Модерни двигатели, повече асистиращи системи, по-комфортно окачванe - по-добър отвсякога...
За разлика от своенравната физиономия с триъгълни предни светлини, компановъчната схема и динамичните характеристики на „единицата“ никога не са давали повод за сблъсък на мнения и нееднозначни коментари сред почитателите на марката. Още от момента на своята поява, последният мохикан с надлъжно разположени двигатели и задно предаване в този автомобилен клас се превърна в некоронован цар на динамиката с отличния си теглови баланс и най-вече със способността си да постави водача в центъра на събитията. И си остава такъв и до ден-днешен – независимо от мощността на двигателя, вида на трансмисията цената и нивото на оборудването. От тази гледна точка последните промени определено не се дължат на своеобразна криза на средната възраст, макар че идват тъкмо в средата на жизнения цикъл на модела. Те просто следват нормалния ритъм на обновление в гамата на баварците и наред с изцяло рестилизираната a la „двойката“ предна част, L-oбразната форма на задните светлини и осезаемо повишеното качество на материалите в интериора, включват мощна офанзива по линия на мултимедията, свързаността и системите за подпомагане на водача.
Усъвършенствани двигатели
По-дълбоко под повърхността, но със способност да се материализират в плът и кръв само с едно докосване на стартовия бутон са резултатите от обновлението на гамата от двигатели. В основата на пирамидата вече са двата 1,5-литрови трицилиндрови агрегати във варианти бензин и дизел, като със своите 3,4 л/100 км при мощност от 116 к.с. версията 116d Efficient Dynamics Edition обещава да бъде нещо наистина впечатляващо, макар и не за най-лудите глави в баварската агитка. За тях както и досега е предназначена топверсията M135i, сготвена по класическа мюнхенска рецепта с шестцилиндров редови турбомотор с 326 к.с. и способност да респектира далеч по-едри и впечатляващи като данни и цена хищници в автомобилния океан.
120d – златната среда
Някъде в златната среда е двулитровият дизел на версията 120d – изключителен в технологично отношение агрегат, чийто маховик с центробежен механизъм се грижи за погасяване на досадните вибрации, които и без това не са в изобилие благодарение на новото многостепенно впръскване на системата сommon rail. В резултат на тези мерки качеството на звука при четирицилиндровия дизел е достигнало нивото на добре балансиран бензинов мотор с подобна кубатура, а повишената от 177 на 190 к.с. мощност и изобилието от въртящ момент чак до 5000 об./мин дават отлична основа както за спокойно и бързо пътуване на дълги разстояния, така и за преодоляване на динамични отсечки. Времето за укорение от 0 до 100 км/ч на 120d xDrive е 6,8 секунди. Коментарът е излишен, но не е излишно да се отбележи отличното сцепление, което системата за двойно предаване осигурява през цялото време и подтиква дори спокойните натури към активен стил на шофиране.
118d – по-достъпен, но не по-малко приятен за каране
По-достъпна, но същевременно по-малко приятна за шофиране е версията 118d със задно предаване – тук по-малкият вариант на двулитровия дизелов агрегат генерира 150 к.с. и 320 нютонметра в диапазона между 1750 и 2500 об./мин. Факт е, че при особено спортен маниер на каране разликата спрямо по-мощния вариант няма как да остане скрита, но при всички останали обстоятелства 118d се представя като абсолютно адекватен вариант за моторизиране на „единицата” – тягата при междинно ускорение е достатъчно солидна, набирането на обороти става с необичайна за дизелов мотор лекота, а хармонията във взаимодействието с осемстепенната автоматична трансмисия е на обичайното за марката върхово равнище. Разходът на гориво е с една идея по-нисък в сравнение със 120d, особено при по-сдържан стил на шофиране. Задвижването на задните колела от своя страна в дадени ситуации прави карането дори още по-близко до традициите на BMW, отколкото при 120d xDrive – при това без каквито и да било компромиси с активната безопасност на пътя.
Тласък в тази насока по традиция дава и окачването на „единицата“, макар че основната цел на модернизацията е била преди всичко повишаването на комфорта с помощта на адаптивни амортисьори с разширен работен диапазон, които поемат по-ефективно неравностите в режим „комфорт“ без да влияят негативно на директния характер на първата серия с нейното активно управление и непосредствена обратна връзка.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
След модернизацията първата серия разполага с толкова богати възможности за оборудване с електронни системи за информация, навигация, развлечения и подпомагане на водача, че може безпрепятствено да достигне нивото луксозните модели на BMW, а окачването с адаптивни амортисьори е довело комфорта до респектиращи за компактния клас висоти. Много по-важни обаче са познатият дух на марката в педантичното обновление на двигателите и силовия тракт и преди всичко – в още по-прецизното и динамично поведение на пътя, което нарежда „единицата“ сред най-чистокръвните образци в гамата на баварците към настоящия момент.
Текст: Мирослав Николов, Божан Бошнаков
Снимки: М. Йосифова, BMW