Последни тестови обиколки на новата ракета на Нюрбургринг-Нордшлайфе
За Стефан Райл, шефът на развойния отдел на Quattro GmbH на Audi, работата е напълно ясна. "От първото Audi RS3 първоначално искахме да продадем 2500 екземпляра, а в края на краищата пласирахме 5400". Ето защо изобщо не се поставя въпроса за наследник, защото светкавичният отговор ще бъде неминуемо "да".
Райл се разполага на пилотското място в един покрит с маскировъчно фолио прототип и ми предлага да седна до него. Мъглата над Нюрбургринг тъкмо се разсейва след изсипалия се дъжд. Всъщност кофти условия, но може би за мощния 360 к.с. компактен автомобил със задвижване на всички колела това е най-подходящия момент за тестване. Когато двигателят запали става ясно: новото Audi RS3 отново ще се задвижва от петцилиндров мотор с принудително пълнене. Още един отговор от страна на Райл, дори преди да му е зададен въпрос: "Естествено, петцилиндровият двигател предлага наред с резервите от мощност и несравнимо по-емоционално изживяване".
Audi RS3 отново с 2,5-литров 5-цилиндров мотор
"Благодарение на новото поколение A3 ние успяхме да оптимизираме с около два процента разпределението на тежестта между предния и задния мост", каза Райл, като дава по-рязко газ на изхода на остър десен завой точно срещу трибуната на Mercedes. Както може и да се очаква, 2,5-литровият петцилиндров двигател на новото Audi RS3 задвижва четирите колела. Разпределението на мощността става посредством многодисков ламелен съединител на принципа Haldex от петото поколение, което отново позволява по-бърза реакция и по-целенасочен контрол на въртящия момент. Двигателят ускорява компактния автомобил с настървение, а над 4000 оборота в минута извисява и характерния си петцилиндров гърлен тембър, но тази експресивност се заплаща допълнително. "Не всеки клиент желае непременно спортен рев, затова ние предлагаме спортната изпускателна система като опция", заяви Райл.
В списъка с опции са включени също така черупкови седалки, керамични спирачки и по-широки предни гуми (255/35). Quattro GmbH за наше учудване са се спрели на доста неочаквана комбинация от гуми, независимо от по-доброто в сравнение с предшественика разпределение на теглото. "Това още веднъж осигурява повече динамика и стабилност при висока скорост", разяснява Райл, докато се провира с малко газ на Dunlop завоя, като отново подаде рано газ и темпераментно профучава през „S-ката” на Шумахер. TFSI удари границата от 7000/мин, преди трансмисията с два съединителя да получи команда за превключване.
Новото Audi RS3 е по-леко с 55 килограма
На мократа отсечка RS3 видимо недозавива – тестовият автомобил е оборудван със стандартните 235/35 R 19 колела. Райл за кратко демонстрира с лупинг, как това поведение най-малко може да омекоти реакцията след промяна на натоването. Малко по-късно Франк Стиплер също се бори на хлъзгавата писта, като използва спирачките единствено на завоя Аремберг, вземайки го малко по-отвътре, където сцеплението е малко по-добро. "Дори и при тези неблагоприятни условия Audi RS3 гарантира напълно безопасно поведение на пътя и едновременно с това все пак позволява по-бързо темпо," отбеляза той. Стиплер не обича да говори много, а предпочита да спечели 24-часовото състезание на Нюрбургринг или целия VLN сезон и също даде пълна газ. Завършилият механик и дипломиран машинен инженер съвместно със своите участия като състезател и като тестови пилот на Audi вече е изминал с RS3 около 8000 тестови километра по Нордшлайфе.
Новият модел ще бъде с около 55 кг по-лек от своя предшественик, а едновремено с това той е и най-мощният в своя сегмент. Точната мощност Audi все още не са разкрили, но засега изглежда, че 400 к.с. няма да бъдат достигнати. Увеличението на мощността (първият RS3 беше с 340 к.с.) е постигнато основно чрез модификации в смукателния колектор, както и по-голям интеркулер и модифициран турбкомпресор, което предлага добър компромис между бърза реакция и максимално изцеждане на мощността. За да може Audi RS3 да спира достатъчно надеждно, то е стандартни оборудвано с осембутални спирачни апарати на предните колела. Това, че системата функционира, Стиплер току що доказа нагледно, след като намали рязко с RS3 преди стръмната отсечка, за да се прецели към възможно най-точната траектория. Дъждът стана по-силен, но това почти не забави нашия пилот.
Audi RS3 все пак още е във финалната тестова фаза, в тези ужасно лоши условия никой не говори за време на обиколките. Но колкото повече наближава световната премиера, толкова по-често се поставят подобни въпроси – все пак Seat вече имат сероозни заявки за време на обиколка на тази писта със своя Leon Cupra. За това обаче е необходимо преди всичко едно: суха писта.
Текст: Йенс Драле