Спортна версия на градски електромобил? Може, и още как
Да, няма никаква грешка – допълнителното означение „S“ действително идва от „Sport“ и означава повече мощност, по-широки гуми и още по-добра управляемост в сравнение със стандартното i3.
Дори няколко години след пазарния си дебют, BMW i3 продължава да бъде един от най-авангардните електромобили в света. Защото, за разлика от голяма част от опонентите му, неговата концепция не е създадена със самоцелната идея, че на електрификацията на личната мобилност към настоящия момент е модерно да се гледа като на панацея, а е плод на технократско мислене, насочено към решения с реална полза за бъдещето на автомобилостроенето. Именно поради споменатите причини i3 е едно от най-разумните електрически предложения на пазара, и едновременно с това се шофира точно така, както очакваме от BMW. Като последното се отнася в още по-голяма степен за новата модификация i3 S.
Ускорение като в спортен автомобил
Може би ще ви прозвучи малко пресилено, но е вярно: устремът, с който се ускорява i3 S до скорост от порядъка на 80 км/ч, е почти феноменален – и е типичен по-скоро за расов атлет, отколкото за градско возило. При рязко натискане на тяговия педал автомобилът полита напред с маниер, характерен за спортните машини преди масовото навлизане на технологията Launch Control. Необикновен е не само ефектът на залепване за облегалките, сякаш сте изстреляни от катапулт – още по-интересно е да се усети как с увеличаване на оборотите сякаш електромотърът става все по-енергичен. Допълнителната доза динамика при i3 S се дължи не само на допълнителните 10 Квт и 20 Нм – контролът на сцеплението също е настроен по нов начин, който му позволява да предава към задните колела повече въртящ момент при старт. Наред с това, моделът е получил и по-широки гуми за повече стабилност.
По-голямата контактна площ се отразява благотворно на пътното поведение, но не точно така стоят нещата при разхода на електроенергия – стандартното i3 неотдавна отчете разход от 13,3 кВтч/100 км в тест на auto motor und sport, постигайки автономен пробег от 235 км – при оптимални за подобен тип задвижване температури от средно 15 градуса по Целзий, тоест почти без използване на отопление и без климатик. Изпробваният i3 S от своя страна отчете консумация 14,7 кВтч/100 км, което отговаря на пробег малко под 220 км – но трябва да отбележим, че стойностите са постигнати при августовски жеги над 30 градуса, съответно с неколкократно включване на климатичната инсталация и при доста спортен стил на шофиране. Най-същественото в този автомобил обаче са не толкова последните цифри след десетичната запетая от резултатите при замерванията – тук ключовата роля се пада на приятното чувство, че електрическото бъдеще на личната градска мобилност може да изглежда и да се усеща по наистина многообещаващ начин.
ОЦЕНКА
+ Фантастично ускорение, превъзходна управляемост, кратко време за зареждане (три и половина часа на уолбокс Tип 2 на 400 волта), изключително просторен с оглед външните размери на каросерията интериор, нисък разход на електроенергия
– Достъпът до задните места би могъл да бъде и по-удобен, малък багажник, висока цена
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, Ханс-Дитер Зойферт