Трябва ли задължително ниският разход да е намек за бедност и мизерия? Ни най-малко! Тук един срещу друг се изправят два шикозни модела с две врати, почукващи икономични дизели под предния капак, но с изобилие от гени за удоволствие на пътя – BMW 220d и Peugeot RCZ 2.0 HDi 160.
Като автомобилист до мозъка на костите си гледам с критично око на всичко, което намалява удоволствието от шофирането. Например на даунсайзинга, защото ни отнема толкова много доставящи радост агрегати. Но по принцип трудно може да се възрази на ттенденцията към икономичност, когато тя се появи под формата на едно BMW 220d или едно Peugeot RCZ 2.0 HDi 160. Техните дизелови мотори теглят като зверове (BMW – 380, Peugeot – 340 Нм) и могат да се движат с по-малко от пет литра на 100 км.
BMW „двойка” със 184 к.с.
Срещо подобен маниер на икономии нямаме какво да възразим. Дори напротив: той не само пази околната среда, но и кесията на собственика – без при това да го лишава от мощност. Моделът на BMW предлага 184, а Peugeot RCZ 163 к.с. – извънредно щедро за компактни модели с две врати. И действително – на аутобан без ограничения и двата автомобила са сред бързите и скоростомерите им достигат числото 200 без особени усилия.
„Баварски моторни заводи” е име, което задължава. Тъй че не се учудваме, че двулитровият мотор на „двойката” работи малко по-равномерно от двигателя на Peugeot и при това тегли по-мощно на високи предавки, реагира по-непосредствено при подаване на газ и набира обороти по-живо. 220d ускорява от място до 100 км/ч с една секунда по-бързо. Все пак неговият превъзходен осемстепенен автоматик изрежда предавките с повече лекота, отколкото би могла да го направи ръката на изпитателя – Peugeot RCZ HDi 160 се предлага само с механична трансмисия.
Повече мощност и същевременно по-високо тегло (с около 90 килограма) – това би трябвало да се отрази отрицателно върху разхода. Да, би трябвало. Но баварският агрегат проявява в еднаква степен потентност и ефективност: на 100 километра BMW Серия 2 изразходва средно с почти половин литър по-малко от Peugeot RCZ (6,5 и 6,9 литра).
Стига толкова икономии – вече си искаме удоволствието зад волана. Затова слизаме на един второстепенен път, където Peugeot RCZ се чувства съвсем на място. Неговата характерна линия на покрива с две издутини и издадените навън калници в масивната задна част му придават визуално послание на истински спортен автомобил. При пряко сравнение представителят на BMW изглежда семпъл като... като модел с две врати.
Peugeot с фокус върху спорта
Обратната страна на експресивния дизайн е фактът, че в задната част на Peugeot RCZ няма почти никакво място нито над главите, нито за краката. Всъщност задната седалка не е нещо повече от място за багаж, което превръща купето на Peugeot де факто в двуместен модел. За сравнение, в задната част на „двойката” двама пълнолетни могат да пътуват донякъде удобно.
И бездруго инженерите на BMW са помислили сериозно за ползите във всекидневието – задната облегалка може да се освобождава откъм багажника с издърпване на едно лостче, прагът на багажника е приятно нисък, а отворът му е достатъчно голям, за да поема и по-обемисти неща. Действително това не са критерии, свързани с удоволствието на пътя, но те придават приятни черти на ежедневния живот с BMW Серия 2.
За разлика от него Peugeot RCZ е фокусиран еднозначно върху спорта. Без почти никакво накланяне настрани купето се втурва радостно във всеки завой. За съжаление, кормилната уредба не дава достатъчно обратна информация и започвате да усещате опасността от недозавиване, когато вече предницата се плъзга навън. Тогава ESP хвърля спасителната котва – но я прибира чак на изхода на завоя, когато предните колела сочат направо. Това спъва устрема напред. Жалко също, че задницата почти не може да бъде накарана да участва в изпълнението – когато предизвикате съзнателно промяна в натоварването, за да се преборите с недозавиването, тя реагира съвсем глухо.
Не така е при „двойката” на BMW. Тя може да бъде увлечена в лека палавост, но при това остава лесно контролирана и излъчва приятна жизненост в съчетание с успокояващо усещане за сигурност. За него допринася и яката захапка на спирачките. Ходовата част е настроена стегнато, но благодарение на предлаганите по желание адаптивни амортисьори може да осигури значително по-добър комфорт за дълги пътувания, подкрепен от седалките, които не само са удобни, но и предлагат съвършена ергономия.
BMW Серия 2 с икономично задвижване
В Peugeot RCZ седите малко прекалено високо, а интегрираните опори за глава са твърде къси. Малки слабости като тези могат да бъдат простени на RCZ – например когато погледът срещне оформеното с много любов арматурно табло. Изобщо моделът на Peugeot събира много точки за симпатия – но твърде малко истински точки в сравнителния тест с „двойката” на BMW.
Макар да не изтъква толкова силно спортните си навици, баварският автомобил предлага повече място и по-богато оборудване за безопасност. Освен това спира по-ожесточено, по-комфортен е, притежава по-мощния и същевременно по-икономичен задвижващ агрегат и по-чевръсто поведение на пътя. Така той печели в почти всички раздели на теста – единствено при разходите 220d остава назад.
Но само по-ниската цена и по-доброто оборудване не са достатъчни на Peugeot RCZ, за да навакса загубеното в състезанието с BMW Серия 2. Ако обаче направите съзнателен избор в полза на неговия ярък и решителен характер, ще получите един компактен спортен модел с необикновен дизайн, способен да изпълни ролята на автомобил за всеки ден и да ви донесе много наслада при умерени разходи за гориво. Тоест, едно добро предложение за един автомобилист до мозъка на костите.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. BMW 220d
525 точки
BMW Серия 2 може всичко по-добре. Но автомобилът е по-скъп и не е „чисто” спортно купе – но затова пък е по-безпроблемен във всекидневието.
2.Peugeot RCZ 2.0 HDi 160
471 точки
RCZ се приближава плътно до жанра на спортния автомобил – включително и с присъщите му недостатъци.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт