Понякога ви се иска просто да сте на въздух – най-добре с два четириместни открити луксозни лайнера като кабриоверсиите на Audi S5 и Mercedes E 400. Кой от двата модела си играе по-дръзко с вятъра, ще изясним в този тест.
Добре е, че двата четириместни луксозни кабриолета не са политици. Ако бяха, всичките им титли щяха да бъдат анализирани подробно в търсене на плагиатство и резултатът щеше да бъде, че при названията някои неща не са наред. Последиците са известни: медийно разжалване и бягство в чужбина. Само че при това грандиозно лятно време – кой би могъл да си го представи през юни? – ние искаме да задържим у нас двамата открити герои. Ако избягаме с нашите красавци, това ще бъде най-много бягство от всекидневието.
Но все пак въпросът остава открит: названието Mercedes E-класа Cabrio, строго погледнато, е некоректно. Под разкрасените през 2013 г. ламарини и интериора на E-класата – сега с по-изискано арматурно табло – се крие платформата на по-късата С-класа. Затова откритият Е (моделна серия 207) не се произвежда в Зинделфинген, а в Бремен, заедно със своите събратя от серията С. Това обаче по принцип е информация само за автомобилните педанти, които знаят наизуст кодовете за лаковите покрития на всички модели на Mercedes от Втората световна война насам.
Задната част на Mercedes е по-тясна
Само че въпросното обстоятелство засяга и пътниците върху двете тапицирани с фина кожа задни седалки. Те изненадани установяват, че седят доста по-натясно отколко в седана. Вярно е, че сгънатият текстилен покрив заема част от пространството, но малко повече място пред коленете би било добре дошло. Ако веднага след това скочите в модела на Audi, ще забележите, че там е по-просторно. Конструкторите на S5 са си послужили умно с не толкова обемните форми на седалките и по-прибраната жабка.
Същевременно откритият Daimler полага големи грижи да остави добро впечатление у седящите на втория ред – предните седалки на Mercedes E Cabrio се преместват автоматично с тихо бръмчене в най-удобната позиция за качване отзад, докато S5 изисква да си помогнете с ръка. Още по големи стават разликите в комфорта по време на движение. Наистина Audi предлага малко повече опора под бедрата, но когато насрещният вятър стане по-силен, настъпва часът на т.нар. Aircap в Mercedes E-класа Cabrio. Отвън съоръжението може да се мери по красота с цицина на челото, но от 40 км/ч нагоре подвижната козирка умело насочва въздуха над главите на пътуващите. Стига да не са прекалено високи. Образува се нещо като спокойно езеро от свеж въздух, в което пасажерите се къпят спокойно, без ураганно вихрещи се прически. Напоследък Audi предлага по желание и шал от топъл въздух, за да не настива вратът от течението.
Постепенно се очертава една принципна разлика в характерите на двете звезди на изпълненията под открито небе: кабриолетът на Mercedes е недвусмислено насочен към търсачите на наслада от живота, а неговият трилитров шестцилиндров мотор с 333 к.с. при нужда може и да поспортува. Между другото, ще отбележим, че названието E 400 за три литра работен обем също е дребна измама с етикета. За разлика от него Audi Cabrio е на първо място S5. Динамичен, с яка захапка и с припукващо-ломотещ звук, той поставя възможностите за открито возене едва на второ място. Но нека погледнем по-дълбоко в моторния отсек, където ни очаква истинското съкровище на Audi.
Икономичен и спокойно работещ битурбо мотор в Mercedes E 400 Cabrio
Надписът с големи букви върху мотора V6 3.0 TFSI означава Turbo charged fuel stratified injection, или турбомотор с впръскване с разслояване на заряда. Агрегатът на S5 обаче не е с турбо- а с механичен компресор. Спестяващата бензин работа с бедна горивна смес (с излишък на кислород) при разслояването на заряда е налице само в режим на частично натоварване. Вероятно в резултат от необходимостта да се отвежда топлина от тесния V-образен мотор, в изпускателния тракт е намерил място не горещ турбосгъстител, а студен, механично задвижван компресор. Междувременно в Mercedes са извадили от двигателната гама компресорния вариант с ремъчен привод, защото макар и да обещава превъзходни реакции без никакво забавяне, той носи и загуби на празен ход. Те повишават стандартния разход по NEFZ, пред който козируват всички развойни инженери.
Поради това не е чудно, че с 11,9 литра на 100 километра S5 изразходва с 0,8 л повече от също толкова мощния битурбо мотор в Mercedes E-класа Cabrio. Двигателят с директно впръскване е не само по-новият от двата, но при тегло на автомобила малко над 1,8 тона му се налага да тегли с около 100 кг по-малко от вече навлезлия в напреднала възраст представител на лобито на леките конструкции от Долна Бавария. Освен това на неговата седемстепенна автоматична трансмисия е позволено да черпи с пълни шепи от въртящия момент, чиято максимална стойност е налице при 1500 оборота по-малко и е с 40 Нм по-голяма. А това по принцип обещава по-ниски, а с това и по-икономични обороти.
Така Mercedes E 400 Cabrio се носи спокойно, като след малка пауза ускорява без затруднения от 1400 об./мин, докато трансмисията с два съединителя на Audi си играе да слиза на по-ниска предавка. Силовият потенциал на Mercedes E-класа Cabrio дебне в готовност, но не е нужно непременно да бъде дразнен насила. Освен това звучи с приятно нежен, гърлен V6 баритон. Просто един чудесен агрегат, чиито еластично спокойни маниери го правят идеално подходящ за кабриолет. V6 моторът на Audi изглежда много по-директен, но и по-натрапчив и напорист – тъкмо затова го обичат страстните любители на спортното шофиране.
Въпреки по-голямото си тегло Audi спечелва с малка преднина спринта от нула до 100 км/ч (5,5 сек) благодарение на серийното си двойно предаване (чисто механичен диференциал с коронно зъбно колело). Субективното впечатление при шофиране на S5 е за по-чевръсто поведение, а на задвижваната чрез задните колела Е-класа на Mercedes – за по-изискани маниери. Това е преди всичко въпрос на настройките на двете електромеханични кормилни уредби – при Audi малко изкуствена и с афиширано лек ход (в режим Сomfort), а при Mercedes E-класа Cabrio идеално съобразена с всякакви ситуации, в които освен това звездоносецът спира малко по-добре.
Mercedes E-класа Cabrio е по-добър за бавни разходки
Който иска само да се носи спокойно през живописни местности, ще го направи най-добре с Mercedes E-класа Cabrio. Усещането за кабриолет може да бъде съобразено идеално с индивидуалните желания посредством аеродинамичната козирка Aircap, адаптивното окачване реагира превъзходно и с леко поклащане поема неприятните неравности по настилката. При затворен акустичен гюрук нивото на шумове е с до четири децибела (72 dБ при 160 км/ч) по-ниско, отколкото в Audi – не са много изцяло металните покриви, предлагащи по-тиха обстановка.
Усещането зад волана на S5 е за по-стегната и прецизна водимост, както и за по-слабо клатене. Но и този модел реагира на най-високо ниво спрямо неравностите – с помощта на предлаганите по желание адаптивни амортисьори. От гледна точка на чистата управляемост той е субективно, а и обективно (според измерванията в динамичните изпитания) по-добият. Що се отнася до плавното движение с малка скорост обаче, той е принуден да отстъпи пред кабриолета от Вюртемберг, който въплъщава в пълна степен хедонистичната страна на шофирането под открито небе под мотото „Целта е самият път”.
След модернизацията откритата E-класа, подобно на седана, се е профилирала като един всеобхватен грижовник. Със своята система за подпомагане на шофирането тя не само владее частично автономното движение в задръствания, но и спира самостоятелно пред пешеходци или в напечени ситуации на кръстовища. Моделът на Audi не притежава такива способности, понеже не разполага с допълнително предлаганата стереокамера за триизмерно наблюдение на зоната пред автомобила. Известно утешение е фактът, че при отворен покрив Audi предоставя малко по-голям багажен обем (320 л). Това обаче не може да попречи на заслужената победа на Mercedes E-класа Cabrio, който освен това е и по-евтин.
Текст: Александер Блох
1. Mercedes E 400 Cabrio
515 точки
Какъв кабриолет само! Заедно с равномерно и тихо работещия V6 мотор икономичната и безопасна Е-класа е апотеоз на комфорта при шофиране под открито небе. Още по-хубаво би било само ако имаше малко повече място отзад.
2. Audi S5 Cabrio
493 точки
Какъв спортист само! S5 поема с настървение газта и изписва завоите с чудесно сцепление и прецизност. Още по-хубаво би било обаче, ако теглото, разходът и шумът бяха по-малки.
Технически данни
Mercedes E 400 Cabrio | Audi S5 Cabrio | |
Двигател и силово предаване | ||
Брой на цилиндрите / тип двигател: | 6-цилиндров V-образен | 6-цилиндров V-образен |
Работен обем: | 2996 см³ | 2995 см³ |
Принудително пълнене: | турбокомпресор | механ. компресор |
Мощност:: | 333 к.с. (245 кВт) при 5500 об./мин. | 333 к.с. (245 кВт) при 5500 об./мин. |
Макс. върт. момент: | 480 Нм при 1400 об./мин. | 440 Нм при 2900 об./мин. |
Предаване: | задно | постоянно двойно |
Трансмисия: | 7-степенна автоматична | 7-степенна с 2 съединителя |
Стандарт за вредни емисии: | Euro 6 | Euro 5 |
Емисии СО2: | 178 г/км | 199 г/км |
Гориво: | бензин 95 Н | бензин 95 Н |
Цена | ||
Базова цена: | 116 880 лв. | 123 317 лв. |
Размери и тегла | ||
Междуосие: | 2760 мм | 2751 мм |
Предна/задна следа: | 1538 мм / 1541 мм | 1588 мм / 1575 мм |
Външни размери (дълж. × шир. × вис.): | 4703 × 1786 × 1398 мм | 4640 × 1854 × 1380 мм |
Собствено тегло (измерено): | 1870 кг | 1959 кг |
Полезен товар: | 445 кг | 421 кг |
Допустимо общо тегло: | 2315 кг | 2380 кг |
Диам. на завиване: | 11.15 м | 11.40 м |
Прикачен товар (със спирачки): | 1800 кг | 2100 кг |
Каросерия | ||
Вид: | кабриолет | кабриолет |
Врати / места: | 2/4 | 2/4 |
Гуми на тестовия автомобил | ||
Гуми (отпред/отзад): | 235/40 R 18 Y / 255/35 R 18 Y | 245/40 R 18 Y / 245/40 R 18 Y |
Джанти (отпред/отзад): | 7,5 J x 17 / 7,5 J x 17 | 8,5 J x 18 / 8,5 J x 18 |
Ускорение | ||
0-80 км/ч: | 4,1 сек | 3,9 сек |
0-100 км/ч: | 5,8 сек | 5,5 сек |
0-120 км/ч: | 7,8 сек | 7,7 сек |
0-130 км/ч: | 8,9 сек | 8,8 сек |
0-160 км/ч: | 13,2 сек | 13,2 сек |
0-180 км/ч: | 16,8 сек | 16,9 сек |
0-200 км/ч | 21,2 сек | 21,8 сек |
0-100 км/ч (данни на произв.): | 5,3 сек | 5,4 сек |
Макс. скорост (измерена): | 250 км/ч | 250 км/ч |
Макс. скорост (данни на произв.): | 250 км/ч | 250 км/ч |
Спирачен път | ||
100 км/ч студени спирачки празен: | 35,2 м | 35,4 м |
100 км/ч студени спирачки с товар: | 35,6 м | 36,4 м |
Разход на гориво | ||
Разход в теста л/100 км: | 11,1 | 11,9 |
мин. (тестов маршрут на ams): | 7,8 | 8,9 |
максимален: | 13,6 | 14,5 |
Разход (л/100 км ECE) данни на произв.: | 7,6 | 8,5 |