Четвъртото поколение на BMW М3 изпраща в историята една баварска легенда. Могат ли новият мюнхенски спортист и неговият четирилитров V8 да изтрият спомена за незабравимия редови шестак? Първи впечатления.
С този шега не бива... Това е първата мисъл, която минава през главата ми, докато се приближавам към наситеночервеното купе с блестящ на слънцето карбонов покрив. Автомобилите с индекс „М” на баварската компания по правило не парадират излишно с вторични белези на мощ, което автоматично ме води до извода, че в случая става дума за неизбежни мерки.Агресивна предна престилка с огромен централен отвор за въздух, осемнайсетцолови колела, специфично аеродинамично оформление на страничните огледала, четири масивни ауспухови тръби и малък (т.е. очевидно необходим) спойлер на ръба на багажника - всичко това като увертюра за масивната издутина в предния капак на елегантното купе, която постепенно концентрира цялото внимание върху себе си. Powerdome. Това е терминът, с който се обозначава подобен тип принудително увеличение на обема в случаите, когато пространството под торпедото се окаже недостатъчно, за да побере нещо. Най-често по-голяма мощ, както говори само по себе си английското название.
Във вихъра на 420 конски сили
Обективно погледнато в случая става дума просто за доста обемистия всмукателен тракт с осем индивидуални дроселови клапи на новия спортен V8, но от друга гледна точка... От друга гледна точка наистина става дума за мощ. В буквалния смисъл. Ако 3,2-литровата редова легенда на предишното поколение успяваше да вкара пулса в червената зона със своите 343 к. с., то 420-те конски сили на по-лекия и несравнимо по-модерен осемцилиндров мотор наистина са сериозна заплаха за общественото здраве.
За вездесъщия въртящ момент от 400 Нм да не говорим. Смазващото му присъствие започва да се усеща малко под делението от 4000 об./мин (горе-долу по средата между нулата и червената зона на оборотомера на новия М3) и остава да ви прави компания чак до 6500 об./мин, когато в гласа на мотора започват да се долавят метални нотки, а скоростта обикновено е достигнала криминални стойности.Всичко това успява да се случи в извънредно тесни времеви рамки и може наистина да ви накара да се подвоумите дали първо сте натиснали газта и после автомобилът се е ускорил, или е станало точно обратното. Съдействие в ретроспекцията не бива да се очаква и от страна на шестстепенната предавателна кутия, тъй като работата с нея се извършва на интуитивно ниво и не оставя следи в съзнанието.
Разходка по асфалта
Досегът с необичайно дебелия венец на спортния волан обаче е запомнящо се усещане, равносилно на усещането за докосване с гола длан до асфалта. 1:1. Финият филтър на кормилната уредба пропуска само есенцията от контакта на четирите гуми Michelin Pilot Sport с настилката, контролиран от алуминиевото окачване, задния самоблокиращ диференциал и многобройните степени на регулиране на системата за стабилност DSC. Водачът решава кога, как и доколко – възможна е както спокойната разходка с чаша кафе в ръка, така и бясното препускане с автографи по асфалта и претоварвания до 1,4 g в завоите. Достатъчно е да изберете менюто за настройки в системата i-Drive и да запаметите предпочитания режим – по-нататък можете да извършвате метаморфозите на М3 само с натискане на един бутон.
Разбира се, М3 не би бил М3, ако не осигуряваше възможност за деактивиране на DSC, но без наличие на умела ръка на волана тази стъпка отива директно в графата „Не опитвайте това вкъщи!” За желаещите да изследват екстремните граници в поведението на М3 се предлага и допълнителният пакет M-Drivers, включващ специално обучение за водача от специалисти на баварската компания и премахване на ограничителя на скоростта до 280 км/ч. Както казах в началото – с този шега не бива!
Двигателят на BMW M3Със своя максимум от 8400 оборота в минута новият V8 в М3 е най-високооборотният сериен двигател, излизал някога от баварските моторни заводи. Инженерите на BMW са успели да постигнат този таван с лекота и равномерност, присъщи единствено на перфектно балансираните и последователно конструирани с тази цел атмосферни мотори – нито един двигател с принудително пълнене не може да се похвали с подобна крива на разгръщане на мощността.
Друга важна цел на конструкторите е била задържането на пика на въртящия момент от 400 Нм в максимално широк диапазон, а резултатът от техните усилия е крива с доста впечатляващо плато, започващо от 3900 и завършващо малко преди 6500 об./мин. В тази зона двигателят дава най-доброто от себе си, осмисляйки с нестихващ устрем всички усилия от страна на инженерите – системата за променливо управление на всмукателните и изпускателните клапани Vanos, сложните всмукателни колектори и реагиращите в рамките на хилядни от секундата електрозадвижвани дроселови клапи на всеки един от осемте късоходови цилиндъра.
Общата конструкция на новия „осмак” ползва не само философията, но и голяма част от техническите решения на десетцилиндровия агрегат на М5/М6 – блока с ъгъл от 90 градуса има приблизително същите параметри, а обемът на всеки от цилиндрите възлиза почти точно на 500 куб. см. Изцяло нова е конструкцията на цилиндровите глави, корпуса на коляновия вал, всмукателния и изпускателния тракт и системата за мазане със сух картер, осигуряваща оптимална работа на двигателя дори при екстремни стойности на напречното (до 1,4 g) и надлъжно ускорение (до 1,2 g при спиране).
Като цяло новият „осмак” с алуминиев цилиндров блок е олекнал с 10 килограма в сравнение с редовия шестцилиндров мотор с чугунен блок на предходното поколение на М3, разполага с 80 к. с. по-висока мощност и с 40 Нм по-висок въртящ момент.
Други две интересни нововъведения в двигателя на M3 са системата Brake Energy Regeneration, която изключва генератора в режим на ускорение, спомагайки за подобряване на динамиката и намаляване на разхода (с до 10%), както и новата антидетонационна система, при която степента на йонизиране на гориво-въздушната смес (респ. нейните характеристики) се следи директно в горивните камери с помощта на сензори в запалителните свещи.
Текст: Мирослав НиколовСнимки: Мирослав Николов
tosho
dai boje ama gospud ne dava :-D
Венцислав Гецов Русе
и аз тъй викам. на всеки за коледа по едно такова.
станислав маринов
Дай Боже всекиго B-)