Среща с един необикновен, изключително рядък и изпреварил времето си автомобил
След войната Pinin Farina създава модерна купе каросерия за Bentley Mk VI. Моделът получава името Cresta и става първообраз на развиващия 190 км/ч Continental R.
Въпреки че за Имануел Кант възвишеното е само природен феномен, това тъмнозелено Bentley създава подобно усещане: „Възвишеното (sublime) е величественото, което буди страхопочитание поради обхвата си или степента си, и приближаването към него ни привлича..., но страхът да не изчезнем в собствената си преценка в сравнение с него същевременно ни отблъсква...” Казано с други думи: копнежът да шофираме този разкошен автомобил е неимоверно силен, но въпреки това едва посмяваме да докоснем дръжката на вратата.
Причината може би се крие във факта, че големият автомобил с две врати изглежда високомерен и недружелюбен като крепост на Хенри VIII от южния английски бряг. Или пък в съзнанието за голямото влияние на проектираната от Pinin Farina каросерия върху еволюцията на дизайна при следвоенните автомобили. И накрая, от този модел са произведени само единайсет броя – което го прави във висша степен изключителен.
Bentley Cresta е дело на екип с британско, италианско и френско участие
В направата на рядкото Bentley Cresta участват цели три нации: Англия доставя чрез Bentley готовото за шосейна употреба шаси с 4,3-литров шестцилиндров мотор, а Италия в лицето на Pinin Farina – стилно изчистената от всичко излишно каросерия тип „понтон”. Френският бизнесмен Жан Данинос плаща за целия проект и в крайна сметка го лансира на пазара. Той е собственик на фирмата за стоманени конструкции Facel Metallon, която през 1954 г. започва да произвежда под своето име луксозно обзаведеното купе Facel Vega с техника от Chrysler.
Първото купе на базата на Bentley Mk VI, което Pinin Farina нарича Cresta, е показано на Парижкия автосалон през 1948 г. и после през 1949 г. в Женева. И на двете изложения не липсват кандидати за покупка, поради което Данинос решава да произвежда Cresta в собствения си завод. Bentley доставят от Кру специално подготвено за целта, пригодено за шосейна експлоатация шаси със скъсена кормилна колона и по-„дълго” главно предаване, за да отговори на изискванията за ниско и бързо купе, удобно за дълги пътувания.
От Bentley обаче настояват при серийните, макар и изработени в съвсем ограничен тираж автомобили предната част на Cresta да бъде променена, като й бъде присадена класическа висока радиаторна решетка в типичния за Bentley стил, за да се запази физиономията на марката. Първоначално Pinin Farina е предвидил значително по-модерна, широка решетка. Автомобилът на нашите снимки отговаря на тази първа версия, от която в Италия са изработени само два броя.
Революция в езика на формата
Дизайнът на Cresta – особено с широкия радиатор – за 1948 година е изключително модерен, дори революционен. Повечето производители тогава все още разчитат на типичния облик на автомобилите от предвоенната ера – с отделени от корпуса, акцентирани калници, с тесни, високи радиаторни решетки, стесняващ се напред интериор и отчасти дори с близки един до друг фарове. Типичен пример за тях е Jaguar XK 120 от 1948 г. Cresta обаче се придържа последователно към новата „понтонна” форма, която Pinin Farina е реализирал за първи път в малкото купе Cisitalia 202 Berlinetta от 1947 г. Най-вече гледан отпред, семплият Bentley прилича на автомобил от началото на шейсетте, например на Rover 3 Litre.
Cresta оказва значително влияние върху формите на купета като Lancia Aurelia GT B20 и дори върху сравнително консервативната стилистика на Bentley Continental R-Type с каросерия Mulliner от 1952 г. и по-късно. Казано накратко, с Cresta от Bentley надскачат не само собствената си, белязана от традиции и консерватизъм сянка, но и почти две десетилетия в развитието на автомобилния дизайн. И сега този необикновен, изключително рядък и от тогавашно гледище ултрамодерно оформен автомобил ни очаква за едно пробно пътуване при търговците от Lutziger Classic Cars (www.lutzigerclassiccars.ch) в Рудолфщетен, близо до Цюрих.
Смирен поклон
Типично по италиански тънките ръкохватки на вратите трябва да бъдат натиснати с пръст, за да се подадат на няколко сантиметра от каросерията. Чак тогава можете да отворите вратата. Качването в автомобила изисква привикване заради доста любопитни причини: Първо, трябва да се съобразите с високия под на автомобила, почти като при съвременен Range Rover. От друга страна, ниският покрив изисква същевременно да направите смирен поклон – защото пасажерите трябва да проврат главите си през сравнително малкия отвор на вратата. След това обаче те се радват на изобилно пространство между главите и тавана. Отпред се настанявате върху учудващо ниски, но удобни седалки с изпънати далеч напред крака като в пъргав италиански спортен автомобил – и едновременно с това сте разположен високо и виждате надалеч, сякаш седите на гърба на слон по време на лов на тигри.
Възвишеното тук придобива съвсем различен, картинен и буквален смисъл. Защото не само импозантният автомобил под формата на изглеждащ безкрайно дълъг преден капак, но и целият свят сякаш лежи в нозете на човека зад волана на Bentley.
С шест цилиндъра Bentley Cresta плува изискано над пътя
Двигателят стартира с натискане на бутон и от него се чува единствено дискретно съскане. При 4000 об./мин 4,3-литровият шестцилиндров мотор развива скромните 137 к.с., но въпреки това ви подсказва, че и при ниски обороти малко над празния ход Алпите могат да бъдат покорени. Действително с лесно движещия се скоростен лост на волана още при пешеходно темпо можете да включите втора предавка, на която Bentley без усилие се справя и със стръмни планински завои. Кормилната уредба работи сравнително прецизно и със стоическо равнодушие. С типично британска дискретност тя си спестява всякакви изявления относно избраната от водача скорост на движение в завоите и предпочита да даде думата на свирещите гуми.
На по-дългите прави участъци купето на Bentley импонира със спокойното си кадифено плъзгане, съпроводено с учудващо малко аеродинамични шумове. Сега, седейки зад изместения надясно волан (особеност, продиктувана от старовремското шаси на Bentley Mk VI), можем вече да се огледаме по-внимателно и да открием например кръгъл скоростомер, чиято километрова скала расте от горе надолу. В семпло и модерно оформения интериор почти напълно липсват хромът и декоративната дървесина. Акцентът е поставен еднозначно върху образа на модерната машина за шофиране с чисто функционален лукс, като например електрозадвижвани прозорци.
Ако Чичо Скрудж търсеше автомобил, който да шофира сам, сигурно с радост би избрал този монументален шосеен крайцер. Имануел Кант също би бил възхитен от него, защото възвишеното е „онова, в сравнение с което всичко останало изглежда малко”. А такива са били след войната всички нормални леки автомобили.
Доставка в САЩ
В онези дни нашето зелено купе Cresta е доставено на клиент във Вашингтон, после е продадено на собственик от Палм Бийч (Флорида). През 1990 г. то се връща в Европа, но в много лошо състояние, изискващо основна реставрация, която е извършена в Англия от Wildae Restaurations LTD. Най-много усилия коства възстановяването на опънатата върху стоманен скелет алуминиева каросерия с големи чисти повърхности – за да изгрее отново в оригиналния си, лишен от повреди блясък.
В това можеха да се убедят лично посетителите на четвъртото издание на „Бенсберг Класикс” в Бергиш Гладбах, където Cresta и още около 40 класически модела участваха в елитния „конкурс за елегантност”.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Bentley Mk VI Cresta
ДВИГАТЕЛ Шестцилиндров редови мотор, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 88,9 x 114,3 мм. Работен обем 4257 см³, мощност 137 к.с. при 4000 об./мин, макс. въртящ момент н.д., степен на сгъстяване 6,4 : 1. Отлят от стомана цилиндров блок, цилиндрова глава от лека сплав, висящи всмукателни и стоящи изпускателни клапани, страничен разпределителен вал, колянов вал със седем основни лагера, два карбуратора SU H4.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Еднодисков сух съединител, четиристепенна механична трансмисия със скоростен лост на волана, първа предавка несинхронизирана, карданен вал от две части, задно предаване.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Носеща рама от затворени профили с напречни греди и кръстосани усилващи елементи, каросерия от алуминий върху стоманен скелет, четириместно купе с две врати, независимо окачване отпред с напречни носачи и винтови пружини, отзад твърд мост с листови ресори, хидравлични амортисьори отпред и отзад, (отзад регулируеми), барабанни спирачки отпред и отзад, сервоусилвател на спирачната система, гуми 6,50 x 16.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Междуосие 3048 мм, предна следа 1435 мм, задна следа 1486 мм, тегло без каросерия 1243 кг, с каросерия модел „Cresta“ около 1850 кг.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Ускорение от 0 до 100 км/ч за 11 сек, макс. скорост 160 км/ч, разход н.д.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ 1948 — 1949, според номерата на шаситата 11 броя се смятат за сигурни, говори се и че изработените автомобили са общо 17.
Текст: Франц-Петер Худек
Снимки: Артуро Ривас