Първото поколение на модела, което стъпи на пазара през 2008, завоюва абсолютен успех
Успешният модел стартира през есента в нова форма, макар че визуално това изобщо не се забелязва. Но въпреки това Q5 е по-голям, по-просторен и технически още по-близък роднина на А4, както досега. Първите снимки на фаровете и светлинната графика вече са налице.
В епохата на ботокс и подобните нему достолепието на възрастта се превръща в изкуство, когато става дума за хора. Но докато пластичните хирурзи често преиграват, автомобилните дизайнери остават предпазливи. Актуалното Audi Q5 е успешен пример за това как дори след много дълъг жизнен цикъл все още има какво да се направи при осъвременяване на визията, с което конкуренцията да се държи в шах. Наскоро auto motor und sport представи сравнителен тест между BMW X4, новия Jaguar F-Pace и спортната версия именно на SQ5 3.0 TDI Plus Quattro.
В ретроспекция, първото поколение на Q5, което стъпи на пазара през 2008, завоюва абсолютен успех. С този модел Audi можа да се задържи над Q7 в много търсения сегмент и да утвърди Q-серията като невероятна моделна линия. Но конкуренцията, разбира се, не спи и предлага нови атрактивни алтернативи като например Jaguar F-Pace. Но пазарните наблюдатели на IHS Automotive намират Q5 доста напред в сегмента. Тяхната прогноза е, че Audi ще продаде през тази година приблизително 260 000 екземпляра от тази серия, а Jaguar очаква да реализира само 40 000 копия, съгласно IHS.
Audi Q5 без експерименти
Верни на мотото "Никога не променяй работеща система", стилистите на Audi са ревизирали дизайна на второто поколение много дискретно и внимателно. Може би жалко, но стилът на Audi вече е с по-силен контур в новото Q2. Q5 е разработен много по-рано, поради персоналните промени в управлението и дизайнът си остава надежден.
В бъдеще той ще бъде по-тясно свързан технически с А4. И двата модела се базират на модулната надлъжна конструкция, като са пораснали с няколко сантиметра. Q5 е пораснал на дължина с около четири сантиметра и сега е 4,67 метра (досега беше 4,63метра), а междуосието вече е 2,83 метра (по-рано: 2,81 метра).
Отличник при W-стойност
В сравнение с преди разходът ще бъде по-малък, за което допринася не само по-малкото тегло (минус 70 кг), но и определено значително по-добрата обтекаемост на каросерията. В момента Q5 има коефициент на въздушно съпротивление от 0,34, а с промяната на модела, коефициентът ще бъде само 0,30. "Сваляме шапка" ще кажем, защото той надмина конкуренти като Jaguar F-Pace (0,38), BMW X3 (0,34) и дори самия Mercedes GLC (0,31). "Най-добър в класа", гласи мотото на стратезите на Audi, които искат да отвоюват загубената напоследък репутация на аеродинамика на Mercedes.
Новото Audi Q5 до голяма степен заимства задвижването от A4 и наскоро представения А5, макар, че конските сили са леко повишени. Стартира с 1,4 TFSI (150 к.с.), бензиновите започват с 2,0 TFSI Ultra (190 к.с.) и 2.0 TFSI (252 к.с.). Двулитровите четирицилиндрови дизелови генерират между 150 и 190 к.с., шестцилиндровият дизелов е 3,0 TDI с 218 и 272 к.с.. Най-надареният от серията е RS Q с по-широка следа и мощност над 400 к.с. е 2,5-литровият петцилиндров.
Електро алтернатива под формата на Audi Q6
През 2017 стъпва плъгин хибрид с пробег от около50 километра. Това включва програмата на двигателите с вътрешно горене. Който желае да притежава Q5 като изключително екологично чист модел, той ще трябва да почака до 2018 за Q6, който ще бъде изграден върху модулна електрифицирана конструкция (MEB) и предлага на старта 500 км пробег на чисто електрически режим. В процес на разработка е също така вариантът с горивни клетки, защото в рамките на концерна VW Audi държи управлението на развойния отдел за цялостната разработка на цялата гама от задвижването с водород.
Да припишем на марката Audi пъргаво поведение е все едно да носиш богове в Атина. Това, което все още показва А4, в Q5 е достигнало до пълна зрялост и в същото време определено е увеличил комфорта. Традиционно, разделът безопасност и сигурност е с главна буква, когато по обстойно се разгледа сегашното A4, то покрива максимални точки в сравнителните тестове. Армадата от асистиращи системи, разбира се, е на разположение в Q5, наред с най-важния полуавтономен асистент при задръстване, който в диапазона между 0 и 65 км/ч подпомага при управлението водача, като разпознава еднакво добре както лентата на движение, така и бордюрите или движещите се отпред автомобили.
Audi Q5 стъпва с нов инфотейнмънт
Освен това налице са предикативните ефективни асистенти, като например превключването на скоростите, спирането и аварийната спирачка Pre Sense Front, могат независимо да се адаптират спрямо географските условия. Така въоръжен, Q5 може спокойно да застане очи в очи с конкуренцията. Разбира се, това важи в пълна сила и за инфотейнмънт системата. Който може да си позволи версията с топ оборудване навигация MMI плюс, ще получи 8,3-инчов монитор, с остра като бръснач резолюция (1.024 x 480 пиксела), 10 GB флаш памет, DVD уредба и Audi интернет за три години. Интегрираният безжичен Wi-Fi спот позволява на борда едновременно да сърфират до осем мобилни устройства, да чатят и да изпращат и имейли. При петместния модел това трябва да е напълно достатъчно. Навигация с Google Earth и Street View не само, че е необходима, но е и изключително забавна, защото тя дава много информация за забележителностите в околността, като по този начин може да организирате пътуването си през уикендите, когато сте открили нещо ново по пътя. Може ли само със смартфон? Разбира се, че може. Тук обаче има едно чисто интеграционно решение, което много по-малко разсейва водача.
Както и при A4, тук също се предлага Audi Tablet, с 10,1-инчов екран с висока резолюция, част от инфотейнмънт системата, като специална опция за задните седалки. Посредством WLAN мрежата устройството се свързва с навигационната система на водача и предлага пътниците отзад да могат да изпращат планирания маршрут на водача и да имат достъп до менютата на "Радио", "Медии", "Навигация" и "Авто функции", което създава чувството за единност на пътуващите, когато всички знаят къде отиват. Таблетът наистина е пригоден да издържи на твърде големите температурни амплитуди които се получават в един автомобил, от нетърпима горещина през деня, до ледено студена нощ. Подвижен опорен елемент към гърба на предните седалки осигурява безопасността при евентуална катастрофа.
Дигиталният семеен Allrounder
Q5 може напълно да влезе в ролята на семеен дигитален Allrounder . Apple CarPlay и Android Auto могат да бъдат управлявани от мултифункционалния волан, с гласови команди, от ротационния бутон и изцяло да ползват услугите на Google Play и Apple iTunes. Когато пътувате с Q5, няма да ви липсва нищо от мултимедиите. Срещу доплащане може да има всичко на борда, като Matrix светлини, свободно програмируем кокпит и Head-up дисплей.
Наистина ли Q5 е толкова добре оборудван? Да, защото не се предвижда край на бума на SUV. През първото тримесечие на 2016 увеличението на продажбите възлиза на 20 % спрямо същия период на миналата година в Германия. И ако сега сравним идентичното Porsche Macan с четирите цилиндъра (252 к.с. двулитров, което струва 55 669 евро) ценовата разлика е видима, за Q5 ще броите 38 000 евро. С разликата от сумата може да се сдобиете допълнително с малък градски автомобил Q2, където цените започват от около 23 000 евро. Така на практика ще реализирате фамилната финансова политика. Производството на новото Audi Q5 ще започне с средата на 2016 с предно и задвижване на всички колела в мексиканския завод на VW в Сан Хосе Чиапа.