Тест на два скъпи и мощни автомобила, които обещават много радост на пътя
Двата автомобила на снимката разполагат със 700 и 770 нютонметра. Трудно ще намерите друг потентен SUV модел от този клас с много по-голяма тяга. Alpina XD4 и Audi SQ5 ни сервират огромни порции въртящ момент, роден от самовъзпламеняване – а освен това и много други хубави неща.
Пейзажите на нашите снимки често са размазани и сякаш бягат край автомобилите. Това се дължи на обстоятелството, че нашите фотографи изразяват чрез творбите си възприятието за скорост. Но някои автомобили не се нуждаят от майстори на фотографското изкуство, за да накарат дървета и храсти да се размиват покрай тях - за този симулиращ въображението образ им е достатъчна една неимоверна порция въртящ момент. Както е при Alpina XD4 и Audi SQ5.
Ако вашият съкровен копнеж по SUV моделите напоследък доста се е охладил, понеже вече ги кара куцо и сакато, тези два автомобила отново биха могли да запалят у вас позагасналия огън. Защото те са от каймака на своя клас и просто са прекалено скъпи, за да бъдат масови: от Audi искат за модела си най-малко 68 900 евро, а при Alpina конфигурирането започва от 83 300 евро.
Симпатичен на пипане
В замяна на това в тяхното машинно отделение се ражда онази мощ, която кара пейзажите отстрани да се размазват. И у тях е налице онази изключителност, която превръща един собственик на SUV модел в пръв между равни. Това важи за Audi, защото S-емблемата го откроява сред пълчищата Q5. И още повече за XD4, понеже не е само BMW, а и истинска Alpina.
XD4 се произвежда на поточните линии на BMW съгласно задание на Alpina с доставени части, като двигател, трансмисия, софтуер, вътрешно обзавеждане, ходова част и колела. Затова изглежда точно толкова хармоничен, колкото всеки стандартен модел – в някои отношение дори по-добре, например при волана с т.нар. кожа Lavalina. Тя не е с толкова дебело покритие и затова е по-симпатична на пипане, отколкото говеждите кожи от големите серии. Затова присъждаме една допълнителна точка в раздела за качество на изработката.
Така по този критерий Alpina се изравнява с нивото на Audi. Причината въпреки това тя да изостане значително в оценките за каросерия, се дължи на цялостния замисъл на автомобила. С формата на покрива си XD4 наподобява купе, а това има и своите недостатъци – например затрудненото качване в задната част, лошият обзор при паркиране назад и ограничения при максималния товарен обем.
Нищо общо с покрива на купе няма малкият полезен товар, но той също поставя граници пред амбициите за далечни пътешествия. С четирима едри мъже в кабината капацитетът на XD4 вече е изчерпан и част от багажа би трябвало да остане у дома. Дали това не е причината ходовата част да е настроена по-скоро за второстепенни пътища? Във всеки случай по отношение на комфорта на возене XD4 не може да съперничи на седаните от своята марка. Пък и по начало SUV моделите са с по-стегнато окачване, за да обуздават клатенето на високата каросерия.
В конкретния случай с тестовия автомобил на Alpina към това се добавят и предлаганите по желание 22-цолови джанти, каквито доскоро бяха предназначени само за тунинговани екземпляри. Затова не е чудно, че с тях Alpina реагира доста дървено на напречните фуги по аутобаните. Все пак всеки вид неравност първо бива посрещан от гумите. В случая на моделите с ниско сечение малката височина предполага и по-малка въздушна възглавница, а с това и по-слаба еластичност.
Като следствие от това автомобилът се стреми към второстепенните пътища, понеже там задълбочената обратна информация от ходовата част се оценява положително. Тук непрекъснато ви държат в течение относно структурата на асфалтовото покритие, чувствате се директно свързан с шасито и се усмихвате доволно на деликатно поднасящата задна част в по-еуфорично взиманите завои. На такива шосета XD4 доказва висок коефициент на развлекателност. Единствено нехомогенно работещото сервоуправление леко ви обърква – осезаемото включване на енергичния помощник напоследък ни прави впечатление при някои модели на BMW.
Затова пък единствено безкрайно въодушевление предизвикват реакциите на двигателя, трилитров агрегат със – забележете – четири турбокомпресора. Двата малки се трудят главно при ниски обороти, а големите – при високи. Въпреки че редовият шестцилиндров мотор работи на принципа на самовъзпламеняването, в акустично отношение той през повечето време е доста сдържан и мърка при частично натоварване.
Конструкторите на Alpina са забулили познанието за истинската му сила с едно подсъзнателно усещане за превъзходство. То излиза на преден план само когато изпънете десния си крак. Тогава турбините се завъртат както трябва и въртящият момент ескалира до 770 Нм, които предизвикват усмивка дори само с това, че изтеглят бузите назад. Безгрижният начин, по който Alpina превръща ускорението в нещо едва ли не периферно, е манифестация на истински лукс на задвижването.
Тъмна турбодупка
И при Audi V6 агрегатът се възприема повече като шестцилиндров, отколкото като дизелов. С натискане на бутон можете да добавите и изкуствен V8 рев, който, за съжаление, озвучава не само интериора, но и околното пространство. Със 700 Нм SQ5 тегли почти толкова мощно, колкото XD4, но тук въртящият момент се постига от един-единствен турбокомпресор, подкрепен от електрически компресор във всмукателния тракт. На теория – гъвкаво решение. А на практика?
Често сме критикували моторите на Audi за това, че откакто бяха настроени за тестовата процедура по WLTP, реагират с нежелание, когато поискате повече мощност. И SQ5 отначало тъпче нерешително из тъмната турбодупка, докато намери изхода от нея. При потегляне сякаш някакъв невидим ластик го задържа, преди да се откъсне и да се понесе напред.
Автоматичната трансмисия услужливо се опитва да държи двигателя в режим с голяма тяга, превключва усърдно в желанието си да го извади от летаргията. Всичко това приглушава еуфорията от въртящия момент, събудена от обещанието за 700 Нм – очаквате спокойно разгръщане на изначална тяга, а получавате високооборотна активност. На второстепенен път това пречи на гладкото шофиране – независимо че моделът на Audi се усеща като по-лек от Alpina (какъвто е и на везните), влиза в завой спонтанно въпреки индиферентната обратна връзка и с твърдото си преминаване през дългите вълни по настилката се стреми да покаже корав характер.
На него обаче му липсва директната връзка с пътя на XD4. В замяна на това при преминаване по неравности на аутобан обутият с 21-цолови гуми тестов SQ5 се държи със своите пътници по-учтиво, отколкото на второстепенно шосе. Бонуса в раздела за комфорт обаче моделът получава не заради по-мекото возене, а благодарение на по-удобните си и по-добре оформени задни седалки. Както и в раздела за безопасност, където печели не с по-добро спиране, а с по-богат набор от системи за подпомагане.
С преднината от раздела за каросерия това носи победа на SQ5 при оценките за качества – въпреки че неговият трилитров мотор търпи известни смущения при принудителното пълнене и съответно ускорява и изпреварва по-бавно. В негова полза обаче трябва да споменем факта, че средно в теста по-слабото Audi изразходва малко по-малко дизелово гориво от Alpina. Това му носи и предимства по темата за емисиите.
Разходите
Остава разделът за разходите. Тук отначало оценяваме базовата цена на тестовия автомобил заедно с всички допълнителни атрибути, които играят роля в присъждането на точки при оценките за качества – при Audi например това са въздушното окачване, акустичното остъкляване, спортният диференциал и дигиталното арматурно табло Virtual Cockpit. Дори и с тези екстри моделът е значително по-евтин от Alpina.
Веднага след това обаче стигаме до серийното оборудване, където Alpina има предимство. Собствениците на фирмата – семейство Бофензипен от Бухлое в Алгой, не се скъпят и изпращат своите автомобили на клиентите толкова добре оборудване, че слоганът на марката „Производител на изключителни автомобили” под формата на специална табелка може с право да украсява всеки от моделите на Alpina. Така е и с XD4.
Впрочем тази табелка е закрепена на централната конзола. Дали тя не трябва да внуши на клиента повече увереност в правилността на взетото решение? Макар да шофира класирания на второ място в този тест, той може да е сигурен, че е направил първокласен избор.
Заключение
1. Audi SQ5 (454 точки)
Преднината на SQ5 при оценките за качества е спечелена в раздела за каросерия. Неговият дизелов V6 разочарова с подчертана турбодупка, но е сравнително икономичен.
2. Alpina XD4 (449 точки)
С принудително пълнене от четири турбокомпресора равномерно работещият шестак генерира страхотен въртящ момент. Скъпият, но добре оборудван XD4 губи заради наподобяващата купе каросерия.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ахим Хартман