Успокояващо е, че на този свят има трайни и постоянни неща – като например съперничеството между „тройката” на BMW и С-класата на Mercedes. То вече навлиза в четвъртото си десетилетие, а в поредния рунд ще се срещнат C 220 Bluetec и 320d – най-предпочитаните и най-интелигентните дизели.
Изглежда, мнозина са склонни постепенно да изоставят разбирането за мобилизиращото и стимулиращо действие на отявленото съперничество. Например в кръстословичните конструкции на маркетинговите специалисти думата „конкурент” вече е заменена с понятието „пазарен играч”, което постоянно се появява в една или друга пауърпойнт презентация. Ние обаче предпочитаме да се придържаме към схващането на трикратния носител на „Пулицър” Торнтън Уайлдър, че трябва да сме благодарни на враговете, защото те „в крайна сметка не ни позволяват да изпадаме в мързеливо съзерцание”.
Моторът на BMW отговаря на Euro 5
И наистина „тройката” на BMW вероятно нямаше да е този автомобил, който е днес, ако през 1982 г. не беше открила един смъртен враг в лицето на Mercedes 190 (W201). Вече пет поколения двете моделни серии се състезават, постигайки все по-голямо съвършенство. От март 2012 г. 320d носи званието най-добър дизелов седан в елитния среден клас, но сега на ринга излиза новият Mercedes C 220 Bluetec.
Нека започнем с 2,1-литровия мотор в модела на Mercedes. Той ни е стара дружка – този OM 651, с битурбо пълнене и пречистени до Euro 6 отработили газове. Първото, в което се убеждаваме, е, че този път инженерите са го обезшумили определено по-добре. Сега, когато работи под капака си, това звучи, сякаш някъде от западното крило чувате как припуква огънят в камината на салона. На магистрала дори лекият шум от насрещния вятър заглушава звука от самовъзпламеняването. По-суров става гласът на мотора на Mercedes C 220 едва при подаване на пълна газ – едно колкото рядко, толкова и безполезно събитие. Защото още при 3000 об./мин той вече е мобилизирал всичките си 170 конски сили, от 1400 оборота разполага с цели 400 нютонметра и ги задържа до 2800 об./мин. На малко бавната седемстепенна автоматична трансмисия й остава само да се погрижи двигателят да работи предимно в този диапазон.
За разлика от X3 20d изпитваното тук BMW 320d разполага все още със стария, отговарящ на Euro 5 (бордовата химична лаборатория за Euro 6 струва 2370 лева допълнително) двулитров дизел N47 със 184 к.с. Неговите преимущества по отношение на мощността и ниското тегло му носят само малко по-добри стойности в динамичните характеристики. Но единственият му турбокомпресор набира обороти с повече желание и със сигурната в действията си, по-бърза и изобщо блестяща осемстепенна автоматична трансмисия „тройката” се усеща като по-темпераментна и дори печели малко преимущество при разхода на гориво. Иначе и двата модела спринтират до 100 км/ч за малко под осем секунди, развиват максималните 230 км/ч и се нуждая от само около седем литра на 100 км – оттук става ясно защо BMW 320d и Mercedes 220 Bluetec са най-предпочитаните версии на „тройката” и С-класата. По-мощни мотори всъщност не са нужни на никого.
Mercedes C 220 с недостатъчно място над главите
Затова пък сигурно мнозина биха пожелали повече място – поне в задната част на Mercedes C 220. Върху дълбоко разположената задна седалка опората за бедрата е недостатъчна, а поради ниската, наподобяваща купе, линия на покрива мястото над главите също не е в изобилие. Пилотът и пътникът до него пътешестват достолепно – макар и да седят с два сантиметра по-ниско – върху допълнително поръчвани седалки, предлагащи отопление и вентилация, но не толкова добра странична опора, колкото спортните седалки на „тройката” (серийни при Sport Line). Те интегрират водача и човека до него дълбоко в автомобила; пасажерите на задната седалка също са настанени по-удобно и разполагат с малко, но важни сантиметри допълнително пространство. В богатия на твърди пластмаси интериор на BMW обаче сякаш са правени икономии от качеството на изработката и материалите. В противовес на това с фините си детайли и висококачествено солидната си изработка Mercedes C отговаря на прокламираните от марката амбиции да бъде една малка S-класа.
В същата степен това важи и по отношение на безопасността. Като изключим асистента за нощно виждане, С-класата може да получи по заявка на купувача целия арсенал от подпомагащи системи, а освен това и спира по-уверено. Върху трасе с различно сцепление вляво и вдясно (μ-сплит) обаче автомобилът поднася изненади: в първите метри системата ABS осигурява само стабилност, едва след това се задействат спирачките. Това изисква от водача значителни корекции, за да задържи Mercedes C 220 Bluetec в желаната посока.
Mercedes C 220 с големи амбиции за добра водимост
Това с нищо не променя извода за високо ниво на безопасност, което се проявява и в почти непоклатимо сигурното поведение на пътя. Както и при всяко предишно поколение, за новия Mercedes C 220 отново твърдят, че храни големи амбиции за много добра водимост. Но после на пътя той влиза в завоите с малко повече замисляне, започва – късно и плавно – да се плъзга, недозавивайки, и въпреки прецизната и точна кормилна уредба с променливо предавателно число все пак не създава такова непосредствено усещане като модела на BMW. Баварецът може и да не е по-бърз в динамичните тестове, но когато се понесе по криволичещите шосета, „тройката” е просто друга класа. Тук кормилната уредба, която, докато сте на аутобана, изглежда неспокойна, ви вдъхновява с неимоверна прецизност и обратна връзка с пътя. Серия 3 влиза в завоите без колебания и ги изписва неутрално, най-много с леко недозавиване – при което фино настроената ESP винаги позволява известно безобидно изместване на задницата. Адаптивните амортисьори (2191 лв.) и намаленият с десет милиметра просвет успяват при цялата тази динамика да гарантират балансиран комфорт – поне когато автомобилът не е натоварен, реакциите на окачването са доста внимателни. С пълния товар от само 431 кг обаче 320d е заплашен от твърди удари в тампоните.
Четирираменният преден мост на Mercedes C 220, при който пружината с амортисьора не направлява колелото, би трябвало да осигурява по-щадящи реакции на амортисьорите. С пневматичното окачване (2863 лв.) моделът действително установява нов мащаб в класа си. Като изключим твърдото поемане не по-сериозни напречни фуги, автомобилът лекичко „изглажда” късите вълни по настилката, преминава меко през по-дългите и дори в доста излишния режим Sport+ не предава прекалено много тласъци. С 500 килограма товар обаче С-класата вече не се справя толкова лесно с твърдите удари.
Не толкова лесна беше и победата на Mercedes C 220 в този тест, като най-затрудняваща се оказа високата цена. Скоро BMW 320d ще получи новия мотор и това ще стане повод за следващия дуел. Дотогава двата модела ще си останат верни един на друг в ролята на неизбежни врагове.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Mercedes C 220 Bluetec
528 точки
Победител въпреки високата цена. Той доказва, че си струва парите с превъзходен комфорт, богато оборудване за безопасност и солидна изработка. Макар да е станал по-чевръст, истински Mercedes.
2. BMW 320d
524 точки
Макар да е станало по-комфортно, истинско BMW. Независимо от всичко „тройката” радостно демонстрира добродетелите на марката с икономично, темпераментно задвижване и управляемост от световна класа. С по-свирепи спирачки можеше и да спечели.