Кое от двете върхови купета с четири врати ще се окаже по-добро на финала?
Има няколко неща, които не е добре да правите с Audi S7 Sportback, ако имате себе си за добър човек. Като например да не вземате с него от летището мила британска двойка, която досега никога не е пътувала по германски аутобан на задната седалка на автомобил с 450 расови кончета под капака: „Охо, това определено е едно много симпатично Audi“, гласеше първият им коментар, след като заеха местата си в тапицирания с червена кожа салон. „Я, а и не е дизел!“, последва съвсем скоро вторият, след като запалихме двигателя. Скоро вече пътуваме по аутобан A 92 в посока запад, край на ограничението на скоростта. S7 е в крайната лява лента, ускорява се като на шега до 200 километра в час, а в задната част на пътническия салон цари пълна тишина. Не след дълго се прехвърляме на A 9, отново край на ограничението, четирите ленти са почти празни, стрелката на скоростомера сочи 230. Отдясно покрай автомобила пробягват ярки червени светлини. „Какво беше това?”, попита тя. „Алианц Арена, стадионът на Байерн Мюнхен“, отговори бързо, но някак глухо той. Намаляваме скоростта, слизаме от магистралата и кротко навлизаме в един осветен от неонова светлина тунел. След малко тишината отзад бива нарушена: „Уау!“, възкликва британецът, „Досега все съм се чудел, защо са му на човек подобни автомобили!“ В Mercedes CLS 500 4Matic изживяването може би нямаше да бъде чак толкова интензивно, на разликата надали е възможно да бъде кой знае колко драстична: 408 или 450 к.с. – разлика от десет процента в мощността престава да играе особена роля в тази лига.
При частичното обновление Audi получи допълнителни 30 конски сили, докато при Mercedes те си останаха 408. Една друга, доста по-съществена новост беше скоро забелязана от английските ни гости: след фейслифта S7 вече се предлага с дебютиралите при A8 матрични LED светлини. Адаптивните LED светлини отскоро са част от допълнителната екипировка и на Mercedes CLS. Тук системата се нарича Multibeam и също както при Audi буквално успява да превърне нощта в ден.
Адаптивните LED са опция, която си заслужава всяка стотинка
И двете системи са напълно на висотата на времето – коя от тях е по-добра, ще може да отговорим категорично едва след подробен тест, посветен специално на светлините. Субективно светлините на Audi ни допадат с една идея повече, тъй като адаптивните й функции работят по-равномерно и по-хармонично. Плюс в полза на системата Multibeam в CLS е функцията за магистрално шофиране, която осветява пространството чак до мантинелата встрани от лявата част на автомобила.
Иначе обновлението при двата модела е доста дискретно и с изключение на новите светлини почти липсват набиващи се на очи промени – поне не отвън. Доста по-интересно е положението вътре в тях, където инфо-развлекателните системи са съобразени с последните течения в областта. Mercedes все пак си позволява една малка слабост, тъй като не е в състояние да възпроизвежда музика от интернет. Новост в CLS е осеминчовият монитор, който на пръв поглед изглежда чудесно, но при първото по-внимателно вглеждане бързо ще откриете, че декоративната черна рамка всъщност заема съществена част от теоретично използваемата му част.
Audi се представя с последната генерация на системата MMI Touch. Тя може практически всичко, което се смята за достижимо в областта към днешния ден: включително бърза LTE връзка с интернет и WLAN Hotspot, който позволява на пътниците да свързват своите мобилни устройства с мрежата, както и възможност за ползване на Audio-Streaming.
Между другото гласовото разпознаване на команди работи чудесно както в S7, така и в CLS. Ако веднъж привикнете да използвате тази технология, твърде вероятно е скоро да не пожелаете да използвате друг начин за въвеждане на адреси в навигационната система и други подобни дейности.
Дотук добре, но как се държат тези два прекрасни на вид автомобила на пътя? Всъщност есенцията на отговора може да се побере в едно изречение, но с него този материал практически би приключил дотук: Audi е превъзходна за шофиране спортна машина, докато Mercedes е спокойно средство за безметежно и луксозно пътуване. Както обикновено обаче нещата не са чак толкова прости, така че ви препоръчваме да изчетете написаното докрай.
Спокойният Mercedes
Едва ли ще се изненадате особено когато кажем, че S7 е малко по-твърдо настроен в пряко сравнение със своя опонент. Неговото пневматично окачване реагира малко по-сухо при преминаване през неравности, отколкото системата Airmatic на CLS 500. Което обаче съвсем не означава, че Audi не вози добре – още повече, че част от споменатата твърдост се дължи на 19-цоловите колела. Все пак возията на Mercedes
CLS си остава с една идея по-приятна, но това не променя обстоятелството, че нито едно от двете купета с четири врати никога не си позволява грубости по неравен път, включително при достигане на максималния полезен товар – 574 кг за S7 и 503 кг при CLS.
Споменатите особености при настройките на ходовата част на двата модела съвсем закономерно не остават без последствия по отношение на пътното поведение. По-стегнатото S7 се накланя значително по-слабо в завой и категорично се представя като по-приятният за спортно шофиране автомобил. Моделът от Инголщат е малко по-бърз в слалома и в симулацията на двойна смяна на лентата с висока скорост, но зад волана разликата е значително по-осезаема, отколкото на хартия. Mercedes от своя страна определено не може да бъде наречен бавен и разполага с не толкова свръхдиректно, но извънредно прецизно настроено и хомогенно работещо кормилно управление. Адаптивното сервоуправление в S7 изисква по-малко физическо усилие при работа с волана, но на моменти създава някак синтетично усещане, а изкуствено създаденото „втвърдяване” на волана в спортен режим стои като изкуствено присадено – каквото всъщност действително е.
Всичко това разбира се са бели кахъри при два удивително близки до съвършенството автомобила – просто CLS успява да създаде с една идея по-хармонично усещане. Почти пълно равенство цари и при двигателите – тук няма решаващи разлики, които да определят победител или губещ. Със своя още по-мощен V8 мотор Audi логично е малко по-бърз от Mercedes и се справя с половин секунда по-бързо със спринта от място до 100 км/ч – но това беше така още при досегашния модел с 420 к.с. Още по-малки са разликите при междинните ускорения от 60 до 100 и от 80 до 120 км/ч – тук без преувеличение става дума за една десета от секундата.
Икономичен осемцилиндров двигател
Всъщност по отношение на задвижването различията отново са по-скоро плод на субективни усещания: S7 създава чувството, че се ускорява по-енергично, което в голяма степен се дължи на по-ефектния звук на неговия четирилитров битурбодвигател. При пълна газ машината на Audi набира обороти с могъщ грохот, който кара косъмчетата по тялото ви да настръхват – независимо че под предния капак работи съвсем „културен” V8 с технология за изключване на половината цилиндри в режим на непълно натоварване и система старт-стоп. Двигателят на CLS не вдига толкова шум около себе си, но може всичко приблизително също толкова добре, колкото своя конкурент. При средния разход на гориво и двата модела отчитат стойности около 12,5 литра на 100 километра, като жаждата на S7 е малко по-силно изразена. Е, надали това ще бъде основен критерий за покупка на един от тези два автомобила. Същото се отнася и за цената.
Удоволствието при S7 започва от малко над 165 000 лева, като срещу тази сума получавате разточително оборудване, включващо 19-колела, безключово отваряне и стартиране на автомобила, електрическо задвижване на задния капак и още много други. Границите нагоре са твърде относителни – например тестовият Audi S7 струваше точно 120 420 евро, цената на изпробвания CLS 500 4Matic също не беше много по-ниска. При споменаването на тези цени гостите ни от Англия отново изпаднаха в мълчание. Но пък обективно погледнато това не са просто две благородни купета с четири врати, а два от най-добрите автомобили в света.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Audi
С повече вътрешен простор и по-динамично поведение на пътя, S7 финишира като победител в този сравнителен тест. С големия си заден капак и големия товарен обем, този автомобил се оказва и неочаквано практичен.
2. Mercedes
По-комфортно настроената ходова част и по-малко натрапчивата работа на задвижващия тракт са основните козове на CLS 500 4Matic. Усещането за простор в салона и обзорът от мястото на водача можеше да бъдат и по-добри.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Дино Айзеле