Среща с един от най-изисканите кабриолети в света
Сезонът на портокалите в Испания е в разгара си. Няма как да е съвпадение, че Bentley ни предоставиха Continental GT Cabriolet именно в този ярък оранжев цвят, нали? Във всеки случай бляскавият металик подчертава прекрасно елегантните форми на алуминиевата каросерия с мек покрив от туид, когато най-накрая слънчевите лъчи успяват да пробият облаците над андалуските планини близо до Марбея. Но и без тяхна помощ привличаме като магнит погледите на всички наоколо с ефекната процедура на сгъването на покрива, който за 19 секунди потъва с тихо бръмчене зад двете седалки, докато ние се плъзгаме с 50 км/ч и 1500 об./мин, използвайки само половината цилиндри на шестлитровия W12. За сметка на това отоплението на волана, подлакътника, седалките и въздушните яки в областта на врата работи с пълна сила, защото стрелката на аналоговия прибор за външната температура, комбиниран с компас и хронометър, показва бодра пролетна свежест в размер на едва 6 градуса над нулата. През цялото това време функцията за масаж се грижи усърдно за кондицията на леко напрегнатата гръбна мускулатура на водача.
Благороден модернизъм
Заобикалят ни разточителни площи от орехова дървесина с многослойно покритие от пиано лак, полирани до блясък метални елементи и фина естествена кожа. За ушиването на тапицериите е използван 2,8 километра висококачествен конец, преминаващ през общо 310 675 дупки… Ако се чудите кой ги е броил, Bentley с леко намигане споменават за някакъв колега, който след изпълнението на тази задача се радва на редовни посещения от психиатър.
Въпреки изброените класически съставки в рецептата, дизайнерите са модернизирали с вещина интериора на големи кабриолет. Екраните на цифровите прибори не само предоставят необходимата на водача информация в елегантен стил, но го подкрепят с модерни асистиращи функции. Така например адаптивният темпомат с автоматично поддържане на лентата с лекота (до скорост от 250 км/ч!) осигурява порядъчна дистанция от простолюдието наоколо и дори на тъмно следи за опасно приближаващи представители на плебса и фауната с помощта на прибора за нощно виждане. Всичко това се управлява с помощта на различни хромирани превключватели, полирани до блясък бутони и въртящи се регулатори, които цъкат прецизно като швейцарски часовници и превръщат изпълнението на тривиални задачи в луксозно преживяване.
Има ли въобще място за критика? Има – на задните места. Въпреки общата дължина от 4,85 метра и нарасналото междуосие, GTC по-скоро се числи към представителите на схемата с 2+2 места, а при затворен покрив почти не остава място за главите на пътуващите на втория ред. Със своите 285 литра капацитетът на багажника също е подчертано скромен.
Напълно ненужна и все пак забележителна играчка – при натискане на бутон аналоговите прибори в средата на арматурното табло се завъртат назад като голям блок Toblerone, така че 12,3-инчовият екран на мултимедийната система да може да покаже избрания маршрут. Днешната отсечка изглежда перфектно пригодена за някой малък, лек и чевръст спортен модел, но не изглежда твърде подходяща за пълноразмерен открит Gran Turismo с живо тегло над 2,4 тона. Или поне така смятаме на основата на опита си досега…
Porsche влива сериозна доза динамика в GT
В подобна ситуация при предходното поколение на Continental, което все още използваше платформата на Phaeton, по-скоро бихме предпочели да обърнем и да потърсим подходяща права отсечка, на която да се опитаме да доближим максималната скорост от 333 км/ч. Но новото издание носи гените на Panamera, а с тях и технологии, които успешно тушират размерите и теглото на големия кабриолет. С леко докосване на въртящи се регулатор излизаме от режима Comfort, който до момента ни спасява успешно от несгодите на лошия асфалт с помощта на трикамерното пневматично окачване и въпреки нископрофилните гуми на грандиозните 21-цолови колела.
Спортният режим затяга юздите на електронно управляваните адаптивни амортисьори и стабилизатори, но без да ги втвърдява излишно. Системата за контрол на колебанията на каросерията разполага с 1300 Нм и бордовата мрежа с 48 V, за да се противопостави на люшкането на колоса под въздействие на центробежните сили и инерцията в рамките на 0,3 секунди. Допълнителните мерки за усилване на каросерията, компенсиращи липсата на покривна конструкция, осигуряват останалото. Заедно с механизма на сгъваемия покрив те увеличават теглото със 170 килограма в сравнение с далеч не слаботелесния Coupé вариант.
Въпреки че управлението на новия модел реагира много по-остро, воланът предава на водача само най-належащата информация за контакта с пътя. Независимо от това GT се дирижира с такава лекота от завой в завой, че човек бързо забравя какъв парен локомотив всъщност управлява.
Нежен дванайсетцилиндров натиск
Също както и при закрития вариант на Continental, във всмукателния колектор и директно в дванайсетте горивни камери на кабриолета се впръсква бензин 98Н. Цилиндрите са подредени не във V, а във W-образна конфигурация и се захранват принудително с кислород от два броя Twin Scroll турбокомпресори.
В повечето случаи шестлитровата машина се въздържа от вокални изяви и си позволява по-груб тон само при сериозно натоварване. Тогава басовият тътен отеква в скалите покрай пътя и се смесва с изпълнението на духовия ансамбъл на компресорите, превръщайки се в прекрасен за ухото класически концерт от механични звуци. Мощността от 635 к.с. на W12 TSI никога не се излива брутално, а в общия случай системата за двойно предаване разпределя тягата меко и равномерно към четирите колела. В режим Sport до 83% от нея се насочват към задния мост, което дава възможност на британеца да снове още по-динамично по завоите и да захапва още по-злобно малките радиуси с помощта на активния Torque Vectoring, преди да погълне за миг кратките праи отсечки между тях. В режим Comfort седемстепенната трансмисия с двоен съединител сменя предавките практически неусетно, не си позволява да раздава плесници зад врата дори при най-спортните настройки и много рядко предизвиква у водача желание да посяга към планките за ръчна смяна на кормилната колона. Разбира се, предавателната кутия може да разчита на неизчерпаемите резерви от мощ на дванайсетцилиндровия агрегат, който може да осигури 900 Нм още при 1350 об./мин. Според Bentley, откритият Continental постига 100 км/ч от място за време от едва 3,8 секунди. Звучи напълно достоверно – не само защото при отпускане на спирачките кабриолетът излита от стартовите блокчета с 4500 об/мин на коляновия вал, а и защото auto motor und sport вече отчете време от 3,6 секунди в същата дисциплина при закритото Coupé в тестови условия на писта. На пътя, както и на пистата, британският тежкоатлет спира надеждно и с добри възможности за дозиране на спирачното усилие.
Отново набираме скорост, наслаждаваме се на бистрите звуци на колекцията от летни хитове, разпръсквани наоколо от 16-те озвучителни тела на системата Bang & Olufsen и хвърляме още един поглед върху ценовата листа в жабката. Числата там започват от 228 480 евро, а в тестовия модел има инсталирани „екстри” за над 50 000 евро. При това положение Continental GT Cabriolet определено ще си остане яркооранжев блян за по-голямата част от човечеството...
Teкст: Клеменс Хиршфелд
Снимки: Ричард Пардън