Новото Х1 поема в една доста различна посока
Първоначално новината, че BMW възнамеряват да пуснат на пазара модел с предно предаване (при това ван!) успя да попари мнозина традиционалисти. Шокът обаче отдавна отмина – макар да се отдалечават доста от класическите ценности на марката, моделите Active Tourer и Gran Tourer се представят повече от добре в своя сегмент от пазара и успяват да завоюват територии, които до момента бяха абсолютно чужди за BMW. И, което е по-важното, тези модели се представят като достойни носители на марката със синьо-бял пропелер на емблемата. Дали беше оправдано притеснението, че с преминаването към новата технологична платформа с предно предаване, второто издание на BMW X1 ще изневери на своя атлетичен характер?
Все така динамичен на пътя
Първите впечатления от модела недвусмислено показват, че подобни опасения са абсолютно неоснователни. Х1 отново притежава изявен динамичен характер, но едновременно с това е значително по-функционално отпреди. Настроението зад волана на BMW X1 трудно би могло да бъде по-добро – тук водачът се чувства като у дома си. Това се дължи не само на чудесната позиция на седене, добрия обзор и интуитивната ергономия – дългият 4,40 метра автомобил следва командите на водача толкова чевръсто, че усещането някак неусетно започва да навява асоциации с Mini Countryman. Поведението е пъргаво и динамично, водимостта – много прецизна, а при по-амбицирано поведение от страна на водача стойностите на странично ускорение могат да достигат до завидни за един представител на SUV катерогията стойности. Още по-добрата новина е, че спортното усещане на пътя никога не залита към прекомерна острота или нервност – автомобилът се управлява спонтанно, но хомогенно и спокойно. Всички опасения, че дори версиите xDrive ще се държат като автомобил с предно предаване с „присадено” задвижване на четирите колела, се разбиват на пух и прах още след първия по-бърз завой – BMW Х1 остава неутрално много дълго време, а при по-рязка смяна на натоварването реагира с така търсеното при BMW контролирано пързаляне на задната част.
Динамика или комфорт? Най-добре и двете!
BMW бяха екипирали изпробваните автомобили с 19-цолови колела, което положително се отразява добре на пътното поведение, но принципно би могло да бъде спънка в стремежа към постигането на наистина добър комфорт. В случая обаче BMW X1 успя да ни изненада приятно с една от новите черти в своя характер – автомобилът се справя компетентно с абсорбирането на неравности от всякакъв вид, а отсъствието на неприятни колебания на каросерията допълва усещането за добър комфорт при пътуване.
Дизеловият топмодел на серията Х1 се задвижва от четирицилиндров двулитров дизелов мотор със система за каскадно пълнене с два турбокомпресора, който достига максимален въртящ момент от 450 нютонметра в широкия диапазон между 1500 и 3000 оборота в минута, осигурява превъзходна тяга от практически всички възможни оборотни режими и се развърта с нетипична за дизел лекота до над 4000 об./мин. Върховият дизелов мотор се предлага единствено в комбинация с двойно задвижване и автоматична трансмисия, същото се отнася и за най-мощния от бензиновите двигатели – 25i.
Eдин от показателите, по които досегашното поколение на X1 определено не блестеше пред конкуренцията, беше вътрешният простор и функционалността. Занапред това ще се промени коренно – товарният отсек на новия модел побира между 505 и 1550 литра – за сравнение багажникът на VW Tiguan е с вместимост между 470 и 1510. Прагът на багажника е разположен ниско, достъпът е максимално улеснен, задната седалка може да се мести в хоризонтална посока с до 13 сантиметра, а задната облегалка се сгъва в съотнешение 40 : 20 : 40 – BMW са пренесли повечето интелигентни решения от новите си ванове и в Х1, което се е отразило повече от положително на пригодеността на модела за семейна употреба. Нещо повече – в момента BMW X1 е един от най-просторните представители на своя сегмент, а стилният вътрешен дизайн и качествените материали правят прекараното в интериора време още по-приятно, отколкото досега.
На последно, но не и по значение място, ще засегнем темата с външния дизайн на автомобила, където Х1 също бележи сериозен качествен скок спрямо своя предшественик – линиите и формите на каросерията изглеждат значително по-изискано отпреди, пропорциите са много по-хармонични, а това, че погледнат в ¾ отзад автомобилът силно се доближава до познатата от Серия 2 Active Tourer философия всъщност е положителна новина – този тип стилистика пасва много добре на автомобил от този сегмент.
Как ще се представи новото BMW X1 спрямо конкуренцията предстои да проверим в бъдещите сравнителни тестове на auto motor und sport, но засега със сигурност може да кажем, че моделът се управлява поне толкова добре, колкото досега, но едновременно с това е станал по-просторен, по-функционален, по-комфортен и по-привлекателен на вид от когато и да било.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Опасенията, че преминаването към новата технологична платформа ще навреди на динамичното пътно поведение на BMW X1, се оказват напълно неоснователни – второто поколение на модела притежава не по-малко спортен характер от своя предшественик, но едновременно с това автомобилът е станал значително по-просторен, по-функционален и по-комфортен.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: BMW