Наскоро BMW разшириха гамата от двигатели на X3 с трилитровия дизелов агрегат с 258 к.с. Ще осигури ли тази стъпка желаната преднина пред Audi Q5 3.0 TDI Quattro?
Ъгли на надвесите, клиренс, максимална дълбочина на водно препятствие... А, ето я допустимата дълбочина. Максимум 500 милиметра. Напълно достатъчно. Става за безопасно преминаване през малки потоци и недълбоки речни бродове, каквито често се срещат по планинските пътища. По-съществено препятствие в случая би могло да бъде разбираемото нежелание от страна на собствениците на баварските конкуренти X3 и Q5 да вкарат вкарат своите хубавци в мътната вода и да окалят прекрасните 18-цолови алуминиеви колела, с които Audi и BMW оборудват серийно тези версии на своите SUV-модели. Да не говорим за опасността от поява на груби драскотини по бляскаво лакираните брони и за необходимостта от последващо основно почистване.
Мерене на сили
Далеч от калта и подводните камъни, двата престижни SUV модела няма от какво да се притесняват. Шестцилиндровите дизелови мотори разполагат с повече от порядъчен работен обем от три литра, съпроводен от съответните характеристики по отношение на мощността и въртящия момент - 258 к.с. и 560 Нм при X3 и съответно 240 к.с. и 500 Нм при Q5. При такива числа доброто ускорение и мощната тяга могат да се считат за гарантирани, макар че при изкачването на стръмните планински отсечки Q5 определено отстъпва водачеството на новия X3 xDrive 30d. Неговият редови шестцилиндров агрегат тласка тежащия 1925 килограма SUV с такава лекота, че по-тежкият с 47 килограма модел на Audi трябва да се понапрегне сериозно, за да не го изпусне от поглед.
При спринта до 180 км/ч на аутобана X3 взема на Q5 над три секунди, при което става ясно и друго – V-образната машина от Инголщад не може да се мери със спокойната работа на редовия си съперник на високи обороти. Малка утеха за Audi е фактът, че на място дизелът на BMW демонстрира неочаквано необработен глас, докато моторът на Q3 трудно може да се определи като дизелов дори при по-внимателно вслушване. След достигане на желаната скорост за движение на магистралата, вокалните изяви на двата агрегата потъват дълбоко на втори план и те престават да ви занимават със себе си, вършейки кротко поставената им задача с около 2000 оборота в минута.
Плюсове и минуси
Принос за плавната и спокойна работа имат не на последно място и серийните автоматични трансмисии. Въпреки различната си концепция и конструкция – седемстепенна с двоен съединител при Audi и конвенционална осемстепенна при BMW, двата механизма се представят еднакво убедително с мека, прецизна смяна и подходящ подбор на предавките във всеки момент. И двете трансмисии се държат интелигентно и (почти винаги) подпомагат водача с навременно задържане на предавката при необходимост или преминаване на две-три степени по-ниско при спускане по стръмни отсечки.
Напускаме аутобана и спираме на първия градски светофар. В BMW Х3 незабавно се възцарява покой и тишина, осигурени от серийната старт-стоп система. Последната върши работата си прилежно и неумолимо, изключвайки двигателя при първа възможност – честото гасене и стартиране може би е в състояние да подразни някоя по-чувстителна натура, но със сигурност има своите предимства, както скоро показва нашето посещение на бензиностанцията. Средно девет литра по доста динамично изминатия основен маршрут на теста и 6,6 л/100 км по стандартното трасе за определене на разхода на гориво на ams са изключително добри стойности за модел с двойно предаване от подобен калибър. Audi Q5, чийто 3.0 TDI не се предлага в съчетание със старт-стоп система, трябва да остане малко по-дълго на колонката за зареждане със своите 9,9, респ. 7,3 л/100 км. Този недостатък естествено има отражение и върху класирането на Q5 в раздeла за въздействие върху околната среда.
На тестовия полигон
Резервоарите отново са пълни и сравнението може да продължи – очакват ни отсечки с много завои и неравна настилка. По принцип участниците в теста би следвало да са отлично подготвени за тези условия благодарение на окачването с адаптивни амортисьори, което се предлага по желание и при Х3 и при Q5. Освен това моделът на BMW разполага и със спортна кормилна уредба с променливи характеристики в зависимост от стила на шофиране и профила на пътя. Възможно е именно това допълнение към стандартното оборудване да има главна заслуга за предимството на Х3 в този раздел, защото при бързото изкачване по завоите на избраната отсечка моделът на Audi ни изненада доста с ранно проявяващата се тенденция към недозавиване и осезаемото, нервно влияние на силовия тракт върху работата на кормилната уредба.
Х3 запазва по-дълго неутрално поведение в кривата на завоя, прави впечатление със спокойно, значително по-прецизно следване на командите от волана и като цяло се държи по-динамично на пътя. При всички случаи обаче, и двата автомобила позволяват далеч по-спортен стил на шофиране, отколкото някой би предположил или поискал от тях някога. Освен това в критични ситуации те могат да разчитат на своите перфектно настроени системи за активна безопасност с компетентна, мека, но категорична намеса в случай на необходимост. Стабилната работа на спирачните системи и шестте въздушни възглавници също заслужават положителна оценка. Моделът на Audi вече навлиза в зряла възраст, но за разлика от съперника си от Мюнхен предлага възможност за поръчка на системи за активна помощ на водача при поддържане и смяна на лентата на движение.
Когато става дума за комфорт
За доброто на водача и пътниците се грижат и седалките с тапицерия от естествена кожа (срещу доплащане), които предлагат достатъчно странична опора и чудесен комфорт на всички места. Освен това креслата на BMW са снабдени с възможност за удължаване на опората в областта на бедрата и с електрозадвижвано регулиране на широчината на долната част на седалката.
По-спокойните водачи могат да оставят адаптивното окачване да върши работата си в нормален режим и да се насладят на превъзходен комфорт и сигурно поведние на пътя, което прави пътуването с Q5 и Х3 лишено от каквото и да било напрежение дори и на дълги отсечки. Просторът в купето при двата SUV-модела също заслужава висока оценка, а удобните за товарене багажници са приблизително еднакво големи, предлагайки 550, съответно 540 литра.
Моделът на Audi събира допълнителни точки за показателите си по отношение на полезния товар, видимостта от мястото на водача и функционалността на интериора. Наклонът на задната облегалка при Q5 може да се променя, а допълнително се предлага и възможност за надлъжно изместване в диапазон от 100 милиметра. BMW контрират с потенциал за теглене на 2,4 тона и практично отделение под пода на багажника. И тъй като по отношение на изпълнението и качеството на материалите X3 и Q5 напълно очаквано демонстрират еднакво високи резултати, разделът за оценка на каросерията печели моделът от Инголщад.
Качеството има цена
Целият този лукс има своята цена. Audi искат за своя 3.0 TDI Quattro най-малко 87 977 лева, а BMW изискват само със 7523 лева повече за своята по-мощна с 18 к.с. машина. И в двата случая е налице стандартно оборудване, включващо аудиосистема със CD-плейър, автоматична климатична инсталация, изобилие от места за съхранение на дребни вещи в интериора и 18-цолови алуминиеви колела. Всички останали желания ще трябва да се насочат към листите с допълнително оборудване, които между другото са доста подобни при двата модела. И още една подробност накрая – и двата SUV-модела се справиха без проблеми с водната преграда...
Teкст: Mихаел фон Майдел
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. BMW X3 xDrive 30d - 519 точки
Изключително мощният и въпреки това икономичен дизелов двигател има най-значим принос за победата на малко по-тесноватия като вътрешно пространство X3. Не може да се отрече положителната заслуга и на прецизната кормилна уредба и изключително комфортното окачване. На дават повод за забележки и ергономията и качеството на изпълнение. По отношение на основната цена и разходите за допълнително оборудване, X3 и Q5 са доста близки.
2. Audi Q5 3.0 TDI quattro - 507 точки
По-големият и много добър като мерки за безопасност Q5 е принуден да отстъпи на съперника си от BMW в оценката на качествата. Причините за това са в твърде лакомия двигател, нервната кормилна уредба и шумовете, достигащи до слуха на пътниците при движение по отсечки с лоша настилка. Разходът на гориво на тестовата отсечка на ams и прогнозата за по-неизгодни условия при продажба на вторичния пазар също носят вина за загубата на модела от Инголщад.
Технически данни
1. BMW X3 xDrive 30d - 519 точки | 2. Audi Q5 3.0 TDI quattro - 507 точки | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 258 к.с. при 4000 об./мин | 240 к.с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,3 с | 7,0 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м | 37 м |
Максимална скорост | 230 км/ч | 225 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,0 л | 9,9 л |
Базова цена | 95 500 лева | 87 977 лева |