежава много силни страни, като превъзходните спирачки и комфортната ходова част.
2. Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive - 421 точки
Обширното предлагано пространство е най-открояващото се качество на Ateca, похвала заслужава и мощният мотор, спирачките обаче са под средното ниво.
3. Mini Clubman Cooper SD All4 - 417 точки
Clubman е актьор за характерни роли. Вътрешният простор и комфортът на окачването биха могли да бъдат и по-добри, но пък той е най-чевръстият и доставящ най-голямо удоволствие зад волана автомобил в това сравнение.
Технически данни
1. Audi Q2 2.0 TDI Quattro | 2. Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive | 3. Mini Clubman Cooper SD All4 | |
---|---|---|---|
Работен обем | 1968 куб.см | 1968 куб.см | 1995 куб.см |
Мощност | 150 к.с. (110 кВт) при 3500 об./мин | 190 к.с. (140 кВт) при 3500 об./мин | 190 к.с. (140 кВт) при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
340 Нм при 1750 об./мин | 400 Нм при 1900 об./мин | 400 Нм при 1750 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,7 сек | 7,6 сек | 7,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
34,6 м | 38,3 м | 36,3 м |
Максимална скорост | 211 км/ч | 212 км/ч | 222 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,9 л/100 км | 7,1 л/100 км | 6,9 л/100 км |
Базова цена | 34 000 евро (в Германия) | 35 580 евро (в Германия) | 33 500 евро (в Германия) |