Петър Гьошев за момента е първи за националния шампионат след традиционните скандали около родното участие по трасетата край Боровец.
Българските пилоти все още не са излъчили официален победител в завършилото вчера световно рали „България“, който да вземе максималния брой точки за националния шампионат.
Според крайното класиране на WRC и официалното награждаване това трябва да е варненецът Тодор Славов (Renault Clio R3), който завърши 16-и в общото подреждане и трети в J-WRC. В духа на надпреварата логиката и правилата нямат място и победата за родния оспорван и спорен шампионат за момента отива при дисквалифицирания Петър Гьошев (Mitsubishi Lancer Evo 9), реално записал най-бързите времена край Боровец.
Причината за разминаването се крие във видимо нереализираните „устни договорки“ на Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС) и в частност на нейния председател Георги Янакиев и директора на ралито Борис Капев с ФИА и WRC. Във вторник двамата бяха категорични, че са "уредили" българските пилоти да стартират в надпреварата без задължителните за кръг от WRC гуми на Pirelli и регламентираното гориво на Petrochem Carless.
Докато истината за гумите лъсна минути преди шейкдауна в четвъртък и изненаданите пилотите бяха задължени да дадат по 2880 евро за комплект, то тази с бензина ги държа под напрежение до края на състезанието, а някои дори след неговия край.
Причината за неразбирателството беше закъснялото с месеци решение на БФАС все пак да влючи рали „България“ като кръг от скромния роден шампионат и вече споменатите сигурни устни договорки.
Като изключим тези малки подробности, битката за първото място сред българските пилоти започна по страхотен начин. Димитър Илиев (Skoda Fabia S2000), Ясен Попов (Mitsubishi Lancer Evo 9), Крум Дончев (Peugeot 207 S2000) и Петър Гьошев (Mitsubishi Lancer Evo 9) се движеха близо един до друг и заформиха очакваната и интересна за феновете борба.
Настоящият шампион отпадна в последния етап за първия ден „Белмекен 2“ заради повреда в скоростната кутия, но продължи по системата супер рали. Това го извади от борбата на първите трима до края на състезанието, а в събота предстоеше най-драматичният ден.
След започналото леко разрастване на проблема с горивото в петък вечер и взетите проби на Ясен Попов и Петър Гьошев, на следващата сутрин те зададоха темпото. В следобедните минавания по отсечките обаче пилотът на „Мтел рали тим“ катастрофира на „Сестримо 2“, а точно преди него Димитър Илиев също се оттегли заради инцидент и последвал проблем с двигателя на своята Fabia S2000. Така Гьошев остана самотен в челото на 6 минути пред Тодор Славов и 14 мин. спрямо третия българин Илиев.
След прибирането на пилотите в сервизния парк съдийската комисия на ФИА нанесе своя решителен среднощен удар. Около полунощ Гьошев и още четирима български пилоти (Игнат Исаев, Екатерина Стратиева, Турал Метков и Тихомир Стратиев) бяха дисквалифицирани заради употребата на различно гориво от регламентираното за WRC.
Те обаче се състезаваха само за националния шампионат, който не беше вписан в правилника на надпреварата и се провеждаше с „устната договорка с ФИА“.
След съботните етапи Гьошев беше едновременно победител и губещ, защото нямаше представа дали ще стартира в третия решителен ден. По информация на auto motor und sport основните притеснения на пилота са дошли от устната договорка между състезателите и БФАС да се оттеглят като учасници от състезанието и да карат само за публиката и така за тях класирането от втория ден става крайно.
Някои пилоти демонстрираха готовността си да я нарушат, защото при първо място на Гьошев за националния шампионат и с оглед на малкото кръгове до края, той ще бъде много близо до шампионска титла с аванс от над 10 точки пред Дончев и 20 спрямо Илиев. В същото време Ясен Попов, който според екипа му можеше да поправи автомобила си навреме за неделните етапи, се оттегли навярно предпочел да запази името и честта си пред това да бъде дисквалифициран от WRC.
В събота вечерта обаче съдиите към ФИА привикват петте екипажа и ги дисквалифицират от „международното рали „България“. В неделната сутрин те все пак застават на старта и тръгват с пет минути по-късно от всички пилоти, регистрирани за WRC.
В обедния сервиз нито един от тях не знаеше нито времената си, нито за кой шампионат кара и за къде ще бъдат взети предвид времената му. Предполагаемият лидер Гьошев сдържаше нервите си и се успокояваше с истината от предния ден - „Поне сме с 14 минути пред втория български екипаж“.
В лагера на състезанието не се намери нито един представител на федерацията, а техните телефони бяха изключени или на тях отговаряха трети лица.
Все пак едва след награждаването в Боровец беше разпространена неофициална информация, че Гьошев взима 25 точки за родния шампионат за първото си място в рали „България“, следван от изрядния и записал подиум в J-WRC Тодор Славов.
Третото място за националното първенство остана за Димитър Илиев, завършил на близо 13:30 мин. зад Гьошев и на 35 сек. пред Крум Дончев. Двамата обаче отпаднаха съответно в събота и петък и се върнаха в състезанието по системата на WRC супер рали, която обаче не е част от българския шампионат. Това от своя страна може да породи нови спорове и въпроси за коректността на тяхното класиране, които да бъдат повдигнати от екипажите зад тях. За капак на всичко Дончев беше дисквалифициран около час и половина след края на състезанието. В същото време остава въпросът дали Илиев ще се примири дисквалифициран пилот да бъде преди него.
В разпределението на точките с пето място се включи Игнат Исаев, който в събота стартира по супер рали и в този ден спечели две етапни победи сред българските си конкуренти.
В първите девет за родния шампионат място намират още Тихомир Стратиев, Турал Метков и недисквалифицираните Спас Видаркински и Йордан Божич. Филип Игов взима последната точка за националното първенство, като изпреварва фигуриращия в официалните времена на ФИА и WRC Георги Маринов.
Сред вероятните причини за допуснатата една и съща грешка от пилотите съдийската комисия на ФИА изтъква възможно неразбирателство от информацията на БФАС, че те могат легално да използват нерегламентирано гориво на WRC, грешки в превода на правилата и най-вече закъснялото решение на БФАС да направи състезанието кръг от националния шампионат.
Реално пилотите се възползват от предоставените им отделни места за зареждане с гориво, но на тях те наливат от бензина, с който се състезават досега в националния шампионат, а не от регламентирания от ФИА, посочва съдийската комисия.
Грандиозният скандал, който въпреки размерите си се разрази съвсем тихо в сервизния парк, продължи традиията на рали „България“ да измества фокуса от атрактивните отсечки над споровете и скандалите.
От няколко месеца е ясно, че по ред причини България едва ли отново ще получи кръг от WRC през 2012 г. Звездите в спорта обаче останаха приятно изненадани и въодушевени от подбраните отсечки в надпреварата, което се оказа единственият плюс на световното състезание. Това обаче не е достатъчно, както явно смятат организаторите. Във всички отношения тяхното представяне не отговаря на ниво WRC и е на една или повече стъпки от световното ниво, коментира неофициално един от тим шефовете на заводските отбори пред българските журналисти.
Въпреки предварителната оценка за обречено рали „България“ можеше поне да опита да се представи на световно ниво и да има авторитета да отстоява мястото си във WRC. Със скандала около родните представители и поредното превръщане на състезанието край Боровец в „българска работа“ ФИА едва ли скоро ще се замисли да погледне към страната ни, какво остава да ни повери отново скъпоценния си продукт WRC.
aimless
Не виждам с какво са виновни пилотите. Те са поставени в ситуация или да прецакат спонсорите си или колегите си. Нормално е да изберат второто.
анонимен
Нищо ново под слънцето. Картофа и тиквите около него пак я оплескаха, но и пилотите са си за бой. Абсолютно махленска работа!