Първи впечатления от новия електрически модел на баварците
Зад скромната, близка до тази на конвенционалния Х3 външност на първия баварски електрически SUV модел се крие високоефективно електрическо задвижване, чиято основна цел е да осигури функционалност и практичност при ежедневна употреба.
BMW инвестираха доста време в разработката своя първи електрически SUV модел – стратегия, която е в рязък контраст с тази при далеч изпреварилите времето си карбонови i3 и i8. Но максимата „Бързай бавно!” е германска, а фактът, че преките конкуренти в лицето на Audi E-Tron и Mercedes EQC бяха представени по-рано, до момента не им носи твърде съществено пазарно предимство. При Tesla положението е малко по-различно, но бизнесът и продуктите на мистър Мъск вече се утвърдиха като изключенията, потвърждаващи правилото.
BMW iX3 ще се произвежда в Китай и ще стигне до клиентите в Европа в началото на 2021 година, предлагайки в не толкова екстрвагантна като дизайн и цялостна концепция, но значително по-практична форма всичко онова, което потребителят отчита като дефицити в i3 – по-продължителен автономен пробег, по-обширно вътрешно пространство и по-добро съотношение цена-качества.Драстичната смяна на подхода от страна на BMW на пръв поглед изглежда малко странно, но непрекъснато усъвършенстваното през годините електрическо задвижване на баварците (iX3 ползва пето поколение еDrive) е достатъчно гъвкаво и ефективно и при използване на платформи, които не са специално създадени за изцяло електрически силов тракт и не на последно място по важност – iX3 се представя много впечатляващо на пътя.
Нова батерия, ново задвижване
В модифицираната подова конструкция на X3 е интегрирана плоска, комплектована от 188 призматични литиево-йонни клетки акумулаторна батерия с 20% по-висока енергийна плътност (154 Втч/кг) от досега използваните от BMW решения. Теглото на акумулаторния комплект е 518 при собствено тегло на iX3 от 2185 килограма. За сравнение, X3 30d тежи 1930, а рlug-in хибридният X3 30e – 1990 килограма. Нетният капацитет от 74 кВтч следва да осигури сериозен пробег до 460 километра (WLTP) с едно зареждане, принос за който освен високоефективната батерия има и изцяло разработения от баварските инженери силов тракт от пето поколение (ще се използва и при i4 и iNext), при който тяговият електродвигател, трансмисията и силовата електроника са поместени в един корпус. Eволюцията е позволила увеличаване на концентрацията на мощността на електромотора с 30% в сравнение с досегашните електромобили на компанията (i3), докато коефициентът на полезно действие на задвижването е достигнал 93%. В по-ясни за крайния потребител числа – разход между 18,5 и 19,5 кВтч на 100 км.
Към тези основни мерки за повишаване на ефективността и пробега се добавят специално разработената за iX3 аеродинамика, интелигентната връзка между навигационната система и регулируемата в три степени рекуперация, както и усъвършенстваната термопомпа. Зарядният модул при петото поколение еDrive е изцяло нов и поддържа както електросистемата на задвижването с високо напрежение от 400 V, така и бордовата мрежа с 12 V. Възможно е еднофазно и трифазно зареждане с променлив ток до 11 кВт, а при използване на DC зарядна сранция мощността достига 150 кВт – достатъчно за зареждане на батерията от 0 до 80% в рамките на 34 минути или за 100 км пробег по WLTP само за 10 минути.
На пътя
Електрическият iX3 използва емблематичното за BMW задно предаване, което в съчетание с мощността от 286 к.с., модерния контрол на сцеплението и максимумът от 400 Нм от място осигурява добри показатели по отношение на динамиката и сцеплението въпреки липсата на xDrive. Ускорението за 6,8 секунди от 0 до 100 км/ч и (електронно ограничената) скорост от 180 км/ч са напълно достатъчни и за претенциозните европейци, в Китай, където BMW виждат основния пазарен потенциал на модела, двойното предаване не е толкова търсено.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Електрическият дебют на BMW с технологично впечатляващите i3 и i8 бе ефектна, но твърде изпреварила времето си стъпка. Първият електрически SUV на баварците следва друга стратегия, не се стреми към оригиналност и външни ефекти, но е лек, ефективен и безспорно практичен автомобил с пълната функционалност на Х3 (без двойното предаване) и отличен автономен пробег.
Текст: Мирослав Николов