Предстои вълнуваща борба между най-добрите компактни модели с четири врати
Въпросът с вътрешните достойнства е доста сложен. Когато външността не е достатъчно привлекателна, те често остават незабелязани. Това се случваше неведнъж и с BMW Серия 1. Поради мърморенето по повод на неособено мъжествената му предна част мнозина забравяха, че истински привлекателното при него всъщност се намира от другата страна – уникалното за компактния клас задно предаване. След последното обновяване обаче критиците би трябвало да са замлъкнали – „единицата” вече изглежда по-сериозна, по-важна и преди всичко по-беемвешка. А вътрешните достойнства? Сега ще има възможност да ги демонстрира срещу Audi А3 и VW Golf.
BMW 116d с впечатляващ 1,5-литров трицилиндров дизел
От богатия асортимент на BMW избираме най-интересния от всички варианти на задвижване – 116d с неговия 1,5-литров дизел. Това е първият трицилиндров мотор, монтиран в „единицата” – нещо като авангард пред настъпваща армия, защото икономичният агрегат е предвиден и за „тройката”, а може би ще го видим и в още по-големи модели. Тресящ се трицилиндров мотор в едно BMW? Как е възможно?
Преди да почнем с оплакванията от залеза на баварската двигателостроителна култура, имаме намерение на проверим как точно стоят нещата със скритото зад „бъбреците” на решетката моторно сърце. Затова натискаме стартовия бутон и ... нищо не се тресе дори и при студено стартиране. Наистина още при първото подаване на газ на място 1,5-литровият агрегат веднага бива разпознат като дизел с три цилиндъра, но няма и следа от недоволно почукване. Преместваме скоростния лост на D като Drive – от BMW са изпратили тестов автомобил с предлаганата срещу доплащане осемстепенна трансмисия на ZF с хидравличен преобразувател и широк диапазон от предавателни числа – и потегляме плавно напред.
Нищо, което да ни учуди. Единствено при ускоряване след светофар мисълта за трицилиндровата машина се мярка в съзнанието ни, после звукът на мотора сякаш се изгубва някъде. Извън града BMW 116d просто се носи по пътя, а в акустично отношение определящи са шумовете от въздушния поток и гумите. И когато при междинно ускоряване чуем за кратко гласа на трицилиндровия мотор, в него долавяме удивително бензинови интонации.
Освен това трябва да отхвърлим всякакви съмнения относно равномерното разгръщане на мощността – там, където четирицилиндровият TDI на A3 и Golf отначало сякаш очаква покана, за да размаха турбочука малко по-късно, баварският 1,5-литров агрегат тегли чисто от дъното до върха на оборотния диапазон. Това не предизвиква някакъв трепет, но пък обуславя най-доброто ускоряване от нула до сто в този тест – независимо от най-високото собствено тегло. Други принципни възражения срещу трицилиндровия мотор?
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ultra – чевръст, но неособено комфортен
Стигаме до още един отличителен белег на BMW – задното предаване. Никакви влияния от задвижването върху кормилната уредба, охотно подпомагаща завиването задна част, оптимално разпределение на теглото – всичко това го знаем. Сега обаче тестовият автомобил е с гуми Bridgestone Turanza – те са оптимизирани по-скоро за дълги преходи, а не за максимално сцепление и поради това отнемат част от характерната за BMW прецизност на управлението. В граничната зона задният мост на BMW 116d кротува и не бяга настрани, а вместо това автомобилът забележимо недозавива.
Най-добрата в класа обратна връзка с пътя продължава да е налице, само че стойностите в динамичните изпитания са отрезвяващи за феновете на BMW. Тук блести стегнато настроеното, сравнително леко Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ultra. Не го спират и гумите Michelin Energy Saver – затова се промъква между пилоните по-бързо от конкурентите си. Наистина управляемостта се усеща като малко изкуствена, но в никакъв случай Ultra не създава впечатление за модел, при който всичко се върти около икономията на гориво.
Ами Golf? На него широките 17-цолови колела (срещу доплащане) с гуми Dunlop Sport Maxx му помагат да постига учудващо добро сцепление. Нещо повече: VW Golf 1.6 TDI предлага в най-голяма степен „фактора благополучие” и може буквално да служи за пример с неутралното си поведение в завоите. Заради сравнително високата позиция на седене усещането в него не е съвсем спортно – но пък с този автомобил можете да сте бърз, без да влагате особени усилия при работа с волана.
Тъй че в раздела за поведение на пътя и трите модела се класират съвсем близо един до друг. А как стоят нещата със сигурността? Нали от BMW са наблегнали не само на инфо-развлекателната система, но и на системите за подпомагане на водача. Сега се предлага базиран на радар темпомат с функция Stop and go, автоматичен помощник, владеещ не само успоредното, но и перпендикулярното паркиране, както и интегрирана неподвижно в автомобила SIM карта, осигуряваща в реално време информация за задръстванията и осъвременяване на навигационните карти. Но в сравнение с конкурентите тук все още липсват неща като странични въздушни възглавници отзад и асистент за смяна на лентата.
VW Golf 1.6 TDI е с най-универсални качества
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ultrа обаче се проваля на друго място – при 130 км/ч със загрети спирачки автомобилът спира с около три метра по-късно от двамата си конкуренти, което е недостатък на гумите с ниско съпротивление при търкаляне. В раздела за комфорт A3 не печели почти нищо – на предните седалки им липсва странична опора, а на ходовата част с намален просвет – комфорт на окачването. Особено по втората тема „единицата” е направила голяма крачка напред – адаптивните амортисьори предлагат по-широк диапазон от характеристики и реагират по-добре в режим Comfort.
Никой от конкурентите обаче не поема неравностите толкова добре, колкото Golf – сякаш поглъщането на вълните по настилката е нещо естествено, за което дори не заслужава да се говори. В предлаганите срещу доплащане седалки гърбът намира изключително добра опора, докато умът може да се концентрира върху шофирането – със съзнанието, че стига да са били поръчани, системите за подпомагане ше го предупреждават за странични препятствия.
Както никой друг автомобил от компактния клас Golf сякаш е оборудван с пакет за цялостно освобождаване от грижи. Той прави ежедневието приятно с прости, но важни неща. Тук качването е лесно както отпред, така и отзад, интериорът предлага много място с полезни вместилища за дребен багаж, а през широкия и висок отвор за товарене могат да минат и доста обемисти предмети. В добавка към това инфо-развлекателната система се управлява лесно чрез големия сензорен екран. По този начин Golf печели най-много точки в раздела за каросерия – и оглавява класирането според качествата с изпитаната си тактика: най-важното е да не се допускат слабости.
BMW не може да се мери с Golf по предлагано място и изостава дори от Audi. Тук всичко е фокусирано върху водача. Достъп до задния ред? – никакъв проблем, стига да приберете силно главата и краката си. Товарене на багаж? Става, но не трябва да е твърде обемист. И не много тежък, защото се налага да бъде повдиган над висок заден праг.
Леки слабости при впечатлението за качество на BMW
След обновяването интериорът на „единицата” е украсен с още малко хром, но това не е нищо повече от приятна козметика. По отношение на евтините на вид пластмаси по арматурното табло и облицовките на вратите, които досега бяха главен повод за критика, не се е подобрило нищо. Затова, както и преди, в оценките на впечатлението за качество BMW изостава от Audi и VW. Все пак и двамата братовчеди са наказани с отнемане на точки: Golf, понеже в наличния тестов автомобил се чува скърцане откъм облицовката на вратата, а A3, защото задната му част издава тропащ шум.
Въпреки леките слабости при изработката VW вече е набрал почти недостижим аванс. BMW 116d продължава да е на второ място със значителна преднина. Но палачинката все още може да се обърне на базата на оценките за разноските и разхода на гориво.
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ultra с предимство при разхода
За това сравнение от Audi изпратиха A3 в особено икономичната версия Ultra, което води до очакваните ползи: средно в теста A3 Sportback 1.6 TDI Ultra се задоволява с 5,7 литра дизелово гориво на 100 км. Golf и „единицата” поглъщат с над половин литър повече. Защо въпреки ефективния трицилиндров мотор 116d не е по-икономичен? Първо, защото компактният модел е по-тежък. И второ, защото същинският икономичен вариант – Efficient Dynamics, според информация от BMW ще бъде на разположение едва от средата на годината.
Фактът, че 116d участва в надпреварата във версия Sport Line, се отразява и върху оценките му в раздела за разходи. Действително след обновяването на модела „единицата” е с по-добро серийно оборудване, включващо например автоматичен климатик и датчик за дъжд. В допълнение Sport Line притежава и спортни седалки, но пък е и най-скъпият автомобил в теста с доста голяма разлика пред останалите.
Това му струва още точки и Audi още веднъж наваксва мощно изоставането си, без обаче в крайна сметка да успее да изпревари BMW. Спасително за бавареца се оказва преимуществото по отношение на комфорта. А Golf ? Той отново печели – обаче не с такова точково превъзходство както по-рано. Конкурентите са скъсили дистанцията.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. VW Golf 1.6 TDI
444 точки
Отново отличникът на класа показва как се печели сравнителен тест – като никъде на допускаш съществени слабости. Golf е просторен, функционален, комфортен, икономичен и за него се предлагат многобройни екстри, свързани с безопасността.
2. BMW 116d
435 точки
Със значително подобрения си комфорт, както и с необичайно меко работещия трицилиндров дизел „единицата” не само наваксва предишното си изоставане от А3, но дори изпреварва модела на Audi. Недостатък е твърде високото за компактния клас тегло.
3. Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ultra
430 точки
Действително версията Ultra на А3 показва очевидни предимства по отношение на разхода на гориво, но пък нейните гуми с ниско съпротивление удължават спирачния път. Освен това серийно намаленият просвет влошава значително комфорта на окачването.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт