Империята VW вече включва тринайсет марки, след като към нея наскоро се присъедини италианската легенда Ducati. Една необикновена среща между топмодела на италианците и суперспортния автомобил от Инголщат.
Мечтата на деня: „Само изчакайте мъничко, всеки момент пистата ще бъде подсушена, после времето е пред вас” – така приблизително ни се искаше да звучат думите, които чуваме през уредбата на пистата "Хокенхаймринг". Това биха били идеалните условия да се насладим на два високотехнологични продукта като Audi R8 5.2 FSI и Ducati Panigale 1199 S в тяхната пълна прелест, но реалността изглеждаше малко по-различно, а времето, с което разполагахме в този късен следобед, определено не беше в изобилие. Все пак всичко мина както трябва.
На различни позиции
Колегите ни от специализираното издание за мотори Motorrad ни увериха, че в днешно време едно Ducati може да издържи доста повече от 916 километра – провокирани от стария анекдот, че означението на едновремешния модел 916 идва от пробега, който може да измине въпросния мотор, без да се повреди. Днес италианската работилница за мотори се смята за реномиран премиум-производител, което в голяма степен се припокрива с имиджа на Audi. Трябва да се отбележи обаче, че докато марката от Инголщат произвежда приблизително също толкова автомобили, колкото и основните си конкуренти на пазара (през 2011 г. продукцията на компанията беше 1,3 милиона автомобила), за същия период Ducati трябва да се задоволи с 42 000 мотора срещу 104 000 екземпляра, направени от BMW.
И понеже заговорихме за числа: Panigale разполага със сложна електроника с шест командни модула. Така системата ABS и моторната спирачка могат да работят в три, а тракшън-контролът дори в осем режима. Това все още ви се струва недостатъчно? Тогава нека споменем, че амортисьорите също могат да се настройват индивидуално – в общо 31 степени. Дали не е време да направим една бясна обиколка на пистата? Нека не бъдем неразумни. Дори професионалистите имат нужда от минимум половин час, докато намерят подходящите настройки за себе си и в зависимост от външните условия.
Всъщност приблизително толкова време е необходимо и на пилотите на R8, докато привикнат с поведението на автомобила, макар тук възможностите за индивидуализация да изглеждат едва ли не спартански на фона на Panigale. При амортисьорите изборът се свежда до възможността за включване или изключване на спортния режим. Управляващата електроника има три режима: всички системи включени, вариант с деактивирана ASR и активирана ESP или изключване на всичко.
Когато колелата са само две
Възхитителната динамика на пътя вероятно е причината заплененият от техниката председател на надзорния съвет във VW Фердинанд Пийх често да „яхва” своя супербайк с италиански произход. В момента в неговия личен гараж може да се открие един екземпляр от вече разпродадения модел Desmosedici с четирицилиндров двигател, който като нов струваше невероятните 55 000 евро. На фона на това Panigale S изглежда почти „народен” с цената си от 24 990 евро. Срещу тази сума клиентът получава V2 задвижващ агрегат със 195 к.с., който буквално окрилява 188-килограмовата машина. Производителят обещава, че времето за ускорение от 0 до 100 км/ч се извършва за нищожните 3,2 секунди, а максималната скорост е над 300 км/ч.
Очевидно идеята за внимателно регулиране на мощността в този случай никак не е глупава, макар при двуколесните превозни средства тази задача да е още по-трудна, отколкото при четириколесните им събратя. Тук редуцирането на прилива от мощ с намеса в спирачната система би довело до опасна нестабилност на машината. Поради тази причина фините настройки са поверени на извънредно чувствителната дроселова клапа – добро решение предвид връхлитащата подобно на цунами вълна от въртящ момент, която се появява при около 6000 об./мин. Да не забравяме и гумите, които благодарение на сякаш случайно направените тук-там прорези в контактната си площ все пак имат лиценз за каране по цивилни пътища.
При Audi R8 гумите Pirelli P Zero Corsa също едва ли са най-доброто решение срещу мокра настилка, но все пак наличието на тракшън-контрол и серийното двойно предаване създават сравнително прилично сцепление в условия, които карат Ducati да се чувства доста притеснен.
Малко история и икономика
В своята започваща от 1923 година история италианският производител вече порядъчен брой пъти е бил пред фалит – понякога заради лошо управление, понякога заради неподходящи за времето си продукти, а доста пъти и заради съчетание от тези фактори. От 2006 г. предприятието е собственост на Investindustrial Holding, който е собственост на миланската фамилия Бономи. Седалището на фирмата обаче се намира в Люксембург. Звучи ви малко объркващо? Има защо.
Иначе италианските медии напоследък изразяват известни притеснения, че марката Ducati е собственост на Audi и съответно на концерна VW, но до сълзи този път не се стигна. Изглежда желанието на италианците да се намери инвеститор с достатъчно дебел портфейл е по-силно от емоциите. За да продължи да се развива с досегашните темпове, Ducati има нужда от инвестиции в нови технологии – само създаването на нова генерация от двигатели би струвала около 20 милиона евро, а разкриването на нови производствени мощности е нещо, което фамилията Бономи официално не възнамерява да направи, а неофициално – просто не може да си позволи. Към момента има планове за нови производствени мощности в близост до централния завод в Борго Панигале (квартал на град Болоня, на който е кръстен модела 1199). Днес в предприятието работят около 1000 души. Освен това от миналата година Ducati произвежда и в Тайланд.
Конфликт на интереси
Всички тези факти обаче са доста далеч от Хокенхаймринг, където Panigale чака следващото подаване на газ със сърдитото ръмжене на двата си цилиндъра. По подобен начин звучат италианските футболни фенове, които седят в любимия си бар, четейки Gazettа dello Sport и обсъждайки лошите резултати на своя любим отбор. Поне толкова оглушителен е и писъкът на яркочервения снаряд, когато се ускорява по посока на хоризонта. Този звук успява да превърне дори десетцилиндровата симфония на Audi в обикновен летен хит – и всъщност ни кара да се запитаме как подобни машини получават хомологация за цивилна употреба. Може би служителите на отговорните за тези процедури институции са безпрекословни почитатели на италианските гурута от Ducati?
Едно е сигурно - господин Пийх определено е техен почитател. От няколко години той талантливо съчетава личните си пристрастия с добре обмислена бизнес стратегия по начин, който в крайна сметка ще причисли Ducati към портфолиото на концерна VW. В това си начинание той не мина без конкуренция – в края на 2010 година Daimler и по-точно спортното подразделение на Mercedes – AMG, започна маркетингово сътрудничество с Ducati, при това с опция за по-сериозно развитие. Днес от Щутгарт се чува, че покупката на Ducati не е тема на дневен ред и с неохота споменават, че при евентуално преминаване на италианската фирма към Audi, наскоро започналото сътрудничество между AMG и Ducati едва ли има бъдеще.
Генерално погледнато, Ducati с положителност ще има полза от технологичното ноу-хау на един голям автомобилен производител, а погледнато от страната на Audi, голяма част от новите концепции за градска мобилност се доближават до сегмента на двуколесните машини, така че и в Инголщат биха имали какво да научат от италианските си колеги. За феновете сега е достатъчно и само едно: да запалим двигателите на R8 и 1199 S. Оттук нататък това кой на кого принадлежи няма никакво значение – абсолютно никакво.
Текст: Йенс Драле
Audi 50 на две колела
Роланд Гумперт, който навремето е ръководил проекта на Audi 50, а днес е производител на собствена марка спортни автомобили, още през седемдесетте години работи по проект за мотоциклет на Audi – отначало без знанието на тогавашния шеф на развойната дейност Фердинанд Пийх. Задвижването на Z02 е поверено на 1,1-литровия мотор с 60 к.с. от технологичния близнак на Polo, оборудван с два карбуратора. Моделът си остава уникат в един-единствен екземпляр.
Технически данни
Audi R8 V10 | Ducati Panigale S | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 525 к.с. при 8000 об./мин | 195 к.с. при 10 750 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
3,9 с | 3,2 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- | --- |
Максимална скорост | 316 км/ч | 296 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
--- | --- |
Базова цена | 147 100 евро | 24 490 евро |
Silver Lion
И след тази покупка нека новото име на DUCATTI да стане GOLFATTI или KASHONATTI.