Още откактПредставяме ви първите си впечатления от обновената версия на модела, която недвусмислено обещава, че успехите за Q3 съвсем не приключват дотук.
Всъщност победата на Q3 в миналогодишния международен сравнителен тест на auto motor und sport, в който бяха съпоставени качествата на Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA и MINI Countryman (или иначе казано ключовите играчи в премиум сегмента на компактните SUV модели), е само едно от категоричните доказателства, че този автомобил може да бъде смятан за еталон в своя клас. В този ред на мисли спокойно може да се каже, че на този етап Audi Q3 няма належаща нужда от каквито и да било подобрения. Само че, както гласи една крилата фраза, единственият враг на доброто е по-доброто. И в стремежа си към перфекционизъм, марката със седалище в Инголщат направи своя компактен победител с една идея още по-добър.
Фини, но ефикасни промени
Еволюция вместо революция – това е било мотото при осъвременяването на формите на модела: дизайнът наAudi Q3 е станал по-модерен, по-свеж и по-атрактивен като цяло, без да са правени някакви радикални изменения в общата философия на стилистиката. Задният капак е леко модифициран, а хоризонталните линии на каросерията са по-категорично акцентирани в сравнение с преди. Предните светлини вече серийно разполагат с ксенонова технология и LED дневни светлини. По желание светлините могат да бъдат изпълнени и изцяло по LED технология.
Напълно нови са двете линии на оборудване Q3 Design и Q3 Sport, които включват S Line спортен пакет и S Line екстериорен пакет или респективно дизайнерски пакет Audi Exclusive и екстериорен пакет Audi Exclusive. Въпреки стилистичните ретуши по каросерията, размерите на SUV модела са останали почти непроменени. Дължината възлиза на 4,39 метра, широчината е 1,83 метра, височината е 1,61 метра, а междуосното разстояние е запазило своите 2,60 метра.
Качество, което може да бъде усетено
В интериора новостите се ограничават до серийното ролно покривало на багажното отделение, както и някои нови варианти на тапицериите и декоративните апликации. Допълнително разширен е и асортиментът от системи за подпомагане на водача. Истината обаче е, че по последните два споменати параметъра по-драстични промени не са били и необходими – изборът от асистиращи системи включва практически всичко, което може да бъде открито в представител на този сегмент от пазара, а качеството на материалите и изработката заслужава максималната възможна оценка дори при най-базовия варианат на обзавеждане. Адмирации заслужава също и фактът, че независимо от сравнително скромните си външни размери, отвътре Audi Q3 е радващо просторен и може да се похвали с впечатляваща функционалност.
Базовият бензинов 1,4-литров мотор вече генерира 150 к.с. и 250 максимален въртящ момент и е серийно екипиран с технология за изключване на половината цилиндри в режим на непълно натаворване cylinder on demand. Според предпочитанията и нуждите на клиента въпросният агрегат може да бъде поръчан в особено икономичен вариант ultra с механична трансмисия или в изпълнение със седемстепенна предавателна кутия DSG, като и в двата случая задвижването е само на предния мост. Системата за постоянно задвижване на четирите колела quattro e серийна при двулитровия TFSI агрегат, който е наличен във варианти със 180 к.с и 220 конски сили (и в двата случая седемстепенната трансмисия с два съединителя е част от стандартната екипировка).
Своеобразна „класика в жанра” за модел от такъв калибър обаче си остава добре познатият мотор 2.0 TDI, предлан със 150 или 184 к.с., който и в двата си варианта по убедителен начин съчетава мощна тяга, култивиран ход и скромен разход на гориво.
Впечатляващ върхов дизел със 184 к.с.
Тестовият автомобил се задвижваше от по-мощната от двете версии на работещия по принципа на самовъзпламеняването агрегат, която генерира внушителен максимален въртящ момент от 380 нютонметра, който при това е наличен в забележително широкия диапазон от 1750 до 3250 завъртания на коляновия вал в минута. В зависимост от това кой от четирите режима на системата Audi drive select избере водачът, тандемът на двулитровия турбодизелов двигател и седемстепенната трансмисия с два съединителя мени характера си от разумно-икономичен до агресивно-спортен. Благодарение на брилянтната работа на системата за задвижване на четирите колела quattro, шофирането на Audi Q3 продължава да носи удоволствие дори когато настилката под автомобила се характеризира с почти нулево сцепление. Прецизната работа на кормилната уредба, талантливата настройка на окачването и минималните странични колебания на каросерията също допринасят за спортното усещане зад волана. Наред с това при малко повече старание от страна на водача, дизеловото Audi Q3 демонстрира и респектиращ потенциал за икономия на гориво – дори неблагоприятни условия като засилен градски трафик 1,7-тонният автомобил е в състояние да реализира напълно постижим разход от около 6,5 л/100 км, а при смесен цикъл на шофиране този показател спокойно може да падне и до стойности с петица пред десетичната запетая.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
В рамките на своето обновление Audi Q3 е станал не само по-модерен, но и с една идея още по-добър отпреди. Пътното поведение и комфортът на возене сега са още по-рафинирани, а ефективността на задвижващите агрегати е подобрена значително, без това да е в ущърб на динамиката. Дизеловият топмодел със 184 к.с. впечатлява с могъща тяга и забележителен потенциал за икономия на гориво.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Audi