Една от най-забележителните автомобилни колекции в света и нейният разкошен дом.
Непосредствено до резиденцията на холандските крале в Хага, Еверт Лауман е изградил уникален музей – катедрала на автомобилната култура.
Според обичая новите съседи трябва да бъдат поздравени с нанасянето в жилището и в това отношение Беатрикс Вилелмина Армхард не прави изключение – че кой друг познава по-добре правилата на добрия тон! Така за празничното откриване на музея „Лауман” през юли 2010 г., наред с обичайните заподозрени, холандската кралица съвсем естествено се озова при съседите си на Лайдзестраатвех 57 в Хага и учтиво им пожела всичко най-хубаво.
Кралско посещение при откриването
„След речта за откриването кралицата стоеше права до високата маса, заедно с Еверт Лауман, директора на музея Роналд Коойман и мен, и царствено се забавляваше с взаимните ни шеги”, разказва Ули Хак. Художникът от Фрайбург е прекарал последните години, работейки заедно с Лауман и Коойман върху оформлението на музея. А Коойман се занимава с проекта вече осем години. „Когато започнахме, тук нямаше нищо друго освен пясък”, съобщава директорът, който шофира Triumph TR3.
Този пясък обаче е на едно от най-хубавите места в холандската столица, защото тогавашната кралица действително живеела съвсем наблизо. А това, че Еверт Лауман изобщо е получил разрешение да строи тук, сигурно се е дължало най-вече на уникалността на неговото начинание и неговата автомобилна колекция.
Тази колекция вдъхновила и американския архитект Майкъл Грейвс. „Той разгледа сбирката от автомобили и каза – за мен ще е голямо удоволствие да построя сграда за тях” – спомня си Коойман.
След това носителят на златен медал на Американския институт на архитектите начертал нещо, което всеки ден буди удивлението на пътуващите по магистралата от Хага за Амстердам. U-образният комплекс, изграден от типично холандски червени тухли, е дълъг 90, широк 85 и висок 15 метра, а острите му покриви още при поглед отвън напомнят за катедрала. Пред него се вижда малко езеро, отзад – неизбежният канал, отляво и отдясно – гора.
Най-старата частна автомобилна колекция в света
Вътрешността обхваща около 60 000 квадратни метра, разпределени на три нива, а върху тях се намират точно 230 извънредно грижливо подбрани автомобила. „Искаме да покажем един общ поглед към всички автомобили – от различни епохи, с различен произход, каросерия и техника”, обяснява Коойман. Ето защо в миналото Еверт Лауман купувал една или друга колекция – например известната Rosso Bianco, – за да придобие недостигащите екземпляри за идеалната си сбирка, а останалите продавал отново.
Тази страст към колекциониране вероятно е била присъща на 70-годишния господин още от люлката. Неговият баща Пийтър Лауман, който заедно със своя съдружник се занимавал в Хага с внос на автомобили от американската марка Dodge, през 1934 г. приел като част от заплащане един 20-годишен (тогава) модел 30 НР. Това подтикнало много купувачи на нови автомобили да влачат в магазина на Лауман своите стари возила. „По принцип това било началото на сбирката – разказва Коойман, – което я прави най-старата частна автомобилна колекция в света.”
В музея „Лауман” не обичат имитациите
Оригиналната табела от магазина на Louwman & Parqui – вносителите на Dodge, както и цялата витрина, са намерили място в музея на един малък покрит площад. Там можете да откриете и кафетерия с еспресо за 2,30 евро или домашна супа плюс сандвич за 6,50 евро. „Всички материали тук, паважът, витрините, старата работилница на един майстор на карети – всичко е автентично и е доставено от близката околност. Нали все пак и автомобилите са истински!” – възкликва Ули Хак. Това е в пълно съзвучие с философията на домакина: „Не обичам имитациите” – твърди Еверт Лауман.
Една имитация обаче ни посреща още във входната зала, сякаш иска да намигне на стопанина. Под високия покрив с дървена конструкция, която още веднъж напомня за стара катедрала, са изложени автомобили, които трябва да символизират различните нации – например един DAF 600 представя Холандия, Mercedes-Benz 600 – Германия, Jaguar XK 120 – Англия. Представителят на Китай е Shanghai SH760 – безнадеждно копие на Mercedes тип „понтон” от 50-те години.
За да започне същинската обиколка на музея, посетителят се качва на втория етаж и когато вратите на асансьора се отварят, той вижда най-красноречивото доказателство за любовта на Лауман към патината на вековете – една нереставрирана испанска карета от 1775 година. „А дървеният под, върху който стои, произхожда от стар гимнастически салон” – обяснява Хак.
От детството на автомобила до Prius от 2004 г.
След каретата навлизаме в един от секторите, които са най-близо до сърцето на Лауман – буйните младежки години на автомобила, пресъздадени в богата колекция от машини, произведени преди 1910 година. Тя започва с вторият най-стар запазен автомобил изобщо, един De Dion, Bouton et Trеpardoux от 1887 г. Следват разнообразни, отчасти твърде причудливи конструкции, като Thirion Modеle No.2 от 1875 г. с парно задвижване, който прилича на подвижна пивоварна. Или пък Sunbeam-Mabley от 1901 г., чиито четири колела са разпределени доста неортодоксално – по едно отпред и отзад, отдясно и отляво. Как се придвижва подобно возило? Това по принцип трябва да може да се провери, тъй като според твърденията на музея всички експонати от колекцията на Лауман са в движение.
След ранната фаза на автомобилостроенето преминавате през обширна изложба на автомобили Benz, започваща, естествено с реконструкция на знаменитата триколка. Пътешествието през десетилетията продължава – с автомобили, мотоциклети и подбрани с любов свидетелства за колорита на епохата, като картини на Валтер Гочке, костюми за шофиране или детски играчки. По някое време стигате и до модела на Dodge, придобит през 1934 г. от Лауман-баща; наблизо се виждат електрически и хибриднен автомобил – Woods Dual Power от 1917 г. и Toyota Prius и 2004 г. Все пак Еверт Лауман печели парите си наред с другото и като вносител на Toyota и Lexus...
Всеки автомобил има своя история
За всеки експонат домакинът може да разкаже някоя интересна история. А когато един автомобил действително го вдъхновява, въодушевлението просто струи от елегантно облечения 70-годишен господин: „Този Briggs & Stratton Flyer от 1920 г. има отзад пето, задвижващо, колело. Просто го спускате надолу и то почва да прави „тътък-тътък”. Спирачките също са страхотни – всъщност това са задните калници, които биват притискани към колелата.”
Лауман се разгорещява лесно и сред голямата художествена галерия с картини и скулптури, чиято тема са автомобилът и скоростта. „Гледайте колко чудесно е нарисувана – прехласва се той пред картина, изобразяваща едно Bentley в опасна ситуация на пътя. – Просто усещаш как старата спирачка не сработва добре и а-ха да изпуснеш колата.” При скулптурите той също спира възхитен на всеки няколко метра: Вижте, благодарение на автомобила художниците за първи път са видели и усетили скоростта, и се стремят да я изобразят”, казва Лауман
И пак автомобили и автомобили – например Napier 100 HP от състезанието „Гордън Бенет” през 1903 г., първата кола, боядисана в цвета British Racing Green. „Представете си да шофирате на такива разстояния през 1903 г., почти без спирачки, а 13-литровият четирицилиндров мотор прави „пуф-паф, пуф-паф”, когато включите пълен напред”, споделя виденията си Лауман. Или синята Alfa Romeo 8C 2300 LM от 1933 г. – „върви невероятно, а моторът звучи като Чайковски, толкова прекрасно...”
Любимият автомобил на Лауман обаче е червеният Mercedes-Benz SSK, който той неотдавна успял да придобие от разпродажбата на колекцията Milligen и с който през 2010 г. участвал в „Миле миля”. „Той е най-оригиналният от своя вид, звучи като тромпет, автомобилът е направо страхотен”, разказва собственикът с блеснали очи.
Очите на посетителите също блестят, когато, след като са обиколили трите нива, видели са състезателните болиди и луксозните автомобили, изделията на френските каросерийни майстори и на холандците от Spyker, или пък ексцентричната кола лебед (на един не по-малко ексцентричен англичанин от Калкута), най после отново се озоват на историческия площад с кафетерията. Действително, колекцията „Лауман” е единствена по рода си – никога досега автомобили на са представяни по толкова великолепен начин.
Тъй че стягайте багажа и заминавайте за Хага! И не се учудвайте, ако ненадейно срещнете в музея една извънредно елегантно облечена дама – или пък нейния син с трите й внучки. Вероятно това са просто съседите, които пак са дошли да хвърлят едно око.
МУЗЕЯТ
По принцип колекцията „Лауман” е достъпна за обществеността още от 1996 година, тогава в южнохоландския град Раамсдонксфеер. Едва с новата сграда в Хага обаче уникалната сбирка получи подобаваща рамка – 230 подбрани автомобила са грижливо разпределени и аранжирани върху 60 000 кв. м. Има и специални помещения за празненства, и театър, възпроизвеждащ театъра в Бреша, столицата на „Миле миля”. Той има 339 места и сцена, по която може да се движи автомобил, качен със специален асансьор. За гладката работа на музея, от който не се очаква да носи печалби, но трябва да се издържа сам, се грижат девет служители и 80 доброволни помощници.
Музеят „Лауман” на Лайдзестраатвех 57 в Хага (Louwman Museum, Leidsestraatweg 57, 2594 BB Den Haag) е отворен всеки ден без понеделник от 10 до 17 часа. Входът за възрастни е 14 евро, за деца до от 13 до 18 години 7 евро, от 5 до 12 години 5 евро, под пет години – безплатно. Паркирането в подземния гараж със 166 места струва 5 евро. Повече информация можете да намерите на www.louwmanmuseum.nl.
Текст: Ханс-Йорг Гьоцел
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт