Сблъсъкът на двамата съперници повдига въпроси, по-интересни от въпроса за победителя
Бизнес седани с четирицилиндров дизел – на пръв поглед звучи доста безинтересно. Едно шофиране с BMW 520d и неговия най-върл конкурент Mercedes E 220 d обаче ще ви накара да се усъмните в границите между класовете.
Всъщност тази история се върти около баналния въпрос за по-добрия от два бизнес седана. Както често се е случвало през последните 40 години, когато за пореден път някоя нова Е-класа предизвика „петицата” или обратно – както става днес. С подобни мисли в главата се качваш в 520d, електрическите помощници дозатварят вратата, поставяш телефона си на предназначеното за него място, където той сам започва да се зарежда, после изправяш с една идея горния сегмент от облегалката на тапицираната с извънредно мека кожа комфортна седалка. След което изведнъж ти идват наум съвсем други въпроси: Значи, това е едва средната от трите класически серии на седаните при BMW? А с какво повече може да я надмине „седмицата”?
BMW 520d с лукс от висшия клас
Но напредъкът не засяга само електрониката – за първи път в своята история „петицата” щедро предлага наистина просторен интериор. Въпреки че на дължина моделът е пораснал само с три сантиметра, мястото за краката отзад е с повече от шест сантиметра повече от досега и с това надминава дори традиционно просторната Е-класа. Освен това гостите ви пътешестват на особено удобна задна седалка, която може да се сгъва на три части в съотношение 40 : 20 : 40. Предимството спрямо разделената на две облегалка е, че ако сгънете тясната средна част, двамата пътници на външните места не седят толкова близо един до друг.
Въпреки че от BMW обещават намаляване на теглото с до 100 кг, нашият тестов автомобил тежи с 25 кг повече от своя изпитван в началото на 2016 г. предшественик с автоматична трансмисия. Както често се случва, амбициозните планове за диети биват зачертани от добавената нова техника. Все пак „петицата” е по-лека от Е-класата с над сто килограма и това се оказва най-съществената разлика по отношение на каросериите – защото при външните размери, предлаганото място и обема на багажника двата автомобила са на приблизително едно и също ниво, също както и при впечатлението за качество и гъвкавата подредба.
След като каросерията не може да послужи, за да откроим разлики между двата автомобила, ще трябва да сравним по-внимателно инфо-развлекателните системи. Наистина Е-класата вече също разполага с най-важните онлайн функции, възприема приложенията за мобилен телефон чрез Apple Carplay и Android Auto и представя всичко това върху два впечатляващи 12,3-инчови широкоекранни дисплея (срещу доплащане). Въпреки това обаче моделът на Mercedes не може да се изравни с широкия диапазон от поддържани интернет функции в „петицата”.
Шофирате, а не сърфирате
Дисплеи, приложения, интернет? Не, не сте взели по невнимание някое компютърно списание. И без това приключваме тази тема и стартираме агрегата OM 654, който със своите 194 к.с. и 400 Нм няма нищо общо с някогашната летаргия на дизеловия Бенц. Причините да ни липсва шестцилиндров двигател са единствено от акустичен характер – при силно подаване на газ двулитровият мотор звучи грубо и банално. Той обаче мощно ускорява Е-класата и мотивирано набира обороти в стремеж да достигне ограничителя. Обусловеният от работния принцип на дизела тесен оборотен диапазон бива компенсиран от превключващата плавно и без сътресения деветстепенна автоматична трансмисия с широк обхват на предавателните числа.
И не само това: в положение Sport при спиране преди завой автоматикът с хидравличен преобразувател превключва с няколко предавки надолу и по този начин си служи с моторна спирачка и осигурява подобаваща тяга при последващото ускоряване. Представителят на Mercedes не само ускорява с една идея по-бързо, но и се справя по-умело при измерването на данните за динамика на пътя – за разлика от теста на шестцилиндровите варианти (виж ams, бр. 3/2017), в който E 350 d отстъпи пред 530d. Измерените стойности обаче са само едната страна на медала – с предлаганото по желание управление на четирите колела 520d се усеща като поразително чевръст. Когато се движите с малка скорост, предните и задните колела се отклоняват в противоположни посоки, което подобрява маневреността. При по-високи скорости предният и задният мост завиват в една и съща посока, от което печели стабилното следване на траекторията. Все пак в управлението се долавя една съвсем лека изкуствена нотка, докато при директно сравняване моделът на Mercedes се възприема като по-откровен и внушаващ доверие. При шофиране близо до границата на сцепление и двамата участници в теста се контролират еднакво безпроблемно и с фино дозирани намеси на ESP успяват да вземат завоя, в случай че водачът е попрекалил със скоростта.
Границите между марките изчезват
Представената преди една година Е-класа осезателно е подобрила своята динамика, а какво прави „петицата”? Тя съвсем нахално наваксва изоставането си при комфорта. Наистина, нейният четирицилиндров дизел звучи при студено стартиране или форсиране малко по-грапаво и изразходва средно в теста 0,3 л/100 км повече, но с това за пореден път разликите между двата автомобила се изчерпват. Осемстепенният автоматик на ZF също си върши работата превъзходно, сменя предавките меко и единствено оборотомерът ви информира за точките на превключване. Като стана дума за мекота – адаптивната ходова част на BMW реагира с усет на повредите по асфалта и смекчава остротата дори на най-грубите неравности, без да допуска прекалено накланяне встрани. Независимо че предава към пътниците сътресенията от късите напречни ръбове малко по-отчетливо от по-нежно возещия Mercedes, при шофиране тихата „петица” е в еднаква степен внушава самоувереност и усещане за висока класа.
По рано инженерите бяха принудени да решат дали да настроят автомобила по-спортно или по-комфортно. Благодарение на многото системи за адаптиране днес могат да бъдат постигнати и двата типа поведение. Затова Е-класата спокойно би могла да бъде едно страхотно BMW, а „петицата” – един достолепен Mercedes, от което неминуемо следва въпросът: Ако постоянните съперници, тръгвайки от противоположни посоки, постепенна се приближават към някакъв оптимум, дали вече само дизайнът и инфо-развлекателните системи ще определят характера на марката?
Все пак BMW успява да запази известна дистанция при определянето на цените – във версията Luxury Line при почти същата базова цена „петицата” излиза от завода значително по-добре оборудвана (например с LED светлини, онлайн навигация и кожени тапицерии); Сред 52-та отделни резултата в таблицата с оценките единствено в тази област могат да се открият повече от две точки разлика.
Текст: Дирк Гулде
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. BMW 520d - 480 точки
„Петицата” е поработила сериозно върху предишните си слаби страни – сега предлага повече място, движи се по-тихо и вози комфортно. Чевръстото поведение и инфо-развлекателната система винаги са били сред добрите й качества.
2. Mercedes E 220 d - 470 точки
Е-класата съчетава познати силни страни, като комфортно возене и сигурност, с новопридобити динамични таланти. С оглед на високата цена серийното оборудване е по-скоро бедно.
Технически данни
1. BMW 520d | 2. Mercedes E 220 d | |
---|---|---|
Работен обем | 1995 куб.см | 1950 куб.см |
Мощност | 190 к.с. (140 кВт) при 4000 об./мин | 194 к.с. (143 кВт) при 3800 об./мин |
Максимален въртящ момент |
400 Нм при 1750 об./мин | 400 Нм при 1600 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,9 сек | 7,8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
34,40 м | 35,9 м |
Максимална скорост | 235 км/ч | 240 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,10 л/100 км | 6,80 л/100 км |
Базова цена | 51 750 евро (в Германия) | 51 563 евро (в Германия) |