Техническите характеристики на концепта компанията остави зад кулисите
Компанията BMW традиционно представя на брега на езерото Комо в Италия интересни концепции, изградени върху най-известните модели от миналото. През 2015 г. по време на Конкурса за елегантност във Вила д'Есте германците показаха купето 3.0 CSL Hommage, създадено в чест на едноименния модел с две врати от 1971 г., а тази година беше ред на отбелязването на 50-годишнината на модела 2002 (по-точно - Серия 02).
Демонстрационният автомобил е оцветен в Space Race Metal с интересна комбинация от матови и гланцови плоскости на каросерията, 20-инчови алуминиеви джанти и мощна спирачна система със златни апарати.
Асоциация с миналото с модерното BMW 2002 почти няма. И все пак в Hommage има единични кръгли фарове (злато в чест на златния юбилей), мигачи в горната част на капака на двигателя и силно разширени арки на колелата - като на прародителя.
Контурите на мигачите също загатват ретро стил, но не чак толкова ясно, колкото светлините. Пълното смесване на епохите допълват части от въглеродни влакна на каросерията: от сплитера през линията на талията (тя повтаря хромираната ивица на исторически първообраз) до дифузора, и най-вече-големия спойлер.
За съжаление техническите характеристики на концепта компанията остави зад кулисите. Ясно е, че няма да се мине без турбо мотор (например M), които за днешния баварски автомобилен производител, за разлика от седемдесетте години, не е нещо необичайно. Лесно е да се предположи, че отделните елементи от дизайна, представени на Конкурса за елегантност в Комо, ще видим в бъдеще в моделите с две врати на марката.
Историята
Предшественикът на Серия 3 на BMW, произвеждан в периода 1966-1977, е оборудван с двигатели 1,6, 1,8 и 2,0 (версиите получават обозначения 1602, 1802 и 2002 г. съответно). Най-малката версия притежава мощност само от 84 к.с. и 130 Нм. Автомобилът се предлага се с три каросерии: седан с две врати, хечбек с три врати и кабриолет.
Най-впечатляващи в гамата са най-мощните с индекси ti и tii, които получават не само форсирани мотори, но и подобрени спирачки и окачване, а венец е техният им събрат, оборудван с двулитров четирицилиндров турбо двигател.
Модификацията BMW 2002 tii (1971 г.) е оборудвана с двулитров двигател със 130 конски сили и може да ускори от 0 до 100 км/ч за 9,8 секунди. А най-мощният вариант се оказва 2002 Turbo (170 к.с. и 240 Нм, 1973 г.). Това "горещо " чудовище е първият лек сериен автомобил в Европа с турбокомпресор и, разбира се, първият на BMW с такъв двигател. "Баварецът" се появява четири години преди премиерата на Saab 99 Turbo, а по-рано всички обявиха, че първият турбо мотор в света е американският Oldsmobile Cutlass Turbo Jetfire 1962.
Ускоряването до 100 км/ч на 2002 Turbo отнема 7,5 секунди, а максималната скорост е 209 км/ч. Произведени са само 1672 бройки. Върху съдбата на турбо двигателите на BMW оказва петролната криза, която избухва през 1973.