Дали петцилиндровият дизел на Volvo със своите 181 к.с. ще бъде равностоен съперник?
Петцилинднрови мотори? Те все още са тук – защото в ценоразписа на Volvo за 2015 г. продължава да е налице една позиция, която можете да пропуснете при бърз прочит – докато версията с предно предаване на Volvo XC60 D4 със 181 к.с., модел 2015 г., използва новия двулитров четирицилиндров мотор, във варианта с двойно предаване продължава да се изявява старият 2,4-литров петцилиндров агрегат, който сега също е със 181 к.с.
Сам по себе си моделът с пет цилиндъра не е лош; сега той притежава с 18 к.с. повече в сравнение с преди и така се доближава до BMW X3 20d xDrive, който с новия дизел от серията B47 вече разполага със 190 к.с. Мощните дизелови мотори от този тип хармонират добре с плавно работещите автоматични трансмисии с хидравличен преобразувател, затова и двамата участници в теста са въоръжени с тази опция. В случая с BMW това е съвременната осемстепенна предавателна кутия на ZF, а Volvo XC60 продължава да се задоволява с шестстепенната Geartronic на Aisin-Warner. Но и тук се задава осемстепенна версия, която вече се използва от други модели на Volvo.
Volvo XC60 е по-евтин
Надбавката за автоматичните трансмисии е повече от 4000 лв., но това едва ли плаши кандидатите за X3 и XC60, понеже те не са от онези, които си броят стотинките. В случая моделът на Volvo е малко по-евтиният от двамата съперници, като в изпитваната версия Momentum той струва точно 78 820 лева. Изискваният за BMW X3 трансфер възлиза на 80 000 лева; срещу допълнителни 4382 лева моделът се предлага с пакета xLine, който обаче освен 18-цоловите колела и надписите по лайстните на праговете не съдържа нищо забележително и спокойно може да бъде пренебрегнат.
При толкова високи цени, естествено, е много добре, че автомобилите разполагат с прилични дизелови турбомотори. Във всеки случай по време на теста усещане за недостиг на мощност се появяваше единствено у твърде разглезени натури – и ако го имаше въобще, то беше свързано по-скоро с представителя на Volvo, отколкото с BMW X3. Субективно петцилиндровият двигател се усеща като с 25 к.с. по-слаб от четирицилиндровата машина на BMW и стойностите, засечени с хронометъра, потвърждават това впечатление. Почти две секунди губи шведският модел при спринта до 100 км/ч, а максималната му скорост е с 15 км/ч по-ниска.
BMW X3 изразходва с около един литър по-малко гориво
Тази разлика може и да не е драматична, но като цяло моторът на BMW X3 оставя впечатление за по-спонтанни реакции. Това, че той работи малко по-шумно и по-грубо, лесно може да му бъде простено. Ако не за друго, поне защото във всички режими изразходва с около литър по-малко гориво.
Срещу него агрегатът на XC60 може да противопостави само малко по-плавния си ход и типичния си петцилиндров тембър. При това неговата предавателна кутия не действа толкова ненатрапчиво и с усет като известния с добрите си качества осемстепенен автоматик в BMW X3. Планките за превключване, които важно стърчат зад воланите на двамата участници в теста, могат спокойно да бъдат игнорирани, освен може би при спускане по наклон с прикачена каравана.
Volvo XC60 предлага по-малък прикачен товар
Като стана дума за ремаркета – на BMW X3 е разрешено да тегли по-тежки товари (2400 кг), отколкото на Volvo XC60. Освен това срещу 2390 лева допълнително за него може да се поръча фабрично монтиран теглич с прибираща се глава. За Volvo може да се купи единствено конструкция със сваляща се глава, която се предлага при търговците и струва в Германия 675 евро без монтажа. Това, разбира се, не означава, че XC60 е с по-лоши практически качества като семеен автомобил. Общо погледнато, той не предлага толкова много място за багаж и интериорът му не е така просторен, но пък блести с по-голям (със 101 кг) полезен товар.
Друга силна дисциплина на Volvo XC60 е малко по-изтънченият комфорт на возене. Наистина в сравнителния тест елементите от окачването на BMW X3 реагират по-добре на малките неравности, но не поемат по-големите дефекти по настилката – особено с пълен товар – толкова леко като тези на Volvo. Тук се налага да споменем и факта, че изпитваните автомобили бяха екипирани с адаптивни амортисьори, като надбавката към цената и при двата възлизаше на малко над 2000 лева.
BMW X3 се държи по-активно на пътя
Типичното за Volvo усещане за благополучие се възцарява и благодарение на превъзходните седалки, които обаче, заедно с приятно меката кожа, струват 3488 лева допълнително. Още малко по-добри, защото предлагат повече странична опора, са креслата в BMW X3, чиято цена, включваща и електрическото регулиране, е 3287 лева. За кожени тапицерии обаче се плаща допълнително.
Въпреки всичко спортните седалки са целесъобразна инвестиция – наред с другото и понеже в това сравнение BMW X3 е автомобилът, доставящ на човека зад волана много повече удоволствие. Той влиза в завой по-чевръсто, разполага с по-добрата кормилна уредба и дори при екстремни маниери на шофиране остава неутрален и стабилен на пътя. За това допринася и системата за двойно предаване xDrive, която разпределя въртящия момент предимно в съотношение 40 към 60 между предния и задния мост. Системата с Haldex съединител на Volvo действа по-скоро с акцент върху предния мост, което води до по-непрозрачно и инертно поведение в завой с леко недозавиване.
Това със сигурност няма да уплаши онези, които възнамеряват да си купят Volvo XC60 – защото те държат повече на типичните силни страни на марката, като вътрешния простор и високите стандарти на безопасност. BMW X3 пък е истинско BMW, ефективно и предразполагащо към активно шофиране. При това положение кой ли ще брои цилиндрите?
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. BMW X3 20d xDRIVE
504 точки
С по-добрия мотор, отлична автоматична трансмисия и балансирана ходова част в крайна сметка BMW X3 печели със значителна преднина.
2. Volvo XC60 D4 AWD
467 точки
Добро второ място, но не и загуба: XC60 със своите типични за Volvo силни страни е автомобил с характер, който ще намери привърженици независимо от точковите оценки.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Дино Айзеле