Три елитни SUV модела от средния клас с четирицилиндрови дизелови мотори
С дължина до 4731 мм и собствено тегло до 1941 кг те са внушителна гледка – BMW X3, Jaguar F-Pace и Mercedes GLC се състезават помежду си с четирицилиндрови дизелови мотори. Дали тягата им е достатъчна за калибъра на SUV модели от средния клас?
Хората от Jaguar наистина заслужават уважение. За твърдата си воля да прескочат от старата достопочтеност в модерната епоха и да представят един след друг ярко открояващи се модели. Най-пресен пример е внушителният F-Pace. Сега той ще премери сили с германските си съперници BMW X3 и Mercedes GLC.
Естествено, тук не говорим за евтини автомобили, в което няма нищо чудно, след като в съревнованието участват такива марки. Във версията 20d с четирицилиндров дизелов мотор F-Pace струва в Германия най-малко 43 500 евро. BMW X3 xDrive 20d (42 800 евро) е практически на същото ценово равнище. Mercedes GLC250 d (46 827 евро) е по-скъп, но предлага повече мощност и въртящ момент. Освен това и за трите модела може да бъде поръчано допълнително оборудване срещу половината от основната цена. Изпитваните в този тест версии са доста отдалечени от базовата екипировка.
Пластмаса, тропащи облицовки и открити кабели
Вероятно поради звучното име очакванията към един Jaguar са винаги високи, особено що се отнася до интериора. Затова влизаме в него изпълнени с любопитство и радостни предчувствия, които обаче остават излъгани – използваните материали имат малко общо с британския разкош. Не трябва да търсите дълго, за да откриете евтини пластмаси, те буквално са винаги под ръка. Ако искате да се предпазите от подобни разочарования, ще ви се наложи да инвестирате в скъпо допълнително оборудване. Още първото впечатление за качество е по-скоро незадоволително. Ако се отправите на експедиция зад кулисите, ще откриете облицовки с остри „мустаци”, открити кабели под пода на багажника и само отчасти облицовани калници. При движение по лоши пътища се чува дори тропане откъм кората над багажника.
bВ модела на BMW има значително повече галещи ръката пластмаси, а в тестовия автомобил – и алуминий, както и повърхности, наподобяващи пиано лак. И тук обаче не липсват възможно най-семпли облицовки, като например на втората странична колона. Точността на сглобките обаче почти не дава поводи за забележки.
След това оглеждаме представителя на Mercedes – и сме наистина впечатлени. Интериорните дизайнери на фирмата са сътворили един автомобил мечта. Отвътре GLC е повече Jaguar от F-Pace. Погледът се плъзга удивен по разкошно облицованото и покрито с кожа (срещу доплащане) арматурно табло; тук е истински празник на насладата от автомобила. В благородния интериор не може да не се забележи родството с C-класата, включващо изключително богатото оборудване за безопасност и най-добрия комфорт на седалките.
По отношение на светската изтънченост никой от двамата конкуренти не може да се сравнява с GLC; по темата за гъвкавата вътрешна подредба обаче и трите автомобила са на едно и също средно ниво. Задните им облегалки могат да се сгъват разделено – и нищо повече. Разлики има при чистия товарен обем. Тук Jaguar (1740 л) излиза пред BMW и Mercedes (с по 1600 л).
Високо равнище на комфорт
Mercedes си позволява още едно забележително различие – GLC се стартира със завъртане на контактния ключ. Чудесно е, че хората от Щутгарт се противопоставят на масовото увлечение по стартовите бутони. Какво търси един стартов бутон в SUV модел? Интересен е и въпросът защо един висок и тежък всъдеход трябва непременно да се шофира с голяма скорост в завои. Той никога няма да стане истински спортен автомобил, независимо от това колко твърдо е настроено окачването и колко остро реагира кормилната уредба. Бездруго седящите нависоко пътници изпитват доста неприятно усещане от напречното ускорение.
Неприятно? Не и в GLC, чието предлагано по желание пневматично окачване се справя умело с неравностите по пътя. Представителят на Mercedes остава невъзмутим – със стоическо следване на посоката при праволинейно движение и ниски шумове от въздушния поток и двигателя. В наше време подобна привързаност към идеята за комфорт е станала рядка, затова я регистрирате с благодарност – особено ако току-що сте слезли от F-Pace, който споделя с пътниците прекалено детайлна информация за състоянието на шосейната настилка.
В лапите на ESP
Jaguar издига чевръстата управляемост като свое кредо, като е готов да се примири с твърдо реагиращо окачване и тропащи шумове при движение. В замяна на това на второстепенен път големият автомобил влиза в завой учудващо охотно, дори нахално поднася със задницата си, а солидното му тегло (1895 кг) почти не се усеща. Ако обаче започнете да въртите волана прекалено еуфорично, ще попаднете в здравите лапи на ESP. Така става и в тестовете за динамика на пътя: по време на слалома ESP възпира F-Pace толкова безапелационно, че той дори не успява да се доближи до темпото на конкурентите си.
Подобен е случаят и при ускоряването: Дългият 4,7 м SUV модел потегля доста сдържано, а моторът реагира доста шумно на голямото натоварване. Освен това F-Pace е спъван от тежките 20-цолови колела (по желание), които също трябва да бъдат ускорявани. Въпреки че автоматикът сервилно предлага подходящи предавки, човек изпитва усещане за слаб мотор, особено при изкачване по наклон. При ниски обороти X3 се устремява напред доста по-пъргаво, докато GLC въпреки своите 1,9 тона се нарежда с мощен напор някъде по средата.
Изобщо на второстепенен път моделът на Mercedes не изостава от своите конкуренти и ги следва дори по отсечките с много завои. Той сякаш вади своята управляемост като тайно оръжие, а не я демонстрира на преден план, гонейки ефекта. В GLC се придвижвате бързо и същевременно без никакъв стрес. С това и при движение в права посока по магистрала той се доближава най-много до първичния характер на американски SUV и предлага онова спокойно пътуване, което отговаря най-добре на размерите на подобни автомобили.
Най-добро спиране
BMW, изглежда, насочват амбициите си в друго направление – тестовият автомобил е оборудван с широки като валяци задни гуми с размер 275 (по желание) и с най-голяма контактна плащ. Тъй че не е учудващо, че моделът се промъква между пилоните най-сръчно и постига добри стойности при избягването на препятствие. И той заплаща спонтанното влизане в завой със стегнато настроена ходова част (адаптивни амортисьори по желание). Все пак тук инженерите са постигнали приемлив компромис: конструираният в Бавария SUV модел неутрализира късите вълни по пътя по-комфортно от британския, но изостава далеч зад грижливо селектираните умения на Mercedes.
Моделът с трилъчна звезда печели при оценките за качества, изпреварвайки с доста точки представителя на BMW, чието изоставане се дължи главно на по-бедното оборудване за безопасност и по-лошия комфорт на возене. X3 обаче остава далеч пред Jaguar, който му отстъпва както в раздела за комфорт, така и при впечатлението за качество, и успява да блесне единствено с най-добър спирачен път.
Бихме могли да потърсим драматичен финал около въпроса „Дали F-Pace ще обърне класирането в раздела за разходи?” Но това би било чисто заблуждение: по начало моделите на Jaguar не са особено евтини – нито за купуване, нито за поддръжка, особено ако трябва да се заменят скъпи 20-цолови гуми. Все пак производителят поема разходите за сервизни проверки в продължение на три години. Така F-Pace остава на трето място, а X3 само леко скъсява дистанцията с GLC.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Mercedes GLC 220d 4Matic - 446 точки
При оценките за качества GLC си осигурява победа в почти всички раздели. Това, което остава в паметта, е превъзходният комфорт на возене и луксозната атмосфера в интериора.
2. BMW X3 xDrive 20d - 428 точки
Всичко, което постига с поведение на пътя и чевръста управляемост, X3 заплаща със значителни недостатъци при комфорта – подобна сделка не може да се нарече изгодна. Точки се губят и при системите за подпомагане на водача.
3. Jaguar F-Pace 20d AWD - 400 точки
С неимоверно мощно спиране F-Pace излиза напред – след което се препъва в посредствения си комфорт, шумния четирицилиндров мотор и високата цена.
Технически данни
1. Mercedes GLC 220d 4Matic | 2. BMW X3 xDrive 20d | 3. Jaguar F-Pace 20d AWD | |
---|---|---|---|
Работен обем | 2143 куб.см | 1995 куб.см | 1999 куб. см |
Мощност | 204 к.с. (150 кВт) при 3800 об./мин | 190 к.с. (139 кВт) при 4000 об./мин | 180 к.с. (132 кВт) при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
500 Нм при 1600 об./мин | 400 Нм при 1750 об./мин | 430 Нм при 1750 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,2 сек | 8,6 сек | 9,9 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38,1 м | 36,7 м | 36,3 м |
Максимална скорост | 222 км/ч | 210 км/ч | 208 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,9 л/100 км | 8,3 л/100 км | 8,4 л/100 км |
Базова цена | 49.147 евро (в Германия) | 44 950 евро (в Германия) | 52 100 евро (в Германия) |