Сравнение на два електрически SUV модела от премиум сегмента
В растящия сегмент на електромобилите постоянно нещо се случва. Днес насочваме вниманието ви към Mercedes EQB, електрическия вариант на просторния GLB, както и към многообещаващото Audi Q4 e-tron. В теста участват върховите версии с двойно предаване.
Напоследък почти няма издание на auto motor und sport, на чиято корица да липсва електрически модел. От евтиния електромобил Dacia Spring, през многобройни гиздави електрически SUV модели и завладяващи спортисти като Porsche Taycan Turbo до дългия 5,4 м EQV – всички вече са били тук поне веднъж. Многообразието е неимоверно.
Ако обаче подходите към тази широка палитра с оглед на типичните нужди на едно четиричленно семейство със средни възможности за всекидневни харчове, доста бързо ще се окажете в компанията на няколко високи комбита, като Opel Combo-e или Peugeot E-Rifter. Да, те са спътници с многостранни възможности, но природата им е малко по-специална.
В края на миналата година най-после и в този сегмент се очерта подем. След EQA от Mercedes извеждат на терена EQB – като буквата „В“ в означението вече говори много: за база служи просторният GLB с гъвкава вътрешна подредба. Сред особено ценните му качества са добрият обзор, изобилното място за дребни предмети и багаж, плъзгащата се в диапазон от 14 см задна седалка и третият ред места за по-малки пътници, оборудвани и със скоби за детски столчета Isofix. А как стоят нещата при EQB? За добрия инженер няма трудни задачи – затова тук са налице почти същите полезни качества. Подвижната задна седалка и седемместната конфигурация може да бъдат поръчани, при все че не присъстват в тестовия автомобил. Естествено, батериите изискват своето място. Следователно, налага се подът на автомобила да бъде повдигнат. Сега пътниците отзад седят по-ниско над пода, а разположената в него кутия е значително по-плитка и обемът на багажника е намален с 95 литра. Независимо от тях максималният товарен капацитет от 1710 литра е забележителен за електромобил. Базовата цена възлиза на 109 800 лв. (за EQB 250).
Също ново явление на пазара е и Q4 e-tron, най-малкият електрически автомобил на Audi, базиран върху универсалната платформа MEB. Той би трябвало да привлича сравнително заможни клиенти и далеч не е толкова малък. С товарния си обем от 520 до 1490 литра Q4 също може да транспортира доста багаж. Би трябвало обаче да се избягват обемистите кашони – извитата линия на покрива ограничава значително височината. В замяна на това Q4 е един от малкото електрически SUV модели, на които е разрешено да теглят ремарке (с тегло до 1,2 тона). Освен това моделът печели точки с извънредно удобно оформената седалка в просторната си задна част, където можете да пътешествате превъзходно. Разделянето ѝ в отношение 40:20:40 добавя още полезни качества, а в контейнера под пода на товарния отсек има място за рафта над багажника и кабела за зареждане. Базовата цена на модела е 88 431 лв. (за 35 e-tron).
На първия си тест съперниците се явяват с най-мощните си задвижвания и максимален брой акумулаторни клетки. В предната част на EQB 350 4Matic работи, когато има нужда от него, компактен асинхронен електромотор със 140 кВт, отзад непрестанно се труди 75-киловатова синхронна машина с постоянни магнити. Системният въртящ момент възлиза на изобилните 520 Нм. Капацитетът на акумулатора е 66,5 кВтч.
При Q4 с по-голямо тегло върху задния мост и малко по-голям енергиен запас (77 кВтч) версията 50 e-tron Quattro достига 460 Нм и максимална мощност 220 кВт (отпред 80, отзад 150 кВт). Това обаче не е съвсем чиста сметка. 25 киловата се дължат на 30-секунден overboost, при условие че са заредени 88 процента от клетките на батерията и температурата е подходяща (23–50° C) – тънкости, които ние, разбира се съблюдавахме при тестовете.
И тъй, електрическите автомобили застават на стартовата линия за измерване на ускорението – добре темперирани и с пълни акумулатори. Тежащият все пак 2,24 тона Q4 се засилва до 100 км/ч – без никакви проблеми със сцеплението – за респектиращите 6,4 секунди. Максималната скорост възлиза на 180 км/ч. Ограниченият до 160 км/ч EQB не допуска, поне на хартия, загуби на мощност, но предизвиква усмивки на трасето за измервания. Там той достига не повече от 159,6 км/ч. Това обяснява тиренцето в таблицата с данните. И разбира се, не играе никаква роля при точковите оценки.
EQB отпрашва напред
По-голямо значение за тях имат далеч по-мощното ускоряване и по-добрите времена за спринта. Още до 80 км/ч EQB отнема на Q4 повече от половин секунда, а над тази скорост моделът на Audi така и не успява да го настигне. Причината? Както обикновено, става дума за свръхтегло.
Макар и с десет сантиметра по-къс от елегантно обзаведения EQB, Q4 отчита на кантара 131 килограма повече. Това няма как да се дължи на по-тежки материали. Всъщност благодарение на скъпото оборудване S line с кожени тапицерии (6455 лв.), включващо превъзходни спортни седалки, на пръв поглед e-tron изглежда по-спретнат. Един етаж по-надолу обаче от Audi не са спестили баналните пластмаси и видът им не е по-изискан, отколкото в по-евтините събратя от VW, Skoda и Cupra, изградени също върху електрическата платформа МЕВ.
Наднорменото тегло вероятно се дължи по-скоро на по-големия с 10,5 кВтч капацитет на акумулаторната батерия. Във всеки случай разликата е драстична и показва, че смесената платформа на Mercedes в никакъв случай не е по-лоша от чисто електрическата база. Единствено леко теглещите настрани при пълна тяга предни колела и по-късият автономен пробег смущават удоволствието на пътя.
С малко по-високия си енергиен разход в теста от 29,3 кВтч/100 км Benz би могъл да измине най-много 252 км (Q4: 281 км). И за двата автомобила това не са резултати, с които могат да се рекламират. Ако бъдат шофирани по-кротко в екорежим обаче, напълно възможно е да покрият разстояния от над 300 км.
И когато в крайна сметка стигаме до зареждането, Q4 изиграва своя коз – поне на по-мощните (HPC) зарядни станции. Мощността, с която зарежда, е с 35 кВт по-висока – и съответно дава възможност на Audi да запълва по-бързо своите клетки. Ще се изразим по-нагледно: за 150 км пробег Q4 престоява на колонката 32 минути, а EQB е принуден да остане там с 12 минути по-дълго. Това му струва ценни точки.
В замяна на това EQB поддържа максималната си мощност на зареждане значително по-дълго, което се вижда добре от кривата на графиката (стр. ХХХ) Освен това инфо-развлекателната система на Audi не показва дали колонката за зареждане, към която сте се насочили, изобщо е свободна. На домашно зарядно устройство обаче цари равенство. И двата SUV модела теглят ток с 11 кВт с помощта на бордовите си (серийни) зарядни устройства. След около седем часа енергийните резервоари са отново пълни.
Също в полза на Mercedes говори много добрият комфорт на окачването. Макар с адаптивната си ходова част да вози в града малко твърдо, иначе моделът не си позволява никакви слабости. С леко полюшване той почти не пренася към кабината дефектите по пътя, остава невъзмутим по неравни трасета, не ви дразни с шумно тропане и независимо от всичко каросерията запазва спокойствие при дълги вълни по настилката. В унисон с тези маниери е плавното преминаване от рекуперация към хидравлично спиране с надеждно усещане от спирачния педал.
При Audi този преход не е толкова гладък, а интелигентната рекуперация не работи така надеждно, както в EQB – въпреки по-малкия капацитет на неговата батерия. Дразнещо е, че по време на шофиране моделът на Audi се отказва от избраните степени за рекуперация, а се придържа към тях единствено в динамичния режим. Като последна възможност ви остава само индивидуалното конфигуриране. Във всеки случай е добре да знаете, че лостчетата за избор на степени не са серийни и могат да се поръчат само в комбинация с отопление на волана за общо 410 лв. Иначе ще разполагате само с обичайната степен В.
Бездруго най-малкият e-tron не държи особено на комфорта. Независимо по какъв път и колко бързо се движи, той реагира на неравностите по-скоро с удари и тласъци, вместо да ги поема плавно. Не може да спести на пасажерите си и силните вертикални движения, и то въпреки адаптивните амортисьори и зимните гуми в 18-цолов формат.
На трасето за измервания обаче моделът на Audi е обут със смесен комплект гуми Hankook Ventus S1 с размер 21 цола. Това натоварва цената му с допълнителни 3947 лв., които почти не се изплащат с по-добри резултати в тестовете. В слалома моделът е малко по-бърз, при двете смени на лентата е малко по-муден от по-слабо клатещия се EQB – и нищо повече. Във всеки случай прави впечатление, че с чувствителната си, прецизна кормилна уредба Mercedes буди силно доверие, докато Audi не се управлява толкова чисто. Сам по себе си спирачният път е добър, макар че 350 4Matic в някои случаи спира малко по-силно.
Накрая всяка точка е от значение
Почти няма разлики в арсенала от системи за подпомагане на водача: тук всичко е налице, макар и срещу доста пари. Когато падне нощта обаче, Q4 демонстрира явно превъзходство – срещу допълнителни 2563 лв. – със своите многостранни матрични LED светлини. EQB може да предложи само LED фарове и асистент за дълги светлини. Жалко, понеже техниката е на разположение. Както показва опитът ни, със своите адаптивни Multibeam LED светлини и система срещу заслепяване GLB осветява пътя далеч по-добре.
Защо се спираме на такива подробности? Понеже според точките в оценките EQB и Q4 e-tron са учудващо равностойни. Така че от значение е всеки детайл. Например че гласовото управление в Audi все още не превъзхожда компетентната дама от MBUX. Дали това е голяма болка? Не. За разлика от други модели в Q4 хората от Audi все още монтират класически команден модул за автоматичния климатик и удобно разполагат на централната конзола важни бутони за режимите на движение и асистиращите системи. Със своя отдавна познат, но въпреки това съвсем модерен кокпит, включващ по-малък екран и допълнителен тъчпад между седалките, EQB не се представя много по-добре.
Ами да, нещата като цяло наистина отиват към равенство. Остава само обичайната проверка на обширните ценови листи. С 123 600 лв. EQB се позиционира доста над върховия Q4 за 112 806 лв. Всъщност обаче моделът на Mercedes не е кой знае колко скъп. Жизненоважната за всеки електромобил навигационна система, показваща точките за зареждане, подходящите маршрути и режима за предварително темпериране например е включена в основната цена. За своята MMI Navigation Plus с разпознаване на пътни знаци и виртуален кокпит от Audi искат допълнителни 4186 лв. Термопомпата, проходът за дълги товари, подвижният под на багажника и електрическият му капак също се предлагат срещу доплащане.
1. AUDI
Въпреки платформата MEB електрическият Q4 предлага малко преимущества. Първото място печели само благодарение на по-голямата мощност на зареждане и малко по-дългия пробег. Комфортът на возене е недостатъчен.
2. MERCEDES
Въпреки смесената платформа EQB е изненадващо пълноценен електромобил без големи недостатъци. Той импонира с добър комфорт, силна тяга и изобилие от места за багаж.
Текст: Михеаел фон Майдел
Снимки: Ахим Хартман