Изкуственият интелект е завършващ елемент в портфолиото на компанията
През 2016 г. Група Bosch отново увеличи оборота си. Според предварителните резултати за изминалата година приходите са нараснали номинално с 3,5% до 73,1 млрд. евро. Ръстът на оборота е 5,4% след коригиране на ефекта от курсовите разлики. Приходите от продажби бяха повлияни негативно от курсовите разлики, възлизащи на около 1,3 млрд. евро. „Въпреки неблагоприятните търговски условия успяхме да осъществим прогнозирания ръст за 2016 г.“, заяви д-р Фолкмар Денер, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH. „Bosch е в разгара на най-фундаменталния процес на трансформация в историята си. Индустрии, пазари, технологии – Bosch активно формира промените във всички тези сфери.”
Първоначалните инвестиции на компанията в Интернет на нещата (IoT) и в електромобилността възлизат на милиарди евро. През 2016 г. концернът увеличи разходите си за научноизследователска дейност на 6,6 млрд. евро. „С днешните постижения в бизнеса финансираме бъдещите си успехи“, поясни д-р Щефан Азенкершбаумер, главен финансов директор и зам.-председател на Управителния съвет. През 2016 г. концернът отчете близо 4,3 млрд. евро печалба преди лихви и данъци (EBIT от оперативна дейност). Целта на Bosch е да стане водещ доставчик в областта на Интернет на нещата. Компанията вижда огромен потенциал за ръст в бизнеса с интелигентни дигитални асистенти. „Интернет на нещата става персонален. С помощта на изкуствения интелект ще индивидуализираме свързаността”, твърди Денер. За целта Bosch инвестира 300 млн. евро в новия Център за изкуствен интелект, с който ще разшири компетенциите си в IoT.
300 милиона евро за новия Център за изкуствен интелект
Bosch посрещна 2017 г. с работещ нов Център за изкуствен интелект – Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI). „Чрез сензорните технологии Bosch накара предметите да чувстват. Сега искаме да ги научим да усвояват знания и да действат интелигентно“, заяви Денер, който отговаря и за развоя и високотехнологичния инженеринг в Управителния съвет на Bosch. „След 10 години едва ли ще намерите продукт на Bosch без изкуствен интелект. Ако не в самото изделие, то поне в процеса на създаването му изкуственият интелект ще играе ключова роля”, каза той. Само след пет години такива продукти ще носят 10% от оборота на Bosch. В BCAI започнаха работа 100 експерти в Бенгалуру (Индия), Пало Алто (САЩ) и Ренинген (Германия). До 2021 г. Bosch ще инвестира 300 млн. евро за разширяването на центъра, а броят на заетите там специалисти ще се увеличи няколко пъти.
Интелигентните дигитални асистенти – пазар за милиарди
Според Bosch персонализацията на Интернет на нещата е следващият етап в развитието на свързаността. „С помощта на изкуствения интелект Bosch ще превърне уредите в интелигентни асистенти. Продуктите ще станат партньори, придружители, персонални помощници”, твърди председателят на УС на Bosch. Пазарният анализатор Tractica предвижда, че до 2021 г. броят на хората, ползващи дигитални асистенти, ще нарасне с 350%. „Чрез свързаните продукти Bosch може да поддържа директна връзка с клиентите. Колкото по-добре познаваме един потребител, толкова по-персонализирана ще бъдат предлаганата услуга”, продължи Денер. На Изложението за потребителска електроника в Лас Вегас (CES) Bosch представи и домашния робот Кюри. Акцентът при проектирането на робота бе върху персонализирането му, т.е. способността му да се интегрира в човешка среда. Компанията презентира и асистента Майки, създаден за работа в смарт кухня. Майки знае какво има в хладилника, автоматично съставя списъци за пазаруване и помага в готвенето.
На CES беше представен и концептуален автомобил, който демонстрира как ще функционира личният асистент Ауто. Според най-новото проучване на Bosch и Prognos свързаните автомобили ще пестят на хората 100 часа годишно, които ще могат да бъдат използвани по-ефективно и приятно.
„Визия Нула“ – бъдещето на мобилността
Без стрес, без произшествия и без вредни емисии – такава е визията на Bosch за бъдещия трафик по пътищата. „Нулеви инциденти, нулеви вредни емисии и нулев стрес – това са целите ни за транспорта на бъдещето”, заяви Денер. Технологиите за постигането им са автоматизация, електрифициране и свързаност. „Активно ще формираме промените в транспорта. Bosch ще бъде лидер в електромобилността”, продължи Денер. Компанията провежда интензивни проучвания за осъществяване на пробив при акумулаторните технологии, така че да направи цената на електромобилите по-изгодна. Във Фойербах, близо до Щутгарт, Bosch създаде научноизследователски център за акумулатори, обединяващ разработката на акумулаторни клетки и пакети. Заедно с учените работят 300 служители, за да подготвят бъдещите технологии на акумулаторните клетки за серийно производство. Всяка година концернът инвестира около 400 милиона евро в електромобилността. Общо 1 800 служители работят по електрифицирането на задвижването. Досега Bosch е реализирал над 30 проекта за серийно производство с богатото си портфолио от доказали се в практиката качествени компоненти – електромотори, електроника по задвижването и акумулатори. „Bosch разполага с всички ключови компоненти за електрозадвижването. Активни сме на всички пазари. Наши клиенти са както класическите производители на автомобили, така и новите играчи на пазара“, посочи Денер.
И занапред компанията ще инвестира в усъвършенстването на класическия двигател с вътрешно горене. Със синтетичните горива (eFuels) и ДВГ могат да функционират, пестейки ресурси и без емисии от CO2. „През 2025 г. вероятно над 80% от новите автомобили традиционно ще ползват двигатели с вътрешно горене. Те обаче също ще дадат своя принос за намаляване на глобалното затопляне“, твърди Фолкмар Денер.
Развитие по бизнес сектори за 2016 г.
Въздействието на курсовите разлики се отрази негативно върху динамиката на оборота в отделните бизнес сектори. „След коригиране на този ефект всички бизнес сектори с изключение на „Индустриална техника“ са повишили оборота си, в някои случаи – значително“, заяви Азенкершбаумер. През 2016 г. номиналният ръст от 5,5% на „Автомобилни технологии“ е по-висок от този на глобалното автомобилно производство. След коригиране на ефекта от курсовите разлики растежът е цели 7%. Според предварителните резултати оборотът за 2016 г. възлиза на 44 млрд. евро. С 250 млн. продадени инжектори Bosch постави нов рекорд в системите за бензиново директно впръскване. Компанията отбеляза огромен успех в продажбите на асистиращи и инфотейнмънт системи. През 2016 г. бизнес сектор „Потребителски стоки“ увеличи приходите си от продажби с 2,8% на 17,7 млрд. евро. С коригирани курсови разлики ръстът е 6,2%. През 2016 г. и „Електроинструменти“, и „Домакински уреди“ отново представиха редица свързани продукти. Оборотът на бизнес сектор „Енергийна и сградна техника“ нарасна с 0,8% през 2016 г. (3,2% без ефекта от курсовите разлики) до 5,2 млрд. евро. Дивизиите „Термотехника“, „Системи за сигурност“ и „Сервизни решения“ регистрираха още по-високи обороти със свързани решения като интелигентните отоплителни системи, техниката за видеонаблюдение, услугата за аварийно повикване eCall, както и навигационната услуга Concierge Service. По предварителни данни „Индустриална техника“ отбелязва спад в оборота от 5,1% спрямо предходната година до 6,3 млрд. евро. След коригиране на ефекта от курсовите разлики спадът е 4,5%. Ситуацията на развиващите се пазари в Китай, Русия и Бразилия продължава да създава трудности на направление „Задвижваща и управляваща техника“. През 2016 г. бизнесът на „Опаковъчна техника“ запази динамиката си от предходната година.
Развитие на бизнеса по региони за 2016 г.
Предварителните резултати за Европа сочат силно положително развитие на бизнеса на Bosch през 2016 г. Доставчикът на технологии и услуги увеличи оборота си с 3,4% (4,8% след корекция на ефекта от курсовите разлики) на 38,6 млрд. евро. Продажбите в Северна Америка възлизат на 12,4 млрд. евро и така запазиха приблизително нивото си от предходната година. Наблюдава се спад от 2% или 1,8% с отчетени курсови разлики. Група Bosch повиши оборота си в Южна Америка с 2,1% с коригирани курсови разлики. Номиналният оборот е -5,7% или 1,3 млрд. евро. В Тихоокеанска Азия и Африка Bosch генерира 12% ръст в продажбите след корекция на курсовите разлики. Номиналният оборот нараства с 8,1% на 20,8 млрд. евро.
Нови служители в Тихоокеанска Азия, Централна и Източна Европа и Германия
Към 31.12.2016 г. в Bosch Групата работят 390 000 служители в целия свят, т.е. персоналът е нараснал с 15 000 души. Най-много новопостъпили има в Тихоокеанска Азия и в Централна и Източна Европа. Персоналът в Германия е нараснал с 2 100 души.
Прогнозата за 2017 г. – умерен ръст и по-силни колебания в икономиката
За 2017 г. Bosch предвижда умерен растеж на световната икономика от 2,3%. Доставчикът на технологии и услуги вижда рискове за икономиката, дължащи се преди всичко на политическите събития в САЩ и Европа. И през 2017 г. Bosch ще поддържа курса си на растеж, и то като нараства по-бързо от съответните пазари. Основната цел на компанията е да повиши конкурентоспособността и печалбите на всички свои дивизии.