Търсите нещо спортно-представително, но същевременно просторно и икономично? Тогава можете да се насочите към BMW 520d Touring и Jaguar XF Sportbrake 2.2 D.
Наскоро един приятел ме попита: „За какво пишеш в момента?” – „За BMW и Jaguar.” – „Браво, и аз много обичам спортните автомобили.” А ако му бях казал, че става дума за четирицилиндрови дизелови комбита? Не, по-добре да го оставя с представата за автомобили, окъпани в блясъка на елитните спортни марки. Докато рулетката на auto motor und sport акуратно измерва максималните размери на побиращия се в багажниците единичен товар, а колегата отбелязва с чавка наличието на скоба Isofix, една мислена екскурзия до Северното трасе на Нюрбургринг би ми се отразила, както знам от опит, доста добре.
Дизелът в Jaguar XF Sportbrake харчи повече, но може по-малко
Не е нужно човек да предприема пътуване в пълен семеен формат до 24-часовото състезание на прочутата писта, за да се убеди, че благородните просторни кръстосвачи се опитват да решат задача от рода на квадратурата на кръга: те претендират да са особено обширни, динамични, икономични и с въздействащ имидж – последното, както е известно, не е никак маловажно за мнозина купувачи и за техните съседи.
И действително Jaguar XF Sportbrake е разкошна гледка пред гаража – той е красив и изключителен представител на своя клас. Засега обаче се предлага само с нафтови машини, от които най-малката идва още от времената на връзката с Ford и е съвместна разработка с Peugeot. От 2,2 литра работен обем турбокомпресорът изстисква 200 к.с. Когато обаче дизелът с впръскване common rail още при ниски обороти мобилизира всичките си 450 нютонметра, 4,96-метровата котка не мърка, а ръмжи, при това доста звучно.
Истинската слабост на Jaguar XF Sportbrake всъщност е силата на неговия противник – двулитровият турбодизел на BMW 520d Touring е един от най-добрите дизелови агрегати изобщо. Той тегли тихо и равномерно от още по-ниски обороти, а неговите 380 Нм трябва да се справят с 30 килограма по-малко. Въпреки разликата от 16 конски сили набиращият обороти с необичайна за дизел лекота четирицилиндров мотор не се усеща като по-слаб и едва над 160 км/ч Jaguar XF Sportbrake получава забележимо преимущество при ускоряването. То обаче бива наказано с по-висок разход – независимо дали водачът бърза, или се влачи едва-едва, „петицата” впръсква в цилиндрите си около 10-15 процента по-малко дизелово гориво от Jaguar XF Sportbrake.
BMW е по-комфортен и по-динамичен
Причината за това не се крие в предавателните кутии, защото и двата мотора са комбинирани с превъзходната осемстепенна автоматична трансмисия на ZF. Разликите тук са, както често се случва днес, в съобразяването – или апликацията, както го наричат развойните инженери, – която при модела на BMW се възприема като малко по-хармонична и успокояваща, отколкото при Jaguar XF Sportbrake.
„Спокойно!” е възгласът, който водачът би желал да отправя по-често към снабдения серийно с въздушно окачване на задния мост Jaguar XF Sportbrake, когато с 19-цоловите си колела и изненадващо стегнати настройки автомобилът започне да подскача твърдо по неравна настилка. При това Jaguar XF Sportbrake понякога не се доверява на възможностите на собствената си ходова част и хвърля прекалено рано и рязко котвата на ESP – което обяснява и слабите времена при слалома.
Това е жалко, защото с по-прецизната си около средното положение на волана кормилна уредба Jaguar XF Sportbrake би могъл да се провира между пилоните не по-малко чевръсто от комбито на BMW. То се носи леко върху теоретично не толкова спортните си 17-цолови колела, с точни реакции, плавно и с по-малко клатене. Само пълен товар и брутални действия с волана са в състояние да нарушат спокойствието на адаптивната му ходова част. С осъществения шпагат между прецизна водимост и комфорт при дълги пътешествия Touring привлича и глави на семейства, които всъщност са си мечтали за нещо по-спортно.
По отношение на основните за едно комби качества двата модела почти не отстъпват един на друг – обемите на багажниците и полезните товари са почти идентични. И двата автомобила кокетират със спускащ се доста ниско в задната част покрив – нали знаете, така е по-спортно – и предлагат широки отвори за товарене на багаж. На задната седалка обаче високите пътници се оплакват повече в Jaguar XF Sportbrake. Тук в сравнение с BMW липсват три сантиметра във вътрешната височина и малко от площта за бедрата – но това изобщо не означава, че човек се чувства действително неудобно.
Jaguar XF Sportbrake с объркваща инфо-развлекателна система
Едва в интериора отбелязваме съществени разлики. При това тъкмо Jaguar XF Sportbrake със своето на пръв поглед стилно и ясно оформено арматурно табло опъва нервите на потребителя. Такива прости действия като нулиране на бордкомпютъра, включване на отоплението на седалките, търсене на радиостанция или въвеждане на цел в навигационната система се превръщат във високо интелектуална задача. Колкото и да мразят това повечето мъже, ръководството за експлоатация винаги трябва да е под ръка.
Така идва времето за пореден път да похвалим зрелостта на системата i-Drive, както и струващото 1183 лева допълнително изцяло цифрово арматурно табло. То вероятно не се харесва на всички, но неговата четливост и изобилието от съобразена със ситуацията информация могат да служат за пример. С него „петицата” се позиционира като изключително модерен автомобил. За разлика от нея Jaguar XF Sportbrake сякаш не е убеден докрай дали представя класически традиционния или модерния образ на марката.
Във всеки случай обаче с три вместо две години гаранция Jaguar XF Sportbrake е по-ориентиран към клиента. Той предлага и по-богато оборудване (например серийни биксенонови светлини), поради което е и с по-висока базова цена. И накрая все пак дължа на моя приятел един отговор: победител в теста е моделът на BMW. Но за Северното трасе бих си взел нещо друго.
Заключение
1. BMW 520d Touring
546 точки
546 – толкова много точки досега не е получавал нито един автомобил в сравнителен тест на auto motor und sport. 520d Touring е претендент за короната на най-универсален автомобил.
2. Jaguar XF Sportbrake 2.2D
487 точки
Причината красивият XF да загуби се крие главно в силата на неговия съперник. Хората от Jaguar обаче трябва възможно най-скоро да подобрят две неща: комфорта на возене и ергономичността.
Технически данни
BMW 520d Touring | Jaguar XF Sportbrake 2.2 D | |
Двигател и силово предаване | ||
Брой на цилиндрите / тип двигател: | 4-цилиндров редови | 4-цилиндров редови |
Работен обем: | 1995 см³ | 2179 см³ |
Принудително пълнене: | турбокомпресор | турбокомпресор |
Мощност:: | 184 к.с. (135 кВт) при 4000 об./мин | 200 к.с. (147 кВт) при 3500 об./мин |
Макс. върт. момент: | 380 Нм при 1750 об./мин | 450 Нм при 2000 об./мин |
Предаване: | задно | задно |
Трансмисия: | 8-степ. автом. | 8-степ. автом. |
Стандарт за вредни емисии: | Euro 5 | Euro 5 |
Емисии СО2: | 139 г/км | 135 г/км |
Гориво: | дизел | дизел |
Цена | ||
Базова цена: | 92 289 лв. | 96 000 лв. |
Размери и тегла | ||
Междуосие: | 2968 мм | 2909 мм |
Предна/задна следа: | 1600 мм / 1626 мм | 1559 мм / 1605 мм |
Външни размери (дълж. × шир. × вис.): | 4907 × 1860 × 1462 мм | 4966 × 1877 × 1460 мм |
Собствено тегло (измерено): | 1875 кг | 1905 кг |
Полезен товар: | 575 кг | 566 кг |
Допустимо общо тегло: | 2365 кг | 2390 кг |
Диам. на завиване: | 11,95 м | 11,85 м |
Прикачен товар (със спирачки): | 2000 кг | 1850 кг |
Каросерия | ||
Вид: | пътническо комби | пътническо комби |
Врати / места: | 4/5 | 4/5 |
Гуми на тестовия автомобил | ||
Гуми (отпред/отзад): | 225/55 R 17 Y / 225/55 R 17 Y | 245/40 R 19 Y / 245/40 R 19 Y |
Джанти (отпред/отзад): | 8 J x 17 / 8 J x 17 | 7,5 J x 17 / 7,5 J x 17 |
Ускорение | ||
0-80 км/ч: | 6 сек | 5,9 сек |
0-100 км/ч: | 9 сек | 8,8 сек |
0-120 км/ч: | 12,7 сек | 12,4 сек |
0-130 км/ч: | 15 сек | 14,8 сек |
0-160 км/ч: | 24,4 сек | 24,2 сек |
0-180 км/ч: | 34,8 сек | 33,6 сек |
0-100 км/ч (данни на произв.): | 8,3 сек | 8,8 сек |
Макс. скорост (измерена): | 220 км/ч | 214 км/ч |
Макс. скорост (данни на произв.): | 220 км/ч | 214 км/ч |
Спирачен път | ||
100 км/ч студени спирачки празен: | 36,7 м | 36,4 м |
100 км/ч студени спирачки с товар: | 36,7 м | 36,1 м |
Разход на гориво | ||
Разход в теста л/100 км: | 7,8 | 8,6 |
мин. (тестов маршрут на ams): | 5,5 | 6,3 |
максимален: | 9,7 | 10,5 |
Разход (л/100 км ECE) данни на произв.: | 4,9 | 5,1 |