Преди 20 години с помощта на Porsche марката Audi за пръв път материализира идеята си за спортен автомобил, който може да превозва цялото семейство на своя притежател. Днес RS4 отново е начело на флотата от спортни комбита в средния клас.
Какво да прави човек, когато му остават само няколко месеца живот? Този въпрос си задават двама болни от рак мъже, които трудно биха могли да бъдат по-различни един от друг, но по неволя случайността ги събира в една болнична стая. „Да скоча с парашут“, казва единият. „Да изживея нещо магическо“, казва другият – „или да се смея толкова много, че да се разплача от смях“. Каране на Shelby Mustang също е част от списъка на двамата мъже, които все още хранят надеждата, че най-доброто накрая.
Подобно на героите на Джак Никълсън и Морган Фриймън в култовата филмова лента “The Bucket List”, дебютиралата през 1986 година генерация на Audi 80 изживява своя звезден миг съвсем малко преди края на моделния си живот. На автомобилното изложение IAA през месец септември 1993 година се случва нещо поразително. Тогава до болка познатото семейно комби се появява в крещяща яркосиня премяна и с чудовищна за времето си мощност, очевидно нехаейки за предразсъдъците на когото и да било. И с право, защото със своите 315 конски сили RS2 Avant е по-мощен не само от дотогавашния топмодел на серията 80 (S2 с 230 к.с.), но превъзхожда дори и BMW M3 (286 к.с.) и Mercedes C 36 AMG (280 к.с.), както и, обърнете внимание, Porsche 911 с неговите „едва” 272 к.с. Още по-необикновеното в случая обаче е това, че най-мощното Audi не е нито Coupé, нито седан, а се предлага единствено като комби. С което марката се настанява в изключително тясна пазарна ниша, която до момента е обитавана единствено от редки и баснословно скъпи екзотики като Aston Martin Shooting Brake: тази на спортните автомобили за цялото семейство.
Тогава в Porsche все още никой не мисли за сериен модел с подобна насоченост, поради което инженерите от Вайсах с готовност оказват сериозна подкрепа при разработването на модела. Първата им задача е била да постигнат впечатляваща мощност, която трябвало да бъде изцедена от добре познатия 2,2-литров петцилиндров двигател на Audi. С помощта на прибавяне на по-голям турбокомпресор с по-високо налягане (1,4 бара), както и на по-ефективно охлаждане на сгъстения въздух, ключовите параметри скачат до 315 конски сили и 410 нютонметра; направени са и оптимизации в областта на смукателния и изпускателния колектор. Ходовата част на Quattro също е съществено модифицирана: напречните носачи от тънки профили са заменени от конструкция с излети елементи, напречните стабилизатори са станали по-масивни, а зад 17-цоловите джанти Cup се виждат дискове с 4-бутални спирачни апарати, заимствани от Porsche 911.
Турбомотор от старата школа
Веднъж впуснал своята сила в действие, този автомобил кара BMW M3, Mercedes C 36 AMG и останалите спортисти от подобен калибър да бледнеят: 5,2 секунди за спринта от място до 100 км/ч и един километър със старт от място за 25 секунди – тези заводски данни са на висотата на появилото се по същото време Porsche 911 Carrera (993). Междинните ускорения и максималната скорост (262 км/ч) също са респектиращи – въпреки собственото тегло от 1650 килограма. Благодарение на задвижването на четирите колела сцеплението и сигурността на пътя също са безкомпромисни.
По отношение на разгръщането на мощността обаче RS2 си остава представител на старата школа турбоавтомобили, както показа и пробното шофиране на предоставения ни образцов екземпляр от 1995 година. Завъртането на контактния ключ събужда за живот мотора с неговия характерен петцилиндров тембър. Машината вибрира доста осезаемо на празен ход и потегля по-скоро с лека неувереност. Дори когато при добре загрял двигател натиснете педала на газта „до ламарината”, отново може да преброите секундите, докато турбокомпресора достигне пълното си налягане. Това, което се случва след това обаче, е наистина трудно за описване – и без съмнение е една от причините 2200-те планирани до края на 1995 година бройки от модела да станат на 2908.
Понякога рафиниран, понякога брутален
Разработеният от вътрешнофирменото подразделение за специални автомобили Quattro GmbH наследник RS4 се появява на бял свят четири години след преустановяването на производството на RS2, като оттогава Audi неизменно го позиционира като връх в гамата модели от среден клас. По-късно освен комби се появяват седан, Coupé (RS5) и дори кабриолет, както и нови задвижващи агрегати. След първоначалния V6 битурбо с 380 к.с., през 2005 година идва време за компактния 4,2-литров атмосферен V8 с 420 к.с., който през 2012 година дори беше подсилен до 450 к.с. Във всекидневието той владее изкуството в зависимост от желанието на водача да бъде фин и едва забележим, но при натискане на S-бутона с настървение се развърта до 8250 об./мин и ръмжи като разярена мечка гризли. Актуалното поколение на RS4 е по-съвършено отвсякога в изпълнението на шпагат между безкомпромисния спортен дух и пригодеността за семейна употреба, без при това да жертва комфорта на возене и без да струва колкото бутиков спортист. И понеже до следващата смяна на поколенията има още доста време, от Audi наскоро представиха специалната версия Nogaro Selection с непроменена техника, но пък с още по-богата екипировка и с яркосиния цвят на RS2. Както казахме още в началото на тази история – най-доброто идва накрая.
Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
trex
Добра статия.