Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Audi Q7 V12 TDI: Локомотивът

18.05.2009 11:19 3
3
2571846343
Туит

Има хора, които винаги държат да притежават най-доброто, без значение от цената. За тях Audi подготви автомобил с уникален дванайсетцилиндров дизелов двигател.

Надписи V12 украсяват предните калници и задния капак. За мнозина това може да е повод за гордост, но на една бензиностанция авторът на тези редове бързо попада под словесен обстрел. “Трябва да се срамувате от този убиец на планетата”, изрича превъзбудено собственикът на едно овехтяло Volvo, чийто ауспух в същото време онагледява понятието въглероден двуокис.

Зелени амбиции

Малкото на брой скъпи V12 машини едва ли ще навредят толкова много на климата - най-вече поради факта, че шестлитровият агрегат на Audi е по-икономичен от всеки друг мотор в този клас на мощност. Средният разход на гориво на големия SUV в настоящия тест е едва 14,8 л на 100 километра, тъй като за момента той притежава единствения 12-цилиндров мотор, работещ по принципа на Рудолф Дизел. Ако разглеждаме мощността на огромния агрегат като резервен потенциал и се отдадем на релаксиращо шофиране с ниско или средно темпо, можем да свалим разхода дори до 11 литра. За това обаче не ни е нужен V12... Шах с пешката, биха казали някои, и май ще имат право...

Двигателят е чиста проба технологична екстравагантност. Той заслужава вниманието ни дори само поради този факт, въпреки че с право можем да се запитаме защо Audi не създаде суперспортен автомобил в традициите на "Льо Ман". Той би имал максимална скорост от 320 км/ч, разход от 11 л/100 км и щеше да предизвика много повече аплодисменти, отколкото тази огромна играчка с двойно предаване и собствено тегло от близо 2,7 тона. Може би една от причините компанията да избере обратния подход е любовта към пълноразмерните всъдеходи в богатите арабски страни, чиито обитатели преди хиляди години са разпънали палатките си на правилното място - върху най-големите петролни залежи в света.

Две в едно

Внушителният, принудително захранван от два турбокомпресора дизелов двигател на практика представлява удвояване на познатия 3.0 TDI V6 и това е основната причина, поради която вместо обичайния за V12 ъгъл между цилиндрите от 60 градуса моторът на Audi има ъгъл от 90 градуса. Диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата е идентичен с тези в шестцилиндровия агрегат. Удвояването на броя на цилиндрите и на работния обем създава почти нереални характеристики - още при 3750 оборота в минута на разположение са 500 к. с., а 2000 оборота по-рано идва пикът на въртящия момент от 1000 Нм. Не, няма грешка, ще го напишем и с думи – хиляда нютонметра...

Нищо чудно, че невероятната мощ се справя лесно с теглото на Q7. При натискане газта до дупка и въпреки Quattro задвижването и широките близо 30-сантиметрови гуми контролът на сцеплението усърдно надзирава дозирането на въртящия момент. На динамичните характеристики пък биха завидели много спортни автомобили. Ускорението от покой до 100 км/ч протича за едва 5,5, а до 200 - за 21,5 секунди.

Границите на невъзможното

Тласъкът в гърбовете на пътниците продължава дори след достигането на тези стойности и едва при 250 км/ч електрониката казва “край”. Ограничаването на възможностите на двигателя се прави не само заради джентълменското споразумение на германските производители за лимитиране на максималната скорост, но и за щадене на гумите. Иначе постигането на още по-високи скорости не би било проблем по отношение на пътната безопасност, поне от гледна точка на стабилността. Тогава автомобилът продължава да се движи направо без никакви колебания, а керамичните дискове с диаметър 42 см на предните и 37 см на задните колела на практика не могат да бъдат доведени до максимално допустимото им натоварване. При десетото спиране с пълно натоварване Q7 заковава на място дори с един метър по-рано, отколкото при първото.

Наличният при всякакви ситуации излишък от мощност може да бъде наречен чист лукс и затова не можем да си спестим въпроса какъв е смисълът от него. С този двигател Audi ни показва границите не само на технически възможното, но и на невъзможното.

Ако при споменаването на V12 се сещате за максимално спокоен ход на работа без акустичен съпровод или пък с наличието на виртуозно концертно изпълнение, ще бъдете неприятно изненадани от пионера на дизеловите дванайсетцилиндрови агрегати. Още на празен ход агрегатът издава ясно доловимо бучене, подобно на мощна моторна лодка. При пълно натоварване се забелязва подчертано бръмчене, чието ниво бързо заглушава разговорите в купето. Измерените акустични стойности го доказват - докато при пълна газ нормалният Q7 V6 TDI създава шум от 73 дБ(А), при дванайсетцилиндровия топмодел уредите регистрират 78 дБ(А).

Палави настройки

Едно от другите ни очаквания бе, че с 1000 Нм максимален въртящ момент превключването на предавките ще бъде почти безсмислено. Но тъй като инженерите на Audi са искали да подчертаят спортния характер на автомобила, настройките на автоматичната скоростна кутия са на друго мнение. Дори леко натискане на педала на газта предизвиква мигновено превключване на по-долна предавка и лишава водача от удоволствието да разрешава всички задачи на пътя на най-висока предавка. Друг нарушаващ комфорта момент е непрестанното превключване при ниска скорост, което често е съпроводено от досаден тласък. Регистрираният като изпитателен автомобил тестов Q7 показва, че работата по разработката съвсем не е приключила.

Едно нещо обаче няма да бъде променено. Дизеловият V12 мотор е солиден блок от метал, който в сравнение с 3,0 TDI натоварва предната ос с допълнителни 207 килограма. Лекотата на управлението, която характеризира Q7 в класа на пълноразмерните SUV автомобили, е намаляла при V12. Моделът реагира по-бавно на командите с волана и изисква по-голяма сила за завъртането му. Всичко това се отразява на субективното усещане за динамика.

С това обаче по никакъв начин не е засегната пътната безопасност. Този модел внушава голямо доверие в бързите завои, остава почти неутрален и ни впечатлява с безпроблемния начин, по който се справя с огромната мощност при движение по заснежени повърхности. За щастие на водача си...

Текст: Гьоц Лайрер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт

Оценка

Audi Q7 V12 TDI

Audi Q7 V12 TDI

Разгръщането на огромната мощност на дизеловия двигател е внушително, а разходът не е твърде висок. Неспокойният ход на мотора и незадоволителното му взаимодействие с автоматичната предавателна кутия са лъжичката катран в кацата с мед.


Технически данни

Audi Q7 V12 TDI
Работен обем ---
Мощност 500 к. с. при 3750 об./мин
Максимален
въртящ момент
---
Ускорение
0 – 100 км/ч
5,5 сек
Спирачен път
при 100 км/ч
39 м
Максимална скорост 250 км/ч
Среден разход
на гориво в теста
14,8 л
Базова цена 286 810 лева
Коментари

хаха
и германците измислиха дизел който харчи 30/100 .. евала

vladimir marinov umurski
tva estra6no

Адолф Грубер
Чудовище!

comments powered by Disqus