Active Tourer вече показа, че може да бъде едновременно просторен и удобен, но и да носи радост от шофирането. Дали обаче е по-добър от конкуренцията? Едно сравнение между версията 218d със 150 к.с. и VW Golf Sportsvan 2.0 TDI ще се опита да отговори на този въпрос.
Смяна на автомобилите, съвсем близо до изпитателен център Боксберг. Колегата слиза от Active Tourer, поглежда с интерес към 18-цоловите колела и започва да разказва ентусиазирано: „Знаеш ли какво мисля? Това може и да е първото BMW, което започва леко да недозавива в остри завои – но въпреки това карането му е истински кеф.“ Колегата определено има право. 218d Sport Line се усеща невероятно чевръст, сменя посоката на движение незабавно и без никакво колебания, а при по-резки маневри дори „наднича” със задната си част – всичко това бързо успява да ме кара да забравя за предното му задвижване. Част от „вината” за превъзходната управляемост без съмнение се пада на предлаганата срещу неособено високо допълнително заплащане изключително директна спортна кормилна уредба с променливо предавателно отношение. Ако пък решите напълно да деактивирате действието на системата ESP – да, това е възможно и при този модел на BMW – ще може лесно да провокирате неочаквано грациозен танц от страна на задницата. Дали семейството ви ще се зарадва на подобни волности, е въпрос на лична преценка. И на това какво семейство имате, естествено.
Спортните седалки с текстилна тапицерия подхождат много добре на характера на автомобила и осигуряват отлична странична опора на всички места. Екипираният с комфортни седалки и допълнително предлагани адаптивни амортисьори Golf Sportsvan взема завоите неутрално, но по-малко амбицирано и с осезаемо по-силно накланяне на каросерията. В тестовете за пътно поведение обаче моделът от Волфслбург демонстрира спокойна и достатъчно прецизна водимост и резултатите показват, че той е само малко по-бавен от своя опонент от Мюнхен. Системата ESP по умел начин успява да предотврати появата на твърде силна склонност към недозавиване.
По-комфортен от очакваното
Дали на водача на Active-Tourer му се налага да заплати за превъзходната динамика с компромиси по отношение на комфорта? В никакъв случай. Въпреки внушителните гуми с широчина 225, BMW вози стегнато, но плавно. Така той преминава през напречни фуги приблизитилно също толкова рафинирано, колкото и Golf, комфортът на дълги разстояния също е безупречен. Active Tourer частично изневерява на добрите си обноски едва на тестовата отсечка, имитираща силно разбит път. VW се държи малко по-различно: той поглъща безропотно абсолютно всички неравности по пътя си – стига да е включен комфортния режим на адаптивното окачване DCC. Няма как да не споменем обаче, че BMW също предлага срещу доплащане адаптивни амортисьори, а с тях картината по всяка верояятност ще изглежда доста по-различно.
Култивирана ефективност
218d има привилегията да се задвижва от основно модифициран двигател. С увеличена от 143 на 150 конски сили мощност, четирицилиндровата машина работи значително по-рафинирано отпреди и разполага с уверена тяга още от най-ниските обороти. Максималният въртящ момент се равнява на 330 Нм. Добре познатият 2.0 TDI под капака на Golf обаче успява да се представи дори още по-добре. Дизеловият агрегат с идентична мощност от 150 к.с. работи още по-плавно, има още по-мощна тяга и харчи с 0,3 л/100 км по-малко. Тъй като BMW предоставиха за сравнението Active Tourer във вариант с осемстепенна автоматична трансмисия (Steptronic Sport), а VW беше екипиран с класическа, чудесно превключваща механична шестстепенна трансмисия, измерванията за еластичност нямаше как да бъдат направени. Все пак няма как да пренебрегнем обстоятелството, че от място до 180 км/ч тежащият 1474 килограма Sportsvan се ускорява с 3,4 секунди по-бързо от по-тежкия със 17 килограма баварец. Нямаме съмнения защо от BMW са решили да осигурят автомобил точно в такава конфигурация – автоматикът на ZF превключва неусетно, успява винаги да подбере най-подходящата спрямо ситуацията предавка и работи в съвършена хармония с двулитровия дизел. Единствено системата за Launch Control изглежда някак си не на място в един ван. Трудно може да се каже съвсем еднозначно, че фантастичната автоматична трансмисия е плюс за BMW в това сравнение – защото тя значително покачва цената му срещу тази на VW.
Кой от двата модела предлага повече място?
Нека се върнем обаче към това, което е може би най-същественото в тези автомобили – техните интериори. В BMW седалките са ниско монтирани, шикозното обзавеждане се откроява с контрастни шевове по седалките, вратите и таблото, като средната конзола традиционно за марката е леко ориентирана към водача. На борда откриваме също класически кръгли контролни уреди и интуитивна система iDrive. Така баварският ван съумява да създаде по-силно усещане за благородство и стил в сравнение с не по-малко солидно изработения Sportsvan. Макар тестовият екземпляр да беше с върхово оборудване Highline и апликации от пианолак, на VW не му се удава да бъде толкова изискан, колкото BMW – което вероятно ще привлече немалък брой платежоспособни клиенти в полза на по-скъпия от двата модела.
По отношение на предлаганото място на втория ред седалки между двамата опоненти цари равенство. Както в единия, така и в другия автомобил място има в изобилие. Регулируемите по дължина задни седалки с променлив наклон на облегалките, които при VW са серийни, при BMW подлежат на допълнително заплащане. Назад остава място за 468 (BMW) и 500 литра (VW) багаж. При сгъване на серийно разделените на три части задни седалки се получава обем от 1510 и съответно 1520 литра – отново равен резултат. И двата модела разполагат с практични регулируеми дъна на багажниците си. Освен това при BMW може да се поръча и хитра система за укрепване на товарите.
Като цяло BMW е по-скъпият от двата автомобила в теста, макар че във върховите си изпълнения (съответно Sport Line и Highline), всеки от двата модела може да се похвали с доста разточителна екипировка, включваща неща като климатроник, централен подлакътник, USB порт, асистент при паркиране и т.н. Както и да подхождате към сметките обаче, цената на 218d Sport Line винаги си остава доста по-висока в сравнение с Golf Sportvan Highline. Освен при оценката на финансовите параметри, BMW изостава леко и по отношение на безопасността – факт е, че със спирачен път около 35 метра Active Tourer се доближава до стойностите на M3 (34,9 м), но технологии като асистент за мъртвия ъгъл и завиващи сетлини са серийни само при VW. От друга страна купувачите на Sportsvan могат само да мечтаят за удобства като Head-up-Display или електрически задвижван заден капак. Едно е сигурно – всеки от двата автомобила в това сравнение предлага на своите клиенти точно това, което те очакват от него.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1.
VW
Комфортен, мощен, просторен, сигурен на пътя и сравнително достъпен – Sportsvan е отличен избор за всички, които търсят солиден и спокоен ван.
2.
BMW
Active Tourer остава втори в крайното класиране основно заради по-високата си цена. BMW прави чудесно впечатление със спортна водимост и стилно вътрешно обвазеждане.
Текст: Михайел фон Майдел
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт