Новият Mercedes-AMG S 63 Coupé и достигналият почетна възраст Bentley Continental GT V8 S имат почти безгранична мощ
Както съвсем новият Mercedes-AMG S 63 Coupé, така и достигналият почетна възраст Bentley Continental GT V8 S разполагат с почти безгранична мощ, но не се радваха на особено признание в кръга на любителите на динамичното шофиране. Поне така беше доскоро. Един тежък във всяко отношение дуел, обещаващ много слава.
Неотдавна разговаряхме с пресслужбата на AMG. Ставаше дума за различни неща – за това, че А-класата получава двигател с 381 к.с., за Mercedes-AMG GT Black Series и кога най-сетне ще ни го дадат. И накрая, след още няколко второстепенни теми, стигнахме до Mercedes-AMG S 63 Coupé. Защо още нищо не сме писали за него, искаха да узнаят колегите. „Ами защото нашето списание е sport auto!" – „Ха-ха-ха, ама той върви страхотно!” – "Сериозно?" – "Да, наистина!" И тъй, супата беше надробена.
Сега трябва да я сърбаме. По принцип не се доверяваме на твърденията на представителите на марките – в това няма нищо лично, просто въпрос на професионална етика. В случая с AMG версията на S-класата с две врати към това се прибавя и обстоятелството, че тя – как да се изразя по-дипломатично? – със самия си външен вид не създава впечатление, че е особено подвижна: женствени хълбоци, дебело тапицирани седалки, масивно арматурно табло с много издутини като малки коремчета. Но пък базовите данни говорят в нейна полза: по-късо междуосие, отколкото при седана, по-широка следа и – по желание – двойно предаване със специални спортни настройки.
Bentley Continental GT V8 S – престарял, но вечно млад
Освен това и съперникът Bentley Continental GT никога не е бил изложен на опасността да го възприемат като твърде слаботелесен – той просто успява с повече чар да отклони вниманието от очевидността на проблемите с теглото си – например чрез малки детайли като металните капачки за вентили с емблема, с живописна мебелировка или директно чрез шоковата терапия на цвета Monaco Yellow. Отива му! И освен това постига още нещо – след вече дванайсет години в производство той така и няма намерение да започне да изглежда остарял. Това може би се дължи на съвестните грижи за тялото му – през 2011 г. го подложиха на широкообхватен лифтинг; друг, по-малък, който ще се занимае главно с броните, ще последва през идната моделна година. Още една причина за дълголетието му е, че продължава да владее добре ролята, за която е бил предопределен още с разработването си.
Стига, разбира се, да се приемете факта, че по начало възможностите му са по-скоро ограничени. Защото, както и преди, моделът е базиран върху VW Phaeton. Не знам дали сте карали такова нещо, но от гледна точка на динамиката на пътя то е направо ужасно. Оттук следва, че независимо как ще се опитвате да подтикнете Bentley Continental към по-чевръсто поведение, в определен момент неизбежно стигате до една точка, по-нататък от която не може да се направи нищо. И сега сме точно в тази точка.
Проблемът е само, че от Bentley не искат да се примирят с това и предлагат един след друг все нови и нови „по-динамични” варианти. Многобройните Speed модели все пак биха могли да минат за такива, защото, поне в права посока, те бяха и са наистина бързи. Всички други обаче – като например Supersports или скорошния GT3-R – или се провалиха в опита да докажат претенциите си, или избягваха благоразумно преките сблъсъци.
2324 килограма тежи Bentley Continental V8 S
Също и героят на нашия тест – Bentley Continental V8 S, който със своя леко горчив привкус е може би най-хармоничен от всички, е натоварен с обещания, които не може да изпълни по никакъв начин. Тук пишат за спортно, чевръсто поведение, за остри реакции и дори за ново измерение. Абсолютно погледнато, нищо от това не е вярно – дори и толкова легендарният комфорт на возене. Едва когато разглеждаме модела на фона на останалите членове на семейството – нормалния V8 и по-солидния, но с по-тежка предна част W12, – вече можем да разберем, макар и отчасти, онова, което са имали предвид.
При това сме длъжни да споменем, че промените в S-модела са всичко друго, но не и повърхностни. Каросерията е свалена с 10 милиметра надолу и всичко възможно е станало по-стегнато и твърдо – пружинните константи в предното (с 45%) и задното (с 33%) окачване, опорите на двигателя – с до 70 процента, стабилизаторите – с 54 процента. Честно казано, това би променило из основи ходовата част на всеки нормален автомобил, но в Bentley Continental V8 S можете да почувствате промените единствено с върха на пръстите си – с малко по-ангажираното влизане в завой и с по-конкретната обратна информация за пътя. Всякакви други ефекти, които биха се проявили в други случаи, тук или изобщо не успяват да се разгърнат, или просто биват смазани от огромната маса. 2324 килограма са мощен удар върху напречната динамика, който обаче не е задължително нокаутиращ – доколкото Cayenne и други подобни модели са впечатляващо доказателство за онова, което може да се постигне при тегло два тона и нещо.
Bentley Continental GT V8 S се клати силно
Не, истинският, основният проблем на Bentley е, че не може да се справя със своите килограми. Което ще рече: вместо да ги контролира по някакъв начин, например със системи против клатене, те се люлеят – според посоката на приложеното ускорение – наляво, надясно, напред и назад. Постоянно, с тежки последици и не само при екстремно шофиране.
Дори във всекидневието каросерията непрекъснато се движи: при по-твърди спирания Bentley Continental V8 S прави почти челна стойка, при ускоряване повдига муцуната си, в завоите се накланя далеч встрани от вертикалната си ос. Сигурно сте виждали как се люлеят уловените под ръка редици от зрители при спортни прояви и концерти. Горе-долу така се чувствате и в Continental. С по-внимателен маниер на шофиране движенията на каросерията могат да бъдат удържани в известни рамки, но пък на писта не можете да направите нищо срещу килограмите, които ви тласкат насам-натам.
Във всеки случай единственият източник на динамика е двигателят – четирилитров битурбо с 528 к.с., теглещ напред машината с двойно предаване със силата на 680 нютонметра. Той звучи като задвижващ агрегат на моторна яхта и така се вгражда отлично в цялостната стилистика. При сравнителния тест турбокомпресорите бързо качват налягане в системата и ви изхвърлят мощно напред, преди автоматикът, след прилично дръпване, да повтори изпълнението от начало. Така представителят на Bentley показва и второто си лице, спокойното, безгрижно и необременено лице на GT. И всички – вътрешни и външни – хора, които постоянно изискват от него нещо повече, би трябвало да отчетат факта, че именно това е записано и в названието на този модел.
Mercedes S 63 AMG 4Matic Coupé с дистанцираща динамика
Не е така при Mercedes – в него е заложено нещо повече, дори много повече, но то не може да бъде видяно лесно. Това важи в много отношения – например терминът „купе” сам по себе си не говори почти нищо, особено при Daimler, където моделите с такова означение дори не са задължително с две врати. Също и етикетът „AMG” не предполага непременно динамика на пътя в големи дози – нека си спомним ужасяващите ранни CL, ML или GL модели. Към това се прибавя и обстоятелството, че Mercedes-AMG S 63 прави всичко възможно, за да задържи всякакви усещания при шофиране далеч от самия водач. Отидете в спалнята и се увийте отвсякъде със завивки – точно такова е усещането на борда.
Двойното остъкляване и плътната изолация ви отделят почти напълно от външния свят; присъствието на 5,5-литровия V8 с 585 к.с. – дори в спортен режим при отворени клапи на ауспуха – се долавя само като приглушено сякаш с памук къркорене, докато усещанията от волана и спирачния педал постоянно се стараят да поддържат респектираща дистанция. И дори когато с решителни команди преодолеете цялата тази мека комфортна обвивка и изпомпате от двата турбокомпресора всичките 900 (!) нютонметра, скоростта така и не успява да проникне истински във вътрешността на купето. С други думи: въпреки предимството от цяла секунда при ускоряването до 200 км/ч, тласъкът от спринта с Bentley е по-осезаем.
Разликите в динамиката на пътя също не се усещат в кожения пашкул на Mercedes AMG S63 4Matic Coupé дори като наполовина толкова големи, колкото са в действителност. Continental може и да е неизмеримо по-флегматичен, по-тромав и по-непохватен, но той бива възприеман по-осезаемо – чрез кормилната уредба, двигателя и ходовата част. За разлика от него, моделът на Mercedes – казано с известно преувеличение – ви оставя само да въртите волана, следвайки идеалната линия. При това той се движи съвсем спортно – дори с известни амбиции. Двойното предаване, разпределящо силовия поток с подчертан акцент към задния мост, предното окачване със специфична кинематика и повишена вертикална сходимост, извънредно прецизните за една S-класа настройки – всичко това дава своите плодове, без да ви изпълва с безграничен възторг.
S 63 AMG е по-бърз, отколкото бихте предположили
В сравнителния тест Mercedes-AMG S 63 Coupé изпълнява танца по трасето за управляемост само за 1.15,5 минути. С това той далеч изпреварва не само Bentley, но и нашите очаквания по отношение на този голям Mercedes. Независимо от това автомобилът сигурно се е представил доста под своите възможности. Защото условията в деня на тестовете на Хокенхаймринг бяха много далеч от оптималните: 35 градуса по Целзий. Такава пещ не е по вкуса нито на турбокомпресорите, нито на гумите, затова – както впрочем и при Bentley – можем мислено да свалим от времето му още няколко десети.
Те биха могли и да са още повече, ако можехме да освободим Mercedes-AMG S 63 Coupé от някои присъщи на високия му статус задължения. Напълно оборудван, както дойде при нас, той тежи 2111 килограма, с над 200 по-малко от по-компактния Continental GT, но – въпреки някои олекотени дреболии като кованите джанти и литиево-йонния акумулатор – все още повече от абсолютно необходимото. Защото теглото расте главно поради лукса – масаж на седалките, музикална уредба Burmester, цяла фаланга от системи за подпомагане и т.н. При една S-класа всичко това не е въпрос на допълнителни желания, напротив – очаква се да е налице по начало. Но нека си представим за момент тази машина със 100 или може би 150 кг по-лека, с черупкови седалки вместо бордова ортопедия, спортни гуми и съответни настройки. Чиста лудост, нали? Вярно е, но точно такъв беше и SL 65 Black Series. Във всеки случай ще го предложим при следващия ни разговор с AMG.
Заключение
Continental е почти точно онова, което трябва да бъде – типично Bentley с радващ V8, гран туризмо с мощ и стил. Единствено означението „S” (Спорт) надхвърля неговите възможности. И независимо че сигурно е най-доброто, произлязло някога от VW Phaeton, лека-полека идва времето за скок към ново поколение, при това истински, какъвто са успели да осъществят хората от Mercedes. Техният S 63 Coupé вече няма нищо общо с лекомисления барок на миналия CL, битурбо моторът тегли като звяр и благодарение на двойното предаване ускорява с минимални загуби. За съжаление, той в твърде голяма степен изолира водача си от усещането за импозантна динамика.
Текст: Щефан Хелмрайх
Снимки: Росен Гарголов