Ако някой производител желае да постигне успех в елитния сегмент на средния клас, задължително ще трябва да изпревари двама съперници – С-класата на Mercedes и „тройката” на BMW. Поради това новият седан S60 на Volvo отправя предизвикателство към техните икономични дизелови версии.
Сякаш вече чуваме воплите на железните (от шведска стомана!) волвисти, оплакващи старото S60. Сигурно ще го почитат като последното истинско Volvo, защото за разлика от наследника си не е конструирано върху платформа на Ford. Ще упрекват новия модел заради нефункционално суетен дизайн, ще направят драма от ръчното регулиране на коланите по височина. Още в 760 от 1982 година осигурителният ремък се съобразяваше автоматично с телосложението на водача и пътника до него. Необходимостта да правят това с ръцете си сигурно ще предизвика у традиционалистите същата ярост, каквато и фактът, че съдбините на любимата им марка вече се решават от Geely. В Китай. За S60 обаче това не играе никаква роля – все едно някъде в милиардната държава е паднало едно чувалче ориз. Просто защото моделът е разработен преди смяната на собственика.
Плюс/минус
Още със стилистиката си той се отличава от консервативно оформените си съперници, но подчертано динамичният силует води до загуби при обзора и вътрешното пространство. Заради ниската линия на покрива задната седалка е монтирана толкова дълбоко, че пълнолетните пътници са принудени да сгъват краката си под доста остър ъгъл. В късата, далеч от класическите стъпаловидни очертания на седана задна част е останало място за скромните 380 литра багаж.
За сметка на това в интериора си S60 създава типичното усещане за Volvo – онова неповторимо чувство за защитеност и уют, което симпатизантите на марката обичат да сравняват с възприятията на уплашено от нощната буря дете, което се сгушва в леглото при своите родители. Действително автомобилът гали душите на разположените зад дебелите предни колони пилот и копилот с широки, извънредно удобни кожени седалки, добавяйки фино изработени алуминиеви детайли и елегантни висококачествени повърхности. В сравнение с него изключително солидният C 220 CDI, макар и с оборудване Avantgarde, изглежда по-скучно обзаведен, са отличаващата се също с много добра изработка „тройка” ви се струва дори още по-безцветна.
Точкова система
Новото S60 е първият модел на Volvo, получил нова система за управление и контрол на функциите, която в сравнение с предишната е изградена по-логично и с нея се работи по-лесно. Това не е кой знае каква похвала, тъй като по-сложна от досега едва ли са можели да я направят. В сравнение с пословично достъпните и прегледни структури на менютата в С-класата и в „тройката”, новата схема в S60 продължава да изглежда объркана.
С това шведът губи точки, спечелени благодарение на иновативното оборудване за безопасност. Той е единственият, снабден серийно със City-Safety – система, която при опасност самостоятелно спира автомобила напълно и по този начин, ако скоростта е до 35 км/ч, предотвратява инцидента, а при по-бързо движение прави последствията по-поносими. Допълнително в пакета за безопасност срещу доплащане се предлага темпомат с предупреждаване на водача и регулиране на дистанцията, помощни устройства за наблюдаване на мъртвия ъгъл и спазване на лентата за движение.
На всичко това BMW противопоставя само темпомат с регулиране на дистанцията, а Mercedes (до обновяването на модела в началото на 2011 г.) предлага по желание малкия Pre-Safe пакет, което е доста конфузно за самопровъзгласилата се за пионер на автомобилната безопасност щутгартска компания. Трябва да отбележим обаче, че устройствата в модела на Volvo не винаги работят надеждно – по време на теста системата за предупреждаване няколко пъти подаде фалшива тревога.
Комфорт и динамика
В раздела за комфорт на возенето Volvo се справя ако не феноменално, то поне впечатляващо. Ходовата му част поема неравностите с още повече усет, отколкото окачването на Mercedes и дори без активни амортисьори не допуска клатене. Към това се прибавят и най-добрите седалки в теста, както и ниското ниво на шумовете, при което звукът от насрещния вятър надделява над приглушеното мърморене на дизеловия мотор.
Самият двулитров агрегат – късоходова версия на 2,4-литровия дизел – демонстрира своеобразие, разпределяйки работния си обем в пет цилиндъра. Това носи предимства по отношение на равномерния ход – в сравнение с петцилиндровата акустика двата германски четирицилиндрови мотора звучат банално-чукащо, – но има и леки недостатъци, изразени в по-висок разход поради по-голямото вътрешно триене.
Малко слабоватият при потегляне и флегматичен при изпреварване дизел е комбиниран с шестстепенна трансмисия, която превключва леко, но с известна неопределеност при движението на лоста. Нейната „дълга” шеста предавка е единствената мярка за икономия на гориво при този модел. Въпреки че разходът на S60 е съвсем приличен, Mercedes и най-вече BMW оползотворяват горивото доста по-ефикасно.
На пътя
В изпитанията за сигурно поведение на пътя и трите модела са на еднакво високо ниво. Единствените слабости на Volvo са неговият почти абсурдно голям диаметър на завиване и по-дългият спирачен път върху настилки с различно сцепление под левите и десните колела (μ-сплит). От своя страна моделът на BMW направи впечатление с известно отслабване в действието на спирачките, когато скромният му товарен капацитет бива използван изцяло. По-големи разлики се проявяват при управляемостта - S60 не се оказа чак толкова спортен, колкото обещават рекламите.
За автомобил с предно предаване моделът на Volvo влиза в завоите доста чевръсто, а недотам щедрата на информация за пътя кормилна уредба почти не се влияе от силите на задвижването. В такива случаи „тройката” само измества задницата си в страни – тя си остава шампион по управляемост в средния клас с неутрално поведение в завой, а кормилната уредба, макар и с малко тежък ход, работи прецизно и предоставя богата обратна информация за контакта с пътя. И тъй като при такива дадености солидно дългият ход на окачването е по-скоро пречка, BMW до голяма степен се отказва от него и при по-големи неравности предава към купето осезаеми вертикални тласъци.
Това ограничаване не на последно място се дължи на намаления пътен просвет, който е част от мерките за икономии наред с центробежното махало в двумасовия маховик. Той дава възможност за стабилно междинно ускоряване от 1000 об./мин нагоре. При това сам по себе си 320d далеч не е бавнооборотен модел, двулитровият дизел тегли енергично напред – поне на по-ниските предавки на приятно твърдо превключващата шестстепенна предавателна кутия, чиито високи степени с „дълги” предавателни числа ограничават еластичността.
За намаляването на разхода се грижат и строгите указания за превключване. Ако вземате присърце съветите на индикатора, можете да слезете до 3,9 литра на 100 км – сензационно нисък разход за автомобил с тегло 1,5 тона, достигащ почти 230 км/ч. При подобни качества на задвижването дори сравнително скромният вътрешен простор и скъперническото серийно оборудване изглеждат доста по-приемливи.
Малко, но от сърце
Стандартната екипировка е неудобна тема и при С-класата. Докато във върховата си версия S60 предлага биксенонови светлини и кожена тапицерия, по-скъпият с 800 евро C 220 CDI осветява пътя с халогенни лампи и е обзаведен с изкуствена кожа. За да достигне нивото на Volvo, трябва да бъдат инвестирани над 10 000 лева в най-различни екстри. А що се отнася до пестенето, то може да започне с отказ от нивото Avantgarde, защото срещу 4037 лева в повече освен хромова украса не получавате почти нищо съществено.
Иначе 220 CDI със своя дългоходов и особено еластичен двигател е истинска С-класа, каквато си е била винаги. Това означава достатъчно място в кабината и в багажника, без претенции за подвизи в поведението на пътя, усърдно работещо окачване, шестстепенна предавателна кутия с лек и не съвсем отчетлив ход и сега нещо ново – старт-стоп система, която, както и в „тройката”, сработва бързо и надеждно, но не е достатъчна за постигане на ниските разходни нива на BMW.
Сравнителният тест приключва с несъществени разлики в точките. Това ще зарадва поклонниците на шведската стомана, тъй като S60 вече играе в лигата на шампионите и същевременно си е останало истинско Volvo. А за онези, които въпреки това не биха го предпочели, важи новият слоган на шведската фирма – „Животът не е само Volvo”. Наистина в живота има и други неща – например „тройка” и С-класа.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ахим Хартман
Хитрини за пестене на гориво
BMW 320d Efficient Dynamics Edition намалява въздушното съпротивление чрез по-малкия си пътен просвет. За ограничаването на консумацията допринасят силовият тракт с намалено триене и "по-дългите” предавки на трансмисията. Освен това моделът притежава старт-стоп система и индикатор с указания за превключване. Още при съвсем ниски обороти той ви подканя да минете на по-висока предавка, понеже центробежното махало в двумасовия маховик позволява движение с ниски обороти – от 1000 об./мин нагоре моторът тегли без придръпване.
Сега Mercedes оборудват и своя C 220 CDI със старт-стоп автоматика и индикатор за превключване. Бордовият компютър може да покаже моментния разход като диаграма със стълбчета, освен това инфо-развлекателната система представя изменението в консумацията за определен период. Собствениците на Volvo са принудени да шофират икономично без помощ и съвети.
Оценка
1. Mercedes C 220 CDI Avantgarde - 497 точки
Победата си С-класата дължи на просторната каросерия, на добрия комфорт и на не особено равномерно, но еластично работещия 2,2-литров дизел. По отношение на оборудването за активна безопасност обаче напоследък от Mercedes значително изостават. Високата цена не е оправдана с оглед на бедното оборудване.
2. BMW 320d Efficient Dynamics Edition - 494 точки
Тясно скроената „тройка” печели точки за икономичното и динамично задвижване, както и за чевръстото и сигурно поведение на пътя, като се изкачва до второто място. 320d обаче не може да предложи нито изискан комфорт, нито впечатление за превъзходни материали. Разочароващи са и сравнително посредствените стойности за ускорението.
3. Volvo S60 D3 Summum - 488 точки
Въпреки че го рекламират като особено спортен модел, тук S60 се прояви по-скоро като най-комфортния. Наистина двигателят му не е нито най-икономичния, нито най-енергичния, но пък е с най-плавен ход. Въпреки отличното оборудване за безопасност и изгодната цена автомобилът не може да навакса загубеното поради слабостите в управлението на функциите и големия диаметър на завиване.
Технически данни
1. Mercedes C 220 CDI Avantgarde - 497 точки | 2. BMW 320d Efficient Dynamics Edition - 494 точки | 3. Volvo S60 D3 Summum - 488 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 170 к.с. при 3000 об./мин | 163 к.с. при 3250 об./мин | 163 к.с. при 3000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,2 с | 7,7 с | 9,3 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
37 м | 39 м | 38 м |
Максимална скорост | 232 км/ч | 228 км/ч | 220 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,7 л | 6,1 л | 6,9 л |
Базова цена | 68 589 лева | 65 620 лева | 66 100 лева |
търсач на бараки
Употребявани автомобили 2010 няма ли да излиза ?