Новото поколение на BMW серия пет се появи на бял свят съвсем скоро и веднага направи заявка за първенството в своя сегмент от пазара. Дали „петицата” ще успее да надвие Е-класата на Mercedes? На този вечен въпрос ще се опита да отговори сравнението на мощните шестцилиндрови модели 535i и E 350 CGI.
Пазарният сегмент на двата опонентa в този тест е част от най-високите етажи на автомобилната индустрия. Вярно е, че седмата серия и S-класата са позиционирани още по-нагоре в йерархията съответно на BMW и на Mercedes, но „петицата” и Е-класата без съмнение също са неделима част от съвременния четириколесен елит. Специално в най-мощните си шестцилиндрови изпълнения тези продукти са неувяхваща класика за висшия мениджмънт и признат символ на сериозност, успех и престиж. Макар че алтернативите в класа не са малко и някои от тях със сигурност си заслужават парите, двамата герои на настоящата история неизменно са смятани за стилен и сполучлив избор – все пак половинвековна традиция в правенето на нещо наистина добро няма как да не окаже своето подобаващо влияние.
Външен вид
След няколко години на предизвикателни, но и спорни според мнозина дизайнерски решения при BMW, баварците отново се завърнаха към класическите си форми. Новата „петица” по забележителен начин олицетворява виждането на марката за динамика и естетика, а излъчването и размерите й са се доближили до седмата серия. Каросерията е нараснала с шест сантиметра на дължина, а междуосието е увеличено с цели осем сантиметра – по този начин автомобилът не само е станал още по-внушителен по размери в сравнение с Е-класата, но едновременно с това слага край на един от малкото недостатъци на своя предшественик, а именно отчасти стесненото вътрешно пространство.
Външно Mercedes показва някои отправки към златните години от миналото на марката с детайли като контурираните по специфичен начин задни калници, но като цяло дизайнът му е доста по-консервативен и семпъл в сравнение с BMW. Интериорът на модела от Щутгарт също изглежда здраво стъпил на земята и вероятността да се изненадате от нещо в него е също толкова минимална, колкото е малък и шансът да намерите нещо футуристично в старо бюро от масивен дъб. В този ред на мисли лостът за командване на автоматичната трансмисия е разположен вдясно на кормилната колонка – също както през петдесетте години... Ако към изброените особености на интериорния дизайн при Е-класата прибавим и преливащите кафяви тонове в салона на тестовия екземпляр, става ясно едно: това със сигурност не е автомобил за млади по дух хора, които обичат динамиката. Правилното място за хора с такива интереси е в изискано обзаведения кокпит на BMW.
Паритет
Сега нека си поговорим за функционалността. При новото поколение на системата i-Drive на BMW ергономията - доскоро един от бастионите на Mercedes, е достигнала до неподозирани висоти и по този показател претендентът от Мюнхен дори успява да надвие своя противник с трилъча звезда на емблемата. Място във вътрешността на двата модела е в изобилие, а качеството на материалите и изработката красноречиво показват, че собствениците на тези два модела категорично не са дали парите си напразно.
Петата серия може да се похвали с малко повече пространство в купето и по-удобни задни седалки, докато Mercedes контрира с повече вместимост на багажника и по-голям полезен товар. Оценката на каросериите на двата модела завършва с равенство. Всъщност това се доближава до очакванията ни – и за миг не сме си помислили, че този раздел ще реши битката между два от най-силните премиум модели.
Дали обаче поведението на пътя няма да се окаже решаващо за крайния резултат? Тестовият автомобил на BMW е снабден с многобройни скъпи опции: адаптивно окачване с регулируеми амортисьори, променящо настройките си спрямо скоростта активно управление, завиващ заден мост. Mercedes участва в съревнованието със стандартната си ходова част. Разликите в резултатите от изпитанията за поведение на пътя са сравнително малки, но усещането от управлението на двата автомобила е коренно различно.
Ръкавицата е хвърлена
Предвид размерите и теглото си, BMW демонстрира изненадващо пъргава и спортна водимост. „Петицата” видимо обича завоите и не просто ги преодолява – тя ги изписва като обигран инструктор по майсторско шофиране. С риск да прозвучим клиширано, просто е наложително да признаем, че това е великолепен автомобил за хора, които изпитват истинска радост от шофирането и търсят тръпката в един автомобил.
Спонтанните, при праволинейно движение почти нервни реакции на кормилната уредба са добре дошли за динамичния нрав на автомобила, същото се отнася и за богатия избор от възможности за настройки на ходовата част и задвижването. В модус Sport двигателят реагира с буквално стряскаща бързина при всяка промяна в позицията на педала на газта, а осемстепенната автоматична трансмисия се държи като в расов спортен модел. Нормалният и комфортният режим носят доста повече удобство при пътуване, без при това да се губи спортното усещане при шофиране.
В интерес на истината по лоши пътища BMW не успява да филтрира всички неравности и специално пътниците на задната седалка понякога биват подложени и на по-груби вертикални сътресения. Режимът Normal предлага може би най-добрия баланс между плавна возия и динамично поведение, но всъщност най-важното в случая е да се подчертае, че макар да не се е превърнала в своеобразно летящо килимче, „петицата” никога не е била толкова близо до пословичния комфорт на Mercedes.
Спокоен дух
Именно това е коронната дисциплина и на последното издание на щутгартската лимузина. E-класата положително не се кара със спортния и директен маниер, който е така характерен за BMW. Кормилната уредба тук е със сравнително индиректна настройка и работи достатъчно прецизно, но в пряко сравнение с „петицата” се усеща доста по-тромава. Който е в състояние да преглътне тази липса на спортни амбиции, може да се радва на прекрасен комфорт. Изобщо този автомобил е нагледно доказателство на философията, че Mercedes е автомобил, който оставя своя водач на спокойствие – в най-добрия смисъл на този израз.
Формулировката важи в пълна сила и за задвижването. В съчетание със седемстепенната автоматична трансмисия, 3,5-литровият V6 се грижи за добри динамични показатели, работи меко и изразходва сравнително малко гориво. Това са ключовите моменти в графа „Задвижване” при E 350 CGI – нито повече, нито по-малко.
Смело сърце
Срещу сам по себе си добрия, но не особено въодушевяващ V6 на Mercedes, Bayerischen Motoren Werke се изправят с един мотор, който без преувеличение търси равен на себе си. Нека започнем с подредбата на шестте цилиндъра в редица – екзотика в съвременното автомобилостроене, която обаче е част от религията на BMW. Да прибавим към това последното поколение на системата Valvetronic (и съответната липса на дроселова клапа) и турбопълнене. Последното обаче не работи както досега с два, а само с един турбокомпресор, отработилите газове до който постъпват по два отделни канала - по един за всеки три цилиндъра (т.нар. технология Twin Scroll).
Новото принудително пълнене не цели рекорди за номинална мощност: 306 к.с. са добра, но определено не рекордна стойност за трилитров бензинов турбодвигател. Целта тук е постигането на възможно най-мощна и равномерна тяга и успехът на мюнхенските инженери е налице – моторът на 535i разполага със значително по-висок въртящ момент от този на E 350 CGI и постига максимума си от 400 Нм още при 1200 об./мин, като стойността остава константна до 5000 об./мин. Или казано по друг начин – задвижване за чудо и приказ, което трудно може да остави някого равнодушен. Точно както подобава за BMW. Реакциите при подаване на газ са толкова бързи и спонтанни, че човек отначало трудно може да повярва за предполагащото известно забавяне наличие на турбопълнене. Двигателят набира обороти без помен от вибрации, със светкавична бързина, при това под съпровода на онзи специфичен звук на BMW, който само някой със сърце от камък може да определи просто като „шум”. Допълнен от бързо и едновременно с това напълно неусетно работещата автоматична трансмисия, задвижващият тракт на баварския експрес е в състояние да донесе неподправена наслада на всеки с поне малко бензин в кръвта.
И за финал
Фактът, че по време на теста 535i отчете по-нисък с 0,3 л/100 км разход в сравнение с E 350 CGI, окончателно затвърждава победата на BMW по отношение на задвижването.
Прегледът на резултатите от всички дисциплини в теста сочи, че именно задвижването и пътното поведение са параметрите, които осигуряват на BMW така желания в Мюнхен триумф на финала. А най-радостната новина от това сравнение е, че и двата автомобила въплъщават в себе си традиционните ценности на своите марки, така че всеки от тях има основание с гордост да носи емблемата на своя производител.
Текст: Гьоц Лайрер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. BMW 535i - 516 точки
Със своите откровено спортни маниери и завиден темперамент редовият шестцилиндров турбодвигател постига съвършена хармония с осемстепенната автоматична трансмисия. Картината се допълва от допълнително предлаганата адаптивна ходова част, която осигурява на 535i изключителна динамика на пътя. Този автомобил представя наведнъж всички качества, които превърнаха BMW в марка от такъв ранг.
2. Mercedes E 350 CGI Avantgarde - 506 точки
Разликата по точки спрямо BMW в крайното класиране не е особено голяма, но усещането от шофирането на двата модела е като от два различни свята. Вместо с изявен спортен нрав, Е-класата предпочита да радва притежателите си с фин комфорт и безметежни пътувания. Общите впечатления от задвижването са добри, но не са на висотата на баварския конкурент.
Технически данни
1. BMW 535i - 516 точки | 2. Mercedes E 350 CGI Avantgarde - 506 точки | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 306 к.с. при 500 об./мин | 292 к.с. при 6400 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6 сек | 6,5 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м | 39 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
11,6 л | 11,9 л |
Базова цена | 114 678 лева | 55 841 евро |
Bloomberg
Mercedes изостава все повече зад лидерите на пазара на луксозни автомобили. Луксозната марка, която изпитва затруднения от непоследователната си стратегия в Китай, слабия ръст на продажбите на по-евтините си модели и остаряващата S-Класа, вече е на трето място сред луксозните автопроизводители и изостава все повече след втория. Разликата в продажбите между Mercedes и Audi, която е част от Volkswagen AG, е нараснала повече от два пъти за година, което осуетява обещанието на главния изпълнителен директор Дитер Цетше да си върне първото място. Базираната в Щутгарт Mercedes е доставила 964 900 леки автомобила и SUV-та в световен мащаб за първите девет месеца на 2012 г. Това представлява ръст от 5%, но той не е достатъчен, за да не изостава марката от конкурентите си. Mercedes изостава зад Audi със 132 600 автомобила, в сравнение с 53 900 година по-рано. Разликата с лидера в сегмента BMW нараства до 41%, или 145 000 автомобила, според данни на самите автопроизводители. През септември 2011 г. Цетше постави цел Mercedes да стане отново най-продаваната и печеливша луксозна марка автомобили до 2020 г. Тогава той обяви , че е невъзможно марката да приеме да е на трето място. Mercedes изостава, след като изгуби челната си позиция от BMW в сегмента на луксозните автомобили през 2005 г. Продажбите на Mercedes се очаква да нараснат с 19% през тази година, докато ръстът при BMW се очаква да е 31%, а при Audi 70% според IHS Automotive estimates. Изоставането се отрази и на цената на акциите на Daimler. Книжата на компанията поскъпват с 12% за последните 12 месеца. За сравнение ръстът при BMW е 18%, а при Volkswagen 44%. Цетше се опитва да обърне тази тенденция, като добавя по-евтини компактни модели, между които купе с четири врати и SUV, с цел привличането на по-млади купувачи. Daimler планира да пусне най-малко пет компактни модела в следващите години, които ще се конкурират с модели като BMW първа серия и Audi Q3 SUV. Mercedes също така трябва да увеличи ръста на продажбите си в Китай, който е 6.7% през тази година, в сравнение с ръст от над 30% при BMW и Audi.
ivo
da be karal sum 730d predposlednoto i e pulen fars. nikakva vozia a be6e s nai-dobroto za modela oka4vane. ni6to ne moje da se meri s s-clasata v tozi klas koli
anonimen
bmw 730d 107 000
Aнонимен
До горния. Коя по точно Баварска лимузина превъзхожда Мерцедес. Дай пример кво говориш на посоки. Кажи ми една лимузина в ценовата категория до 200 000 лева, която да е по-добра от ЕС класата на Мерцедес.
Aнонимен
от 2005 насам Бавареца чупи гъзана Мерцедс . Номер 1 роизводтелна луксозни автомобили
tivon
Дайте да говорим с цифри.5 години лидери в продажбите на автомобили в премиум класа.
анонимен
Човекът, който е коментирал над мен можеше да се постарае повече в писането на коментара си. Изгубих си времето в опити да прочета високо експертното му мнение. Особено ми харесва думичката "o4i4kite" и такива хора си мислят, че разбират от нещо;)
анонимен
Ni6to novo pod nebeto. Porazrovete za novoto INFINITI M56 i 6te razberete za kakvo stava duma. Iskam da hvanat njakoi ot razbira4ite tuk da im varjat o4i4kite i da gi slojat v 5-6 ot tezi luksozni marki za sravnitelen test. Dali 6te razberat izob6to kade se namirat...!I kato vzemat da hvaljat tova BMW, ...ne 4 esam protiv, ama vatre darvo, tzenite nekonkurentni,nadejdnost posredstvena, service- preskap...e nazdrave!
анонимен
И двете коли са върхът:). Ауди също е страхотна кола. Германските автомобили напоследък си приличат страшно с изключение на малки разлики много и всичко се свежда до собствения вкус.
анонимен
Разликата между Кайман, бокстер ЕС и карера са освен голямата разлика в цените , а и оборудването. Бокстер Ес е по евтин от кайман и доста по евтин от карерата освен това притежава серийно адаптивните амортисъири и ауспух позволяващ увеличаване и сваляне на силата на звука и цял куп щурутии. Разликата в ускорението между бокстер ес и карера ес са няколко стотни от секундата, но карерата е с една идея по лошо поведение (не казвам по бавно) в завои, заради задно-разположеният двигател.
анонимен
Кайман и бокстер са в различен клас от зет4 (според порше и цените). Зет 4-ката е английски тип автомобил със издължена предница и задно предаване. Въпреки, че много от моделите на баварците дават огромно удоволствие в завоите това баварче има силно презавиване при висока скорост. Можеш да гледаш освен тестовете на немските издания по ю-тюб, а и чисто британските 5-та предавка. Там освен, че британците отричат "британския автомобил" Смятат бокстер за най-доброто порше (още повече че за 1-ви път зет 4-ката струва колкото поршето)Препоръчвам ти да гледаш клипчето. Освен, че на състезанието което си правят британчетата, малкото порше побеждава и на нюрборинг малкото зверче дава най-добрите времена от Ес ЕлКа55 АМГ и Зет $ката. Добрият автомобил не е само мощен двигател, то е набор от качества които си взаимодействат. Но ако говорим за този клас автомобили трябва да споменем и тт рс, ама с това вече се уделечаваме от темата. Винаги е по-хубаво да чуеш звука на атмосферен двигател и равномерното покачване на конските сили, но нямат мощността на компресорните. Осмаците и !2-ките на мерцедес са чудовища, но 6 цилиндровите им двигатели са ..... .
анонимен
колега, даваш за пример порше кейман и бокстер..ами ако човек търси удоволствие от шофиране..bmw z4m е в същия клас и повярвай ми удоволствието е доста по-голямо. двете поршета които ти даваш за пример са ужасно тромави и не-спортни в сравнение с едно 997s, например. колкото до двигателите на бмв. доскоро те произвеждаха високооборотни двигатели, защото удоволствието от развиването на един атмосферен шестак е огромно. от няколко години насам БМВ изневеряват на себе си, започнаха да слагат V8 в М3, направиха сув и сав с М емблема, задвижвани от турбинирани двигатели. но въпреки всичко се остават едни автомобилите с най-директно и удовлетворяващо управление в автомобилопроизводството. въпреки всичко който не е карал атмосферен V8 на мерцедес, незнае какво изпуска. въртящия момент може да те нарани а звука наподобява изригващ вулкан след тежка вечер, които се мъчи да изпее арията от лебедово езеро. Поздрави :)
анонимен
Аз съм имал 5 мерцедеса и 9 бмв-та, това за колегата отгоре. От години мерцедес прави качествени лимузини, но спортните им коли малко куцат, за това пък са чудесни гранд-туризмо автомобили вижте ЕС-Ел и СЛ. Бмв Не ползват даже въздушно окачване в автомобилите си и доскоро ползваха предимно високооборотни двигатели без дирекно впръскване (това мерцедес го прави от деситилетия). Ако трябва да сравним М6 и ЕС-Ел 55 амг, автомобила с компресорите е по добра, но ако сравним някой мерцедес с 6 цилиндров двигател и някой шестак на бмв нещата са различни. Ако искате удоволствие от шофирането се ориентирайте към порше кайман, бокстер. Средно разположен двигател, огромни спирачни дискове и най-доброто кормилно управление.
анонимен
Всъщност BMW от години имат по-добрите двигатели и по-добрите коли като цяло. Още от края на \'70-те няма Мерцедес който да превъзхожда съответното БМВ по управляемост, динамика и удоволствие. При всяко директно сравнение се вижда колко \"ретро\" са и технологиите и материалите и изобщо концепцията на Мерцедес спрямо БМВ. Примери много, но най-очевадния е W124 v/s E34. Мерцедеса е със седалки от морска трева и пружини, бушоните са му като на жигула, от същите см3 вади доста по-малко коне, няма двузонов климатроник, интериора е светлинни години след този на БМВ-то, клати се като пудинг в завойте и харчи повече. Силата на Мерцедес е в солидната сглобка, качествените материали (това вече е минало) и комфортната возия. Това и го прави в любима кола на пенсионерите и таксиметровите шофьйори. Имал съм два Мерцедеса и сега карам четвъртото си БМВ, знам от ЛИЧЕН опит какво пиша. Поздрави на всички.
анонимен
В направените сравнителни тестове, в АМС и АвтоБилд, БМВ участваше с всички ектри по ходовата част срещу стандартна такава от Е-клас, което оказва влияние върху поведението на колата , управлението, динамиката. А това са разделите , в които при тези тестове се определя победителя. Затова е хубаво , когато се правят тестовете колите да са оборудвани еднакво. Редактора на АвтоБилд точно това уточни в края на коментара , че иска да види как би било завършило състезанието ако се провежда при равни условия. Сега излиза новия двигател на МБ V6 306к.с.,с 20% по-нисък разход , интересно е как ще се представи той. Прави ми впечатление , че двата турбинирани двигателя /3.0 и 4.4/ на баварците не представят забележителна икономия на гориво в сравнение с 3.0 и 5.5 на МС. Дори в някои тестове 4.4 харчи повече от 5.5 , който няма директно впръскване и колата печели сравнението. Скоро МБ пуска нов турбиниран двигател , който ще замести 5.5, ще е интересно тогава срадвението , но за това ще се чака поне до края на годината , когато ще излезе новия CLS. Винаги съм бил против тези сравнителни тестове . Те дават възможност за субективизъм а и всеки от нас си има предпочитания и вкус. Това особено важи за външен вид, който е силноопределящ за покупката. Ако гледаме тези 2 списания , ще трябва да си купуваме само ауди и фолксваген. Чрез статии и сравнения може да се моделират представите на хората и да се насочват към определени марки. Гледах 1 френско списание , в което бяха сравнявани френска кола и останали марки и познайте коя спечели. Аз харесвам МБ, защото такъм е стила ми на каране и ми допада концепцията на тези автомобили. Карал съм стар техен модел - влизаш и забравяш за всичко. Возих с в новата А6, отзад е тясно за 3-ма слаби хора, не ми направи впечатление на кола за над 100 хил. По принцип трите луксозни немски марки имат различна концепция за колите си и представят 3 различни продукта и от тук идва и харесването им от различните хора, в зависимост от вкуса им. На мнение съм , че ако искаш най-динамчни от тях , това е БМВ, но доколко има динамична 5-метрова кола е друга работа.Ако се търси снаряд за прави отсечки , за мен това са АМГ и по мощ и по въртящ момент.Но тази мощ се губи на писта, там са важни много други неща и това го доказва любимата ми Скудерия и ценовия и супербърз GTR на Нисан. Няма най-добра кола , има кола за кола за всеки вкус!
pepscoperformance
Тва за ГТРа и Порщето е мое,просто после се регистрирах.Да не си мислят,че от страх съм анонимен
анонимен
Време е според мен да изтръгнете комплексите си и да разберете,че си купувате само едни ЕМБЛЕМИ.Отдавна спряха и двете марки да произвеждат наистина това,за което твърдят.Защо не пробват Лексус или нешо друго-Да не стане като Нисан ГТР и Порше най вероятно:)
анонимен
Не виждам каъв е проблема,просто не винаги Мерцедес не винаги правят най-добрите коли
анонимен
Лай(р)ер! Мдаааа, явно това име не му е сложено просто ето така, заслужил си го е. Само ни баламосва с този \"триумф\" на БМВ. Ами да си го кара бе, а на нас да ни прати по един Мерседес ;)
анонимен
Тhe Stig-човече уникално прост си(killmyself).Tи си по зле от кон с капаци.....помисли малко над себе си!
анонимен
Скоро и мерцедес ще предлагат компресор на 3,5 литровият двигател и тогава да сравняваме 535 и Е класата.
The Stig
Срещу скромна сума на околовръстното и духалка може да и се монтира!
анонимен
Tiasna, tromava, za pensioneri, nikakva dinamika, abe da ojalish tezi koito si kupiat E klasa!!! Stiga ot Mercedes sa se muchili da vzemat tozi chovechec pri tiah da gi nauchi kak se praviat avtomobili!!!
анонимен
Ako ot Mercedes go prochetat tova, shte vzemat da sprat da proizvejdat E klasata, toi gospodin mnogo haresva E klasa!!!
boro
Ей, голяма работа тази петица. Само с...и дето не може да прави. Стана по-зле от Голфа вече историята!