Срещаме ви с един от най-добрите автомобили за пътуване в света
Обновената Серия 6 Gran Turismo за пореден път доказва нагледно, че не е нужно да притежавате SUV, за да получите накуп най-доброто от почти всички престижни автомобилни класове.
Когато през 2009 година BMW пуснаха за първи път на пазара модела Серия 5 Gran Turismo, първоначалната реакция както на публиката, така и на специалистите в бранша беше доста нееднозначна. Като че ли главна причина за това беше не само самият дизайн на автомобила, а най-вече самата му концепция – на мнозина им беше трудно да проумеят какво точно са искали да направят баварците. Голям и луксозен хечбек /лифтбек? Нисък SUV? Висока и функционална алтернатива на „петицата” и „седмицата” едновременно, която обаче няма почти нищо общо с кросоувърите? От всичко по малко?
Никога не бих се осмелил да оспоря факта, че дизайнът е въпрос на вкус и всеки има различни критерии за това кое изглежда добре и кое – не. Просто защото фактът си е факт. Лично на мен, например, „петицата” GT ми стана симпатична още от първата ми среща на живо, а втората генерация, която вече се подвизава в моделната йерархия на BMW като Серия 6, намирам за един наистина прекрасно изглеждащ автомобил. Особено след частичното обновление, което той претърпя в средата на тази година.
Една наистина различна автомобилна концепция
Ако възприемането на дадени форми е въпрос на лични възгледи, то обективните качества на един модел са нещо много по-различно – тук емоциите трябва да отстъпят пред фактите. За да обясня максимално ясно какво точно имам предвид, ще си позволя отново да се върна малко назад във времето. Когато през април 2010 година за първи път имах възможността да седна зад волана на първата Серия 5 Gran Turismo, останах направо безмълвен. Поради няколко причини. Първо, това до ден-днешен си остава един от най-добре возещите автомобили, на които някога съм се качвал (а на фона на това, новото издание вози още по-добре…). Комфортът направо ме порази – той още тогава беше на ниво Серия 7, ако не и още по-добър. Второ – заради лекотата, с която се управляваше този колос с дължина около 5 м. И трето – заради твърде интересната позиция на седене, която е по-висока от тази в лек автомобил, но по-ниска спрямо повечето SUV и кросоувър автомобили, успявайки да съчетае превъзходен обзор във всички посоки и идеална интегрираност в интериорната архитектура на автомобила. И четвърто – заради вътрешния простор и функционалността. GT е също толкова широк отвътре, колкото и „седмицата”, а практичността му засенчва повечето комби и SUV модели на пазара. Признавам си съвсем откровено – оттогава насам това е един от любимите ми серийни автомобили. На следващите редове ще се опитам да се обоснова защо това ще продължи да бъде така и занапред.
Един по-хубав свят
Още щом седнете в „шестицата” Gran Turismo (достъпът до салона е извънредно лесен и удобен – тук не се налага нито да се сгъвате, за да се наместите някъде в ниското, нито да се катерите на горе – просто влизате и се настанявате), попадате в атмосфера, която преспокойно би могла да принадлежи и на флагмана Серия 7. Материалите, изработката, ергономията и оборудването и възможностите за индивидуализация са на ниво луксозен клас, тоест демонстрират най-доброто ниво, достижимо за сериен автомобил. Тук изначалната идея на моделите от класа Gran Turismo оживява в един съвременен и наистина завладяващ сетивата вариант – това е бърз автомобил за приятни преходи, създаден за да носи удоволствие, а в допълнение може да върши и куп полезни задачи. За протокола – багажникът е с обем между 600 и 1800 литра, а функционалността е напълно сравнима с тази на „петицата” Touring или X5, да речем. Двойното предаване превръща модела в идеален спътник за всяка част от света и всякакви климатични условия, а възможността за ръчно регулиране на клиренса при предлаганото като опция пневматично окачване от своя страна дава възможност да бъдете по-малко зависими от състоянието пътната настилка и дори от нейното наличие.
Ходовата част има невероятното свойство да държи пътниците и водача в пълно неведение за това какво всъщност има под автомобила – ако търсите по-добър комфорт на пътуване, ще се наложи да се насочите към Rolls-Royce или Bentley. В допълнение към това в интериора е винаги тихо и спокойно, без особена зависимост от стила на каране и външните условия – и без следа от неприятно люлеене на каросерията в параходен стил.
Още по-интересното е, че тази почти пълна изолираност от външния свят не означава, че зад волана на „шестицата” човек се усеща като шофьор с фуражка – достатъчно е да изберете режим Adaptive или Sport и Gran Turismo ще ви донесе толкова искрено и недодправено удоволствие от управлението, че рано или късно ще започнете да се питате как, да му се не види, е възможно един и същ автомобил да притежава едновременно аристократичните маниери на „седмицата” и управляемостта на „тройка” Touring, да речем. Е, възможно е, както може да се убеди всеки, имал възможността да прекара малко повече време с този модел.
Вероятно трябва да кажа няколко думи и за задвижването на версията 640d Gran Turismo, но като че ли и тук думите са или излишни, или твърде бледи – взаимодействието между редовия шестцилиндров дизел с 340 к.с. и 700 Нм с осемстепенния автоматик е белязано от хармония, създаваща усещането за органична цялост на целия задвижващ тракт. Тиха и култивирана работа без вибрации, галещ ухото звук, граничеща с бруталността тяга, стремителни ускорения при пълна газ, и всичко това „гарнирано” със среден разход от малко над седем на сто. Ако някой има забележки – да заповяда. Ние нямаме такива, а това не се случва никак често.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Серия 6 Gran Turismo несъмнено е един от най-добрите автомобили за пътуване в света и един от най-изпипаните серийни модели въобще. Комфортът, вътрешният простор, усещането за качеството и пътното поведение се доближават плътно до „седмицата”, а функционалността – до X5. Една забележителна автомобилна концепция, която искрено ще се радваме да бъде доразвивана и занапред.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков, BMW