Ако намирате купетата от висш клас на Mercedes и Bentley с техните дванайсетцилиндрови турбогиганти за нещо твърде обикновено, може би трябва да обърнете внимание на версиите CL 65 AMG и Continental GT Speed. Не толкова заради мощността от над 600 к. с., колкото заради ефектната проява на изисканост и стил...
Съвсем сериозно – за момент наистина се замислихме над идеята ние от auto motor und sport аудиоверсия на този тест, която да допълни писменото слово в тази статия. И може би наистина трябваше да го направим...
Времето и мястото си ги биваше. Свежа утрин на бреговете на Лаго ди Гарда, ранна северноиталианска пролет, живописен крайбрежен път с поредица от тунели и два изявени тенора в отлична форма. С дванайсет цилиндъра, внушителен работен обем и добре школувани гласове. Bentley Continental GT Speed и Mercedes CL 65 AMG.
Празник за сетивата
Двете внушителни спортни купета се плъзват бавно в първия тунел и дават воля на вокалните си възможности. Шестлитровата машина на Bentley започва със застрашителен рев, издува могъщо имагинерните си гърди и свисти с клапите в изпускателната система. Докосването на газта води до зло изръмжаване, а отпускането му отзвучава под формата на продължително агресивно гъргорене в ауспуха. Няма и следа от гласовете на турбокомпресорите, на които е отредена роля някъде в задните редици на хора, осигуряващ фон за соловата партия на 72-градусовия W12 в стила на класическите V8. Едва при покачване на оборотите и скоростта отчетливите гръмовни трели на британския модел се сливат в неспирен хомогенен рев под диригентската палка на педала на газта.
При Mercedes CL 65 AMG нещата изглеждат доста по-различно. На ниски обороти щутгартският V12 е многогласен и светъл като църковен хор, в средния диапазон тоновете се уплътняват, а приближаването на стрелката към червената зона на оборотомера се съпровожда в разтърсващо кресчендо. Потресаващо е и ускорението. За времето, необходимо за изричане на името на модела, скоростомерът спокойно подминава делението от 100 км/ч, физиономиите на пътниците застиват в изумление, а телата потъват дълбоко в изисканата спортна мебелировка. Плавната и невъзмутима настойчивост на дванайсетцилиндровия двигател наподобява доста тягата на електролокомотив, макар че последният би могъл да постигне подобни стойности на ускорението единствено след дерайлиране и скок в пропаст...
Стаено могъщество
Направо не е за вярване, че всичко това се дължи на тривиално изгаряне на смес от бензин и въздух. Кованите бутала се движат в 60-градусовия алуминиев блок със скорост от 15 м/сек, стопяваща се до нула в горна и долна мъртва точка. Няколко хиляди пъти в минута... Гигантският V12 генерира 1000 Нм въртящ момент, 570 от които са налице още при 1000 об./мин, когато машината работи на празни обороти. Три клапана на цилиндър, двойно запалване, 1,2 бара налягане от турбокомпресорите. Сухи числа, зад които се крие удивителна динамика. Човек може да съжалява само за безкомпромисната дисциплина на системата за контрол на сцеплението, затягаща здраво юздите на задните задвижващи колела при всяко по-щедро подаване на газ.
При Bentley няма подобни ограничения. Благодарение на двойното си предаване Continental GT Speed се изстрелва като спринтьор от стартовите блокчета, забива 20-цоловите си шпайкове в асфалта и оползотворява своите 610 к. с. и 750 Нм значително по-ефективно от CL с помощта на торсен диференциала. Всичко това обаче продължава, докато моделът на AMG буквално разказва играта на британеца, демонстрирайки смазващо ускорение чак до 250 км/ч, когато пада електронната бариера. През цялото това време присъствието на петстепенния автоматик въобще не се усеща. се суети в преговори с електрониката – в момента, в който стъпи уверено на задните си крака,
Германски перфекционизъм
Дори при движение с максимална скорост, CL се грижи за своите пътници със спокойната, сдържана компетентност на опитна секретарка. Да, именно от онези – непробиваемите. На неопределима възраст, със строг поглед, дискретен грим и безупречна фигура в класически костюм. Шансът да досадите по някакъв начин на шефа на подобен цербер е точно толкова голям, колкото да усетите някакво притеснение при управлението или пътуването в CL. Съзнанието ви е напълно освободено от незначителни подробности и може да се концентрира върху важните неща в живота. Шумовете от съприкосновението с атмосферата и пътната настилка са сведени до теоретичния минимум, а активната система на окачването АВС довежда до знанието ви само най-необходимото от актуалния контакт със земната повърхност. За всичко останало се грижи интелигентната хидравлика, eлиминираща страничния наклон на каросерията също толкова ефективно, колкото и надлъжните колебания при ускорение и спиране. Известна представа за естеството на натоварванията, на които е изложена свръхмодерната ходова част при изпълнението на служебните си задължения, може да се добие от плътния контакт на тялото с регулируемите пневматични възглавници на кожените кресла вследствие на нарастващото напречно ускорение. Факт е, че в CL може удобно да се пътува на дълги разстояния дори на местата на втория ред.
Британска приказка
Салонът на Bentley е изпълнен с изтънчен аромат на фина естествена кожа. Меката благородна материя е вездесъща в Continental GT Speed, блести с класически за марката детайли като капитонираната повърхност на седалките и перфорациите по тавана от гладка кожа. Докато стъпалата ви сменят със задоволство позицията си от дълбокия вълнен килим към металните педали, ръцете и очите безуспешно търсят причини за присъждане на по-ниска от максималната оценка по отношение на качеството на материалите и изпълнението на интериора. Независимо дали оказвате натиск върху солидните облицовки, почуквате по панелите на арматурното табло или се докосвате до удобните метални регулатори, едва ли ще установите допуски или фуги, излизащи извън рамките на нанотехнологиите. Дори познатите от VW Phaeton лостчета на кормилната колона в Continental GT Speed сякаш сменят позицията си по-плътно, масивно и прецизно. Едва ли има смисъл да акцентираме изрично върху чара, който излъчват класическите спортни „кладенци” на контролните прибори и металните отблясъци на облицовките на централната конзола. Нужни са наистина много любов и респект пред традициите, за да запазиш в пълния им блясък наподобяващите регистри на църковен орган бутони на отоплението и да вложиш толкова механична прецизност в розетките на вентилацията. В днешно време това се среща наистина рядко...
Дори и в модела на AMG с неговите педантично изпълнени кожени тапицерии, облицовки от скъпа дървесина и елементи от масивен метал. Арсеналът от свръхмодерна електроника, увенчан от системата за нощно виждане и радарния контрол на дистанцията, се приближава до съвършенството, но... отново извиква в съзнанието хладния образ на перфектната секретарка. Чашата червено вино на светлината на свещи би била доста по-вълнуваща в компанията на дама с по-плътни устни, повече искри в очите и повече плам в тембъра на гласа.
Двама титани в действие
Continental GT Speed е значително по-близо до този образ. Не само заради авантюристичната си максимална скорост от 326 км/ч, но и благодарение на своя значително по-активен и освободен характер. Лекото и едновременно с това прецизно действие на кормилната уредба и модифицираното в сравнение с това на „обикновения” GT окачване (алуминиеви носачи, по-стегнати стабилизатори и променена пневматична система със снижен клиренс) стопяват поне 500 от доста внушителните 2320 килограма на престижния спортист.
Мотивиран от леко палавото поведение при промяна на тягата, Continental GT Speed се носи чевръсто както по пътни отсечки с множество последователни завои, така и между конусите на изпитателния полигон. Пневматичната система на окачването и регулируемите адаптивни амортисьори водят активен диалог с настилката, без при това да създават дискомфорт на настанените в удобни анатомични седалки пътници.
Моделът на Mercedes трябва да се задоволи с второто място в отсечки, изискващи чевръсти маневри, но не пропуска да демонстрира висшата си класа в момента, в който стъпи на трасе, осигуряващо му по-голяма свобода. При високи скорости щутгартската машина се носи със спокойствието на реактивен лайнер, показвайки виртуозно майсторство в изписването на широките завои, при които разчита на свръхкомпетентната и дискретна намеса на системата ESP.
Доста дискретна тема е въпросът за цената на двата разкошни екземпляра. В тази насока едно-две сърцати натискания на педала на газта и поемането на порядъчна доза от изисканата атмосфера на интериора определено биха свършили повече работа от каквито и да било обяснения и убеждения в целесъобразността на подобна инвестиция...
Текст: Йорн Томас
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Mercedes CL 65 AMG
Невероятно мощен, напредничав и перфектен до последния детайл автомобил. Топмоделът на AMG е своеобразна демонстрация на възможното в съвременната индустрия и съдържа редица електронни системи, за които други модели ще мечтаят в продължение на години. Continental GT Speed не е толкова технически съвършен, но е по-емоционален и близък до сърцето.
2. Bentley Continental GT Speed
Христоматиен пример за класически Bentley-Boy. Бърз, мощен, чаровен, самоуверен. Вдъхновяващото качество на изпълнението, динамичното поведение на пътя и забележителното сцепление, осигурено от системата за двойно предаване, ще ви накарат да забравите за недостатъци като ясните аеродинамични шумове, допотопната инфо-развлекателна система и високия разход на гориво.
Технически данни
1. Mercedes CL 65 AMG | 2. Bentley Continental GT Speed | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 450 кВт (612 к. с.) | 449 кВт (610 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,4 сек | 4,5 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м | 38 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 326 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
17,6 л/100 км | 19,3 л/100 км |
Базова цена | --- | --- |